2026-03-19, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
I år ska de hårdgrandska reseavdragen, så var beredd med kvitton på 42 k, samt att du kan visa att du tjänar tillräckligt med tid på att ta bilen istället för kollektivtrafik.

Det är fortfarande liten risk att man blir granskad. De har inte resurser att manuellt kontrollera alla som gjort reseavdrag. Vet inte hur många procent som brukar bli granskade varje år men det kan inte vara många... Men absolut, klart man ska va beredd att styrka resorna OM man nu skulle bli granskad.
Citera
2026-03-19, 11:01
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMoonwalker
Under 2025 har jag och mitt ex sålt lägenhet samt hus. Vi hade förberett uppgifter får både lägenheten(vinst) och huset(förlust) innan deklarationen.

Nu när jag skulle deklarera fanns bara uppgifterna för lägenheten. Dum fråga; Ska man lägga in uppgifterna igen?

Ser att uppgifterna fortfarande ligger kvar så förstår inte varför bara lägenheten blev med.

En annan sak du kan tänka på här är att du kan göra väldigt många avdrag vid försäljning som inte bara rör köp och säljpris på din fastighet. https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavbostad/avdragforrenoveringarochnybyggnad/reparationerochunderhall.4.12815e4f14a62bc048f627. html. Notera dock att du kan behöva stryka det hela med kvitton och du måste räkna på värdeminsking osv.. men du kan i teorin dra av varenda spik du använt upp till en viss procent i deklarationen förutsatt att du sparat handlingar (Upp till fem år från inköp har jag för mig det är).
Citera
2026-03-19, 12:18
Medlem
Inte ens fått min deklaration än så det är nog rektalundersökning på g.
Citera
2026-03-19, 12:59
Medlem
Till alla som nojjar över att bli granskade när det gäller reseavdragen.
Blir du granskad och ombedd att komma in med underlag är det bara att låtsas som det regnar.
Alltså svara ej, det enda som händer då är att du inte kommer få ditt begärda avdrag.
Svarar du och börjar komma med dåliga ursäkter, eller försöker bevisa att du gjort korrekta avdrag på uppenbart vaga grunder så blir du kanske ordentligt granskad i värsta fall bakåt men är nog ganska ovanligt.
Detta är info som jag fått av fd anställd på SV
Silent is key.
Citera
2026-03-19, 13:00
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Inte ett dugg.

Eftersom när du deklarerar är det superviktikt att rätt deklaration kopplas till rätt person.
När man röstar är det precis tvärt om, dvs superviktigt att en röst INTE kan kopplas till en specifik person.

Andra länder runtom oss, t.ex. Estland har ju lyckats erbjuda digitalt röstningsförfarande som alternativ.
Det kan väl inte vara tekniskt omöjligt att anonymisera ett röstningsförfarande kopplat till avbockning i en mantalslängd.
Hashfunktionalitet (för att säkerställa envägskommunikation) har funnits sedan 1953. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hashfunktion
Senast redigerad av LA8PV 2026-03-19 kl. 13:07.
Citera
2026-03-19, 15:10
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Någon som kan hjälpa mig? Jag ringde skatteverket och personen jag pratade med sa att jag kunde pröva "ta bort" detta och se om det funkar. Jag vill inte vänta till juni på skatteåterbäring pga något bolag köpt upp ett annat, jag personligen har inte rört några aktier alls, och förlust av kapital är några hundringar bara, så det är skitsamma tycker jag.

"Information
Du ska nu fylla i bilagan för Försäljning av värdepapper m.m. (K4), beloppen förs automatiskt över till Inkomstdeklaration 1. Följ anvisningarna överst på varje sida. Läs i hjälpenom Försäljning av värdepapper - Översikt om du är osäker på vad du behöver fylla i, behöver du ordförklaringar finns en Ordlista. Tänk på att spara med jämna mellanrum, så du inte blir automatiskt utloggad."

Jag hade samma. Jag valde att fylla i K4, och jag har för mig att utbetalningsdatum ej påverkas av K4. Men jag är inte säker.
Senast redigerad av trailblaser 2026-03-19 kl. 15:30.
Citera
2026-03-19, 15:50
Medlem
Sjukt smidigt med Claude och deras webplugin. Gjorde hela min deklaration. Kom med råd, tips n tricks, fyllde i alla fällt i realtid och löste blanketter för enskild firma. Satt bara tillbakalutad och fick vissa frågor jag fick promta in.
Citera
2026-03-19, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
3000 ska jag få betala i år, bättre än förra året iaf.

Ägd.
Citera
2026-03-19, 17:21
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Någon som kan hjälpa mig? Jag ringde skatteverket och personen jag pratade med sa att jag kunde pröva "ta bort" detta och se om det funkar. Jag vill inte vänta till juni på skatteåterbäring pga något bolag köpt upp ett annat, jag personligen har inte rört några aktier alls, och förlust av kapital är några hundringar bara, så det är skitsamma tycker jag.

"Information
Du ska nu fylla i bilagan för Försäljning av värdepapper m.m. (K4), beloppen förs automatiskt över till Inkomstdeklaration 1. Följ anvisningarna överst på varje sida. Läs i hjälpenom Försäljning av värdepapper - Översikt om du är osäker på vad du behöver fylla i, behöver du ordförklaringar finns en Ordlista. Tänk på att spara med jämna mellanrum, så du inte blir automatiskt utloggad."

Dåligt svar. Man hör av svaret att personen inte egentligen visste svaret. Ta bort en skapad bilaga ses som ändring så inga pengar i april tyvärr.

Se under rubriken "Det här räknas som en ändring"
https://www.skatteverket.se/privat/deklaration/faskatteaterbaring.4.12815e4f14a62bc048f10101.html
Citera
2026-03-19, 18:11
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
I år ska de hårdgrandska reseavdragen, så var beredd med kvitton på 42 k, samt att du kan visa att du tjänar tillräckligt med tid på att ta bilen istället för kollektivtrafik.

Så klart jag har skäl för det jag deklarerar annars hade jag ju inte gjort det. 5 mil enkel till jobbet. Kvitton kan man väl dra ut via internetbanken, det är ju inte så att jag sparar dom men det förstår dom väl?
Citera
2026-03-19, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Dåligt svar. Man hör av svaret att personen inte egentligen visste svaret. Ta bort en skapad bilaga ses som ändring så inga pengar i april tyvärr.

Se under rubriken "Det här räknas som en ändring"
https://www.skatteverket.se/privat/deklaration/faskatteaterbaring.4.12815e4f14a62bc048f10101.html

Jag måste per automatik ändå göra en ändring alltså? Dvs jag har inte själv sålt aktier, men eftersom ett bolag köpts upp så räknas det väl som det.. jaja.
Citera
2026-03-19, 19:05
Medlem
Big Bosss avatar
Traditionsenligt så skickade man in deklarationen på förmiddagen medans man satt på dass, 17e mars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in