Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-22, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Äntligen chans för nyststart. Hoppas att de som lovat lämna nu hedrar sina löften.och att det är slut på alla dessa rent ut sagt barnsliga röda linjer och beröringsskräck.

Gå till C. Där finns folk som gärna fördjupar sig i diskussioner om vilket parti SD var för 40 år sedan och älskar att prata om rötter.

Åker L ur i år finns trots allt goda chanser att komma igen 2030 tror jag om man blir av med Stockholmssabotörernas knivar i ryggen.

Liberalerna är dock helt beroende av ekonomiskt stöd från Stockholmsdistriktet för att ens kunna bedriva valrörelse. De har dessutom kommer den absolut största andelen av väljare från Stockholm.
2026-03-22, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dixido
L har min röst nästa val
Nu går jag tillbaka till L!
2026-03-22, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Liberalerna är dock helt beroende av ekonomiskt stöd från Stockholmsdistriktet för att ens kunna bedriva valrörelse. De har dessutom kommer den absolut största andelen av väljare från Stockholm.
Det avgörande är att bli av med cancersvulsten.
2026-03-22, 22:02
Medlem
Sextiopluss avatar
Grattis till Simona och lycka till. De 47% som vill dra röda linjer kan nu gå med i Centerpartiet. Även kallat de Absolut Goda där man inte förhandlar med hin håle.
2026-03-22, 22:05
Medlem
Nära hälften av OMBUDEN är emot SD-samarbete i regering ja, det är kärnväljarna av kärnväljarna. De vill såklart sitta kvar vid köttgrytorna och har därför accepterat tidö pga det, VÄLJARNA som hatar SD har redan lämnat l och det skedde antagligen redan 2022. Nu har de iofs knappt några kärnväljare kvar utan förstod att de behöver överleva på stödröster om de ska vara kvar öht. Men visst, blir problem fylla listor till kommuner osv.. Får väl bli som med sd i början, stolar får stå tomma och kommer nog dessutom försvinna från många kommuner då ev. stödröstare bara kommer rösta på dem i riksdagsvalet..
2026-03-22, 22:08
Avstängd
Graavargs avatar
Kristersson har redan utlyst sig själv till statsminister, ifall Tidö-sidan skulle vinna valet:

"Jag välkomnar dagens besked från Liberalernas landsmöte eftersom det nu skapar ännu bättre förutsättningar för oss att fortsätta få ordning på Sverige, även efter valdagen den 13 september. Borttagna röda linjer mellan våra fyra partier som samarbetar, kan underlätta min nästa regeringsbildning."

Om Tidö-alternativet får majoritet så är det sannolikt så att SD är största parti och då är det till SD som talmannen ska ge uppdraget att bilda ny regering. Så Kristersson har fel, men det säger förstås nåt om hur M tänker (och hur de ser på "stödpartiet" SD ).
2026-03-22, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det finns två frågor här, VILL man ha L med i regeringen? Där måste Simona bli av med alla kaosliberalerna eftersom man måste kunna lita på att de inte svänger igen.

Hur många vågar stödrösta? Moderaterna och KD som väl är mest motiverade att försöka rädda L, de har själva lite låga opinionssiffror och ska de då bidra med kanske 3% stödröster?

SD behöver få svar på första frågan, de vill ju inte stödrösta och sedan drar Liberalerna i väg i en ny svängdörr igen. Sedan nämndes även att SD väljarna är inte vana vid att stödrösta, de har aldrig suttit i en regering så hela detta tänket med stödröster är faktiskt lite nytt. Jag tror inte ens socialdemokraterna har behövt stödrösta på ganska länge eftersom de väl stödröstar mest när det gäller Vänsterpartiet.

Jag tror det kan bli extremt svårt läge för L nu, ingen vill stödrösta och se att de ändå lämnar med kanske 3,9% av högerväljarnas röster. Det är tyvärr faktiskt lättare att låta bli och bara förlora då kanske 1-1,5% av rösterna som ändå kommer att fördelas jämnt över alla partierna i riksdagen, så i praktiken hälften av de rösterna. Allt blir då inom felmarginalen av opinionsmätningarna.

Vi hade en gång en Bengt Westerberg-effekt. Jag tror han utlovade riktiga lägenheter på äldreboendet. Vi kan nu få en Simona-effekt. Både svenskar och ARABER kommer att gilla henne. Vi utgår ifrån att L har 2,3%, allt enligt Novus var det väl? Vissa svenskar röstar utan tanke på personer. Jag är övertygad om att ARABER gör det också utan TANKE.
Stödrösterna kommer men kanske inte med 2% totalt. När Kaoset inom L minskar kommer rösterna från KAOS-blattar....istället.
Detta blir bra, detta blir intressant. Johan väckte inte folk, men Simona kan bli ett FENOMEN.....Visst är häxorna sura nu men L har chansen när stridsyxorna grävts ned.
2026-03-22, 22:12
Medlem
Kedoxs avatar
Har Jan Jönsson inte hoppat av än?
Är väl en såndär man aldrig blir av med även om han lovat att lämna politiken om detta skulle genomföras.
2026-03-22, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Kristersson har redan utlyst sig själv till statsminister, ifall Tidö-sidan skulle vinna valet:

"Jag välkomnar dagens besked från Liberalernas landsmöte eftersom det nu skapar ännu bättre förutsättningar för oss att fortsätta få ordning på Sverige, även efter valdagen den 13 september. Borttagna röda linjer mellan våra fyra partier som samarbetar, kan underlätta min nästa regeringsbildning."

Om Tidö-alternativet får majoritet så är det sannolikt så att SD är största parti och då är det till SD som talmannen ska ge uppdraget att bilda ny regering. Så Kristersson har fel, men det säger förstås nåt om hur M tänker (och hur de ser på "stödpartiet" SD ).

Själv önskar jag att vi fick in den finska ordningen i rikspolitiken. Dvs ingen blockpolitik och största parti får i uppdrag att bilda regering.

I Finland fungerar detta bra S och Samlingspartiet(M i sverige) har suttit i samma regering vid flera tillfällen. Men de har även samarbetat med andra partier. S är inte heller alltid största parti, deras system gör ju att det största partiet får ta större smällar om de missköter sig när de är i regeringsställning.
2026-03-22, 22:14
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dixido
L har min röst nästa val

Jag tycker Simona är bra och älskar förändringen.
Hon kommer få min röst.
2026-03-22, 22:16
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg

Tror det är ett krav från dem. Samt KD & L.
Att moderaterna ska få statsministerposten även om SD blir störst. Kompromissen är att SD får några ministerposter men inte just den.
Jag tror de på allvar i sin egocentrism hellre låter sammarbetet falla än låta Jimmie bli statsminister. SD kommer gå med på detta i utbyte mot tunga poster som t.ex utrikesminister & integrationsminister.
2026-03-22, 22:16
Medlem
Nu är det stor ORO inom media.

Dom hade hoppats på ett utplånat L och säker seger för Maggan, eller i alla fall en sorts "VÄNSTER". Simona har vänt upp och ned på tänkesättet och det passar inte längre in i MALLEN.

Riksdagsvalet blir mer och mer ett personval.

Visst kan C sno en del röster men en tandlös Thand drar inte massorna till valurnorna.

Detta blir mycket intressant och vi får se om fördömelsen mot förändringen fortsätter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in