2026-03-23, 13:13
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför ska de betala tillbaka om de har lån med säkerhet? Och vad spelar det för roll för den slutgiltiga skatten?

Är du lite bitter för att dina blankolån inte gav dig lika mycket tillbaka i år? Ännu värre kommer det att bli för dig nästa år.
Vadå varför? Är du efterbliven?
Citera
2026-03-23, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Vadå varför? Är du efterbliven?
Ja, jag undrar seriöst varför de som fått jämkning på lån ska betala tillbaka. Vitsen med jämkningen är ju att den preliminära skatten man betalar in varje månad mer ska motsvara den slutgiltiga skatten.

Och i slutänden spelar det egentligen ingen roll, skatten blir densamma vare sig man fått jämkning eller inte.

Istället för att kalla mig efterbliven, så kan du väl svara på frågan.
Citera
2026-03-23, 13:39
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ja, jag undrar seriöst varför de som fått jämkning på lån ska betala tillbaka. Vitsen med jämkningen är ju att den preliminära skatten man betalar in varje månad mer ska motsvara den slutgiltiga skatten.

Och i slutänden spelar det egentligen ingen roll, skatten blir densamma vare sig man fått jämkning eller inte.

Istället för att kalla mig efterbliven, så kan du väl svara på frågan.
Åh herregud vi har en rullstolsburen med oss… okej för att du är så trög så försöker vi sakta. Har man jämkat så har man betalt fel skatt alltså fått tillbaka för mycket på räntorna då ränteavdraget har tagits bort.
Citera
2026-03-23, 13:43
Medlem
Citat:
Åh herregud vi har en rullstolsburen med oss… okej för att du är så trög så försöker vi sakta. Har man jämkat så har man betalt fel skatt alltså fått tillbaka för mycket på räntorna då ränteavdraget har tagits bort.
Vitsen med jämkning är att den preliminära skatten mer ska motsvara den slutgiltiga skatten.

Beslutet om minskning av avdragsrätten för blancolån togs hösten 2024, alltså innan man började betala skatt år 2025, så jag har svårt att tro någon fått felaktig jämkning. Om, så har nog det justerats under året.

Lån med säkerhet, exempelvis bostadslån, påverkas inte alls.

Det slutgiltiga skatten blir densamma oavsett om man fått jämkning eller inte.
Citera
2026-03-23, 13:47
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Vitsen med jämkning är att den preliminära skatten mer ska motsvara den slutgiltiga skatten.

Beslutet om minskning av avdragsrätten för blancolån togs hösten 2024, alltså innan man började betala skatt år 2025, så jag har svårt att tro någon fått felaktig jämkning. Om, så har nog det justerats under året.

Lån med säkerhet, exempelvis bostadslån, påverkas inte alls.

Det slutgiltiga skatten blir densamma oavsett om man fått jämkning eller inte.
Har inte tagits någon hänsyn när man ansökte om jämkning att den tagits bort så nej skatten blir fel och du har således fått för mycket under året. Säger ju vi har en rullstolsburen här inne…
Citera
2026-03-23, 13:53
Medlem
Citat:
Har inte tagits någon hänsyn när man ansökte om jämkning att den tagits bort så nej skatten blir fel och du har således fått för mycket under året. Säger ju vi har en rullstolsburen här inne…
Av vilken anledning skulle Skatteverket godkänna jämkning som inte följer skattereglerna? Tänker mig att du bör kunna komma med en källa till ditt påstående.

Och oavsett så blir den slutgiltiga skatten densamma. Dessutom påverkas inte exempelvis bostadslån, där är avdragsrätten som den varit.
Citera
2026-03-23, 13:55
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Av vilken anledning skulle Skatteverket godkänna jämkning som inte följer skattereglerna? Tänker mig att du bör kunna komma med en källa till ditt påstående.

Och oavsett så blir den slutgiltiga skatten densamma. Dessutom påverkas inte exempelvis bostadslån, där är avdragsrätten som den varit.
Nej den slutliga blir inte densamma om du jämkat räntorna med 30% och det halverats iår. Rullstolsburen
Citera
2026-03-23, 13:56
Medlem
Citat:
Nej den slutliga blir inte densamma om du jämkat räntorna med 30% och det halverats iår. Rullstolsburen
Den slutgiltiga skatten blir densamma vare sig du har fått jämkning eller inte.
Citera
2026-03-23, 14:07
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Den slutgiltiga skatten blir densamma vare sig du har fått jämkning eller inte.
Jag ger upp det är som försöka förklara för en rullstolsburen.

Oavsett så den som jämkade 2025 kommer få bitter betala tillbaka i år.
Citera
2026-03-23, 14:11
Medlem
Citat:
Jag ger upp det är som försöka förklara för en rullstolsburen.

Oavsett så den som jämkade 2025 kommer få bitter betala tillbaka i år.
Du svarar inte på frågorna jag ställer gällande dina påståenden, dina inlägg går endast ut på att förklara att jag är rullstolsburen eller efterbliven. Så jag känner att vi inte kommer längre här.

Det viktiga: Skatten blir densamma om man fått jämkning eller inte. Reducerad avdragsrätt gäller inte lån med säkerhet som bostadslån. Om man har fått felaktig jämkning så finns risken att man får restskatt, men jag har svårt att tro Skatteverket medgett felaktig sådan.

Ett tips till dig är att du ber någon kunnig titta på din deklaration innan du klickar på "skicka in".
Citera
2026-03-23, 14:22
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Du svarar inte på frågorna jag ställer gällande dina påståenden, dina inlägg går endast ut på att förklara att jag är rullstolsburen eller efterbliven. Så jag känner att vi inte kommer längre här.

Det viktiga: Skatten blir densamma om man fått jämkning eller inte. Reducerad avdragsrätt gäller inte lån med säkerhet som bostadslån. Om man har fått felaktig jämkning så finns risken att man får restskatt, men jag har svårt att tro Skatteverket medgett felaktig sådan.

Ett tips till dig är att du ber någon kunnig titta på din deklaration innan du klickar på "skicka in".
Många som missar det och jag börjar förstå att du inte förstår konceptet med halverad ränteavdrag.
Citera
2026-03-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Ägd.

Nja, fått ränta på pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto