Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Det finns två frågor här, VILL man ha L med i regeringen? Där måste Simona bli av med alla kaosliberalerna eftersom man måste kunna lita på att de inte svänger igen.
Hur många vågar stödrösta? Moderaterna och KD som väl är mest motiverade att försöka rädda L, de har själva lite låga opinionssiffror och ska de då bidra med kanske 3% stödröster?
SD behöver få svar på första frågan, de vill ju inte stödrösta och sedan drar Liberalerna i väg i en ny svängdörr igen. Sedan nämndes även att SD väljarna är inte vana vid att stödrösta, de har aldrig suttit i en regering så hela detta tänket med stödröster är faktiskt lite nytt. Jag tror inte ens socialdemokraterna har behövt stödrösta på ganska länge eftersom de väl stödröstar mest när det gäller Vänsterpartiet.
Jag tror det kan bli extremt svårt läge för L nu, ingen vill stödrösta och se att de ändå lämnar med kanske 3,9% av högerväljarnas röster. Det är tyvärr faktiskt lättare att låta bli och bara förlora då kanske 1-1,5% av rösterna som ändå kommer att fördelas jämnt över alla partierna i riksdagen, så i praktiken hälften av de rösterna. Allt blir då inom felmarginalen av opinionsmätningarna.
Vi hade en gång en Bengt Westerberg-effekt. Jag tror han utlovade riktiga lägenheter på äldreboendet. Vi kan nu få en Simona-effekt. Både svenskar och ARABER kommer att gilla henne. Vi utgår ifrån att L har 2,3%, allt enligt Novus var det väl? Vissa svenskar röstar utan tanke på personer. Jag är övertygad om att ARABER gör det också utan TANKE.
Stödrösterna kommer men kanske inte med 2% totalt. När Kaoset inom L minskar kommer rösterna från KAOS-blattar....istället.
Detta blir bra, detta blir intressant. Johan väckte inte folk, men Simona kan bli ett FENOMEN.....Visst är häxorna sura nu men L har chansen när stridsyxorna grävts ned.