2026-03-22, 23:04
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Pensionärer är väl de som använder bil minst.
Fattiga har inte råd med bil.
Stockholm har hur mycket kollektivtrafik som helst, knappast svårt för äldre och de fattiga använder också mest kollektivtrafik.

De som gnäller absolut mest på detta är yngremedelålders/medelålders män.

Tro det eller ej, men det bor faktiskt riktiga människor i innerstan. De kan också behöva angöra sitt hus med bil då och då, exempelvis vid veckohandlingen av mat, skjutsa barnen till matchen långt utanför tunnelbanenätet eller komma hem efter semestern med skidor och fem tunga resväskor. Du ser rätt kul ut om du kommer med en IKEA-garderob på Gröna linjen….
Citera
2026-03-22, 23:05
Medlem
En gata kantad av sunkhak, inte mycket till paradgata. Som cyklist i Stockholm har jag svårt att se behovet av alla dessa tilltänkta cykelvägar, en stor del av året har man stan för sig själv, lite snö och kyla och alla dessa beskäftiga världsförbättrare på elcyklar är spårlöst borta. Och bredvid dessa öde snöfria (uppvärmda?) cykelvägar kämpar fotgängare på illa skottade trottoarer.
Citera
2026-03-22, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Tro det eller ej, men det bor faktiskt riktiga människor i innerstan. De kan också behöva angöra sitt hus med bil då och då, exempelvis vid veckohandlingen av mat, skjutsa barnen till matchen långt utanför tunnelbanenätet eller komma hem efter semestern med skidor och fem tunga resväskor. Du ser rätt kul ut om du kommer med en IKEA-garderob på Gröna linjen….
Men Ikea garderoben kan någon pakistanier leverera med en ellådcykel.
Citera
2026-03-22, 23:11
Medlem
Citat:

Nu tas ju inte all biltrafik bort dock eller hur, det minskas bara och det finns det helt klart utrymme för.
Har heller aldrig hört någon benämna en vanlig tråkig bilväg som "kulturarv" tidigare.
Om något så leder förändringar som den tråden handlar om till mer kultur och mer liv i staden.
Breda trottoarer, folk som går omkring, sitter på uteserveringar, sitter och umgås på bänkar, det är liv, där trivs man. Där kan man bo och handla och äta och fika.
Bilvägar knökade med bilar är skit, där finns inget liv, bara stress och rörelse.
Citera
2026-03-22, 23:13
Avstängd
Man skulle ta bort och förbjuda allt vad cykelvägar heter.
Man skulle ta bort varenda enkelriktade skylt i stan.
Man skulle ta bort varenda bussfil.

Även allt annat som på minsta sätt kan påverka trafiken negativt.
DÅ ja DÅ skulle vi få en stad där folk helt plötsligt blev positiva.
Vi skulle med glädje samarbeta i trafiken och det skulle bli betydligt mindre utsläpp.

Nu blir man irriterad redan långt innan man är inne i stan med bil.
Händer som tur är sällan då jag är utflyttad sen många år.
Citera
2026-03-22, 23:15
Medlem
Citat:
Jag hade gäster från USA över förra helgen och jag tänkte ta dem med på lite sightseeing i stan. Det tog oss 33 minuter från Norrtull till Konserthuset (de ville se var Nobelpriset delas ut) så man som värd fick skämmas över vilket u-land man bor i. De förväntade sig en europeisk huvudstad som dessutom förskonades WW2. Men (mp) river den duktigt ändå.

Tänk de som sitter i taxibilar och ska betala.

Jag vill inte försvara MP på något sätt men exakt hur tänkte du lösa problemet med denna sightseing och varför skämdes du?

Jag menar ditt problem var väl egentligen att det var för mycket trafik? Vilket egentligen bara kan lösas med att minska trafiken och då hade du inte fått köra där överhuvudtaget?
Citera
2026-03-22, 23:20
Medlem
Tycker det är bra att begränsa biltrafiken i centrala delar.
Det finns många fördelar, renare luft mer plats för uteserveringar. Fattar inte alla idioter som är emot.
Finns endast fördelar. Är själv bilist men tycker inte det är något stort besvär att parkera bilen och sen ta kort promenad till centrum.
Här i Göteborg har man nästan gjort hela centrala delar bilfria, faktisk underbart att promenera Kungsgatan, Drottninggatan med breda gångstråk, allt detta har livat upp centrum med massor med uteserveringar och annat. Mer sånt. Vem kan vara emot?
Citera
2026-03-22, 23:21
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Jag vill inte försvara MP på något sätt men exakt hur tänkte du lösa problemet med denna sightseing och varför skämdes du?

Jag menar ditt problem var väl egentligen att det var för mycket trafik? Vilket egentligen bara kan lösas med att minska trafiken och då hade du inte fått köra där överhuvudtaget?

Har du aldrig haft gäster och tagit en liten tur med dem runt i den stad du bor? Eller har du själv aldrig blivit skjutsad runt i utlandet när du varit där på besök? Gör jag jättekonstiga grejor här?
Citera
2026-03-22, 23:24
Medlem
Citat:
Har du aldrig haft gäster och tagit en liten tur med dem runt i den stad du bor? Eller har du själv aldrig blivit skjutsad runt i utlandet när du varit där på besök? Gör jag jättekonstiga grejor här?
Haha, vilken löjlig motivering...
Tror dina "gäster" uppskattar mer en frisk promenad i bilfritt omgivning i centrala stan än att åka runt i din skruttiga bil och se staden genom dimmiga sidorutor.
Senast redigerad av MoveOnUp 2026-03-22 kl. 23:27.
Citera
2026-03-22, 23:29
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Tycker det är bra att begränsa biltrafiken i centrala delar.
Det finns många fördelar, renare luft mer plats för uteserveringar. Fattar inte alla idioter som är emot.
Finns endast fördelar. Är själv bilist men tycker inte det är något stort besvär att parkera bilen och sen ta kort promenad till centrum.
Här i Göteborg har man nästan gjort hela centrala delar bilfria, faktisk underbart att promenera Kungsgatan, Drottninggatan med breda gångstråk, allt detta har livat upp centrum med massor med uteserveringar och annat. Mer sånt. Vem kan vara emot?

Fler uteserveringar. Ja, det låter ju trevligt. Men hur många fler kan behövas när restaurangbranschen blöder?

https://www.mynewsdesk.com/se/creditsafe/pressreleases/fortsatt-hoegt-konkurslaege-stor-oekning-inom-restaurang-3378584

Citat:
I mars gick 923 svenska aktiebolag i konkurs, en ökning med 13 procent jämfört med förra året. Det är högsta konkursnivån för mars på över 30 år. Uppgången är särskilt kraftig inom hotell och restaurang…

I Sverige vill man väl sitta ute och äta max fem månader om året. Vi bor inte på samma breddgrader som Paris här direkt.
Citera
2026-03-22, 23:34
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Haha, vilken löjlig motivering...
Tror dina "gäster" uppskattar mer en frisk promenad i bilfritt omgivning i centrala stan än att åka runt i din skruttiga bil och se staden genom dimmiga sidorutor.

En av dem var 85+ med vid en otrolig mental vigör där tyvärr kroppen inte bär längre riktigt.

Nästa gång så visar jag dem AI-bilder av Stockholm istället på ett videomöte. Det tycker du kanske är mindre löjligt? De behöver inte resa hit fysiskt och då får alla fantastiska uteserveringar ännu fler tomma stolar.
Citera
2026-03-22, 23:48
Medlem
löls avatar
Som man röstar får man sova kära stockholmare.

Hade ni MP röstare i Stockholm lagt det på sossarna (gärna ännu mer höger) hade Sverige sluppit MP och suttit med minst en kärnreaktor till och inget north volt eller stegra fiasko. Utöver de är listan lång av andra fiasko projekt MP skadat Sverige med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in