För mig, som för nuvarande har som huvudsaklig åsikt "inte ett Tidö 2.0", så gav landsmötet ett i stort sett perfekt resultat. En ytterst tveksam "seger" för den sittande partiledaren, ett nästan 50%-igt motstånd t.o.m. bland partifunkitonärerna, en ledning som genomfört en kupp mot sina egna och ingen som vet hur många som kommer att rösta hur (oberoende av vad de säger).
Nu tvingas Liberalerna fortsätta kämpa med den här frågan, varje gång Mohamsson och ledningen lyfter att "de äntligen har en klar linje" så kommer ytterligare väljare att lämna, och om de istället försöker lämna det "bakom sig" så kommer det att ge mer syra åt alla kritiker.
Samtidigt ska M och SD försöka klura ut om de ska stödrösta, hur mycket de ska stödrösta och vad som faktiskt händer OM de stödröstar. Både i det fall att L skulle klara spärren, och därmed få egna L-riksdagsdelegater som annars skulle ha varit M- eller SD-delegater. Och i det fall att fler L-väljare än man trott "flyr till andra sidan" först i valbåset och de stödröster man offrat på L blir bortkastade ifall L inte når över spärren.
Och mitt i all denna kalabalik ska "Tidö 2.0-laget" hitta på nåt sätt att locka över fler väljare, annars är spelet ändå förlorat. Och den enda chansen att göra det är förstås med fler tomma vallöften, men den här gången finns det ju faktiskt ett facit på vad Tidö kan, och inte kan, åstadkomma.
Två plus vill jag i alla fall ge liberalerna, det ska bli extra roligt och intressant att följa med hela valrörelsen tack var allt det lilla 2%-partiet lyckats ställa till med (fast det är väl nu ett 1%-parti...?). Och hela den där "ska L eller inte och vad ska L eller inte"-frågan var rejält uttjatad redan för flera års sedan (och den var helt stenkorkad från första början, man kan ju inte ha ett politiskt samarbete som bygger på att man motarbetar sina partners...). Detta sagt så är det ju Liberalerna vi talar om, så det är inte otänkbart att de om två månader gör en ny 180-grader. Mohamsson blir less på skiten, nån ny tar över och vips svänger det igen (och nu har ju ledningen fixat till ett prejudikat att man kan svänga 180 grader enbart utgående från ett partiledarbeslut + -val).
Men mest av allt, det är roligt att se hur den sämsta svenska regering jag nånsin upplevtg och aldrig vill se igen viker sig tredubbla i ett extremt löjligt tjafs om en nollfråga. Och fortsättning följer...