2026-03-23, 11:32
Medlem
Vadå har allt som krävs? Du har ju inget jobb!
Då ska du så klart inte heller få låna pengar (eller rättare sagt, det är klart att banken drar sig från att låna ut pengar när du saknar säkerhet).

Edit: Du skrev ju själv att du har låga omkostnader och med lätthet kan lägga undan 10k/mån. Då är väl det bara att vänta 3-4mån så har du fått ihop dina 35k! Du slipper dessutom ta ett dyrt lån och betala ränta på det. Guldläge!
Citera
2026-03-23, 12:14
Medlem
PaleontologistKids avatar
Fan vad folk gissar. Den typen av sjukersättning som för hette sjukpension är en giltig inkomst för de flesta banker. En betalningsanmärkning ligger i regel kvar i tre år oavsett när du betalat den. Under dom tre åren får du inte något lån från majoriten av svenska banker och/eller kreditbolag. Där finns nischade bankar som lånar ut trots en eller flera betalningsanmärkningar men räntan innebär att du kommer betala tillbaka mer än det dubbla av det du lånar.

Alla låneansökningar baseras på en kreditupplysning där ditt kreditvärde avgör huruvida du får låna eller inte. Du kan alltså ha fast jobb, bra lön, inga betalningsanmärkningar och ändå bli nekat ett lån. Huvudfaktorer som påverkar din kreditvärdighet är:

Inkomst (den senaste deklarerade + två år tillbaka)
Betalningsanmärkningar
Aktiva lån och krediter (och då den totala skulden)
Antal kreditförfrågningar (hur många lån, krediter, avbetalningar man sökt senaste 12 mån)
Citera
2026-03-23, 12:17
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaximalOtur
Vadå har allt som krävs? Du har ju inget jobb!
Då ska du så klart inte heller få låna pengar (eller rättare sagt, det är klart att banken drar sig från att låna ut pengar när du saknar säkerhet).

Edit: Du skrev ju själv att du har låga omkostnader och med lätthet kan lägga undan 10k/mån. Då är väl det bara att vänta 3-4mån så har du fått ihop dina 35k! Du slipper dessutom ta ett dyrt lån och betala ränta på det. Guldläge!

Nej nej nej, nu begär du på tok för mycket av honom.
Han har fått flera förslag på vad han kan göra för dra in extra pengar men har ju ursäkter till allt.

Vissa vill varken tjäna egna pengar eller försöka anstränga sig.
Leva på bidrag och försöka få lån är målet. Är man sjukpensionär dessutom så kan lånet bara hamna hos kronofogden om man struntar i betala samtidigt som man har för låg inkomst för att kronofogden skall utmäta....Så tror TS bara vill komma åt lite snabba pengar som aldrig skall avbetalas.

Ja, jag tycker också det är märkligt att TS enligt sig själv kan spara 10k i månaden men desperat behöver ett lån av okänd anledning.

Jag tycker det är väldigt bra att banker inte ger lån till någon som lever på bidrag och våra skattepengar samt tydligen inte ens haft arbete/normal inkomst tidigare då får sjukersättning på lägsta nivå.

Kort och gott: TS, du kommer aldrig få något lån om du inte försöker komma ut i arbetslivet som dom flesta andra människor.
Citera
2026-03-23, 12:25
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattdemon
Ja det går att leva på 10,4k som är lägsta sjukersättning tack vare Vänsterpartiet, innan var det 6.805 kr.

Ulf Kristersson tjänar 204 tusen per mån bara för att han gillar sköldpaddor, totalt rättvist & nödvändigt/skäligt.

Kärringen som är boss på Postnord tjänar en halv mille i månaden..
Citera
2026-03-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Jag vet inte vad för folk du umgås med som har 22 efter skatt men du själv har ju inget jobb heller så säger ju mer om dig själv…

Jadu, inte ovanligt att ha kring 30k i lön.
Har du kring 30 före skatt så får du kring 20 efter skatt.
https://dinskatt.se/?manadslon=30000

Sen är det ju så att dom som tjänar mer ofta har dyrare boende också.
Citera
2026-03-23, 13:11
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Jadu, inte ovanligt att ha kring 30k i lön.
Har du kring 30 före skatt så får du kring 20 efter skatt.
https://dinskatt.se/?manadslon=30000

Sen är det ju så att dom som tjänar mer ofta har dyrare boende också.
Jag tror inte ens kassabiträden på lokala ica har så lågt som 30 före skatt lägg av nu.
Citera
2026-03-23, 13:23
Medlem
Citat:
Jag tror inte ens kassabiträden på lokala ica har så lågt som 30 före skatt lägg av nu.
För män som arbetade som Kassabiträde under 2024 var genomsnittslönen 30 300 kr, och för kvinnor var den 30 000 kr.
https://jobbland.se/lon/kassabitrade

Gäller för heltid, och exklusive ob. Det är nog inte omöjligt att det finns en hel del kassabiträden på den lokala Ica-butiken som har mindre än 30k/månad innan skatt.
Citera
2026-03-23, 13:47
Medlem
Krävs ju jobb för att få lån, sjukpenning är en ersättning liksom, men har du inte nå familj som kan hjälpa?
Citera
2026-03-23, 13:57
Medlem
Citat:

Finns säkert dom som har ännu lägre lön, vad tror du en städare tjänar?
Eller nån som jobbar 75%?

30k före skatt är en hyfsat normal lön idag, varken skitdåligt ellr skitbra.
Citera
2026-03-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagasliv
Krävs ju jobb för att få lån, sjukpenning är en ersättning liksom, men har du inte nå familj som kan hjälpa?

kolla inlägg 123 och lär dig lite
Citera
2026-03-23, 13:59
Medlem
Vad skall jag lär mig?
Citera
2026-03-23, 14:08
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Finns säkert dom som har ännu lägre lön, vad tror du en städare tjänar?
Eller nån som jobbar 75%?

30k före skatt är en hyfsat normal lön idag, varken skitdåligt ellr skitbra.
Medellönen i Sverige 2026 uppskattas till cirka 44 300 kr per månad före skatt

Jag vet inte vad du tycker är hyfsat normalt men 30 innan skatt är lågt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in