2026-03-22, 18:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin
Markeringarna är till för att visa att banan är för cyklister och gående tillsammans. Hade markeringarna varit separerade med ett löpande streck så ska trafikanten röra sig på rätt sida om strecket.

De vägar jag menar har en mittlinje och cyklar målade på marken i filen till vänster och personer målade på marken i filen till höger. Det är den normala cykel/gång-vägen.
Citera
2026-03-22, 18:57
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
De vägar jag menar har en mittlinje och cyklar målade på marken i filen till vänster och personer målade på marken i filen till höger. Det är den normala cykel/gång-vägen.

Aha, då måste jag erkänna att jag missuppfattade dig när du skrev ”delad gång/cykelbana” tidigare. Sorry! Det du beskriver nu är ju separata gång/cykelbanor, och där ska man naturligtvis gå till höger (på gångbanan). Eller ska och ska, även här går ju folk lite hursomhelst. De flesta verkar gilla att gå längst ifrån bilvägen.

Kan tillägga att dessa målade linjer ofta nöts bort och försvinner med tiden. Och inte blir det bättre av att det är felskyltat eller inte skyltat alls.
Citera
2026-03-22, 19:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.Rudolf
Aha, då måste jag erkänna att jag missuppfattade dig när du skrev ”delad gång/cykelbana” tidigare. Sorry! Det du beskriver nu är ju separata gång/cykelbanor, och där ska man naturligtvis gå till höger (på gångbanan). Eller ska och ska, även här går ju folk lite hursomhelst. De flesta verkar gilla att gå längst ifrån bilvägen.

Kan tillägga att dessa målade linjer ofta nöts bort och försvinner med tiden. Och inte blir det bättre av att det är felskyltat eller inte skyltat alls.

Min uppfattning är att de absolut flesta går på rätt sida om vägen är tydligt markerad (förutom på fredags- och lördagskvällar).

Men det så såklart komplett idiotiskt att folk ska gå på vänster sida om det inte finns några markeringar men på höger sida om det finns markeringar. Detta gör folk helt förvirrade.
Citera
2026-03-22, 19:24
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Min uppfattning är att de absolut flesta går på rätt sida om vägen är tydligt markerad (förutom på fredags- och lördagskvällar).

Men det så såklart komplett idiotiskt att folk ska gå på vänster sida om det inte finns några markeringar men på höger sida om det finns markeringar. Detta gör folk helt förvirrade.

Precis, och även när det är snö på marken som skymmer markeringarna.

Det bästa vore om alla gick till höger överallt, utom på bilvägar som saknar gång- och cykelbanor. Dagens regler verkar vara en produkt av en skrivbordsnisse på Transportstyrelsen som tänkte till, men som aldrig har varit ute i verkligheten själv.
Citera
2026-03-22, 19:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.Rudolf
Precis, och även när det är snö på marken som skymmer markeringarna.

Det bästa vore om alla gick till höger överallt, utom på bilvägar som saknar gång- och cykelbanor. Dagens regler verkar vara en produkt av en skrivbordsnisse på Transportstyrelsen som tänkte till, men som aldrig har varit ute i verkligheten själv.

Jepp det är så det borde vara och det är så jag gör.
Citera
2026-03-22, 20:32
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Jo men har varit så i många år, har för mig att de försökte tydliggöra det runt 2018, men inte lyckats så bra att få folk att följa det.

Det känns mest som nåt som nån skrivbordsnisse hittat på det men sen inte lagt så mycket energi på att det ska funka irl. Saknas ffa skyltar och linjer. Det är fortfarande anarki.
Beslutades av regeringen Lövén (stavning?), det handlar alltså "bara" Trafikförordningen och ingen riktig lag. Problemet beror till viss del på att det är upp till 200+ kommuner att implementera skiten. I Göteborg verkar man lösa de problem som uppstår vid tillfälliga ändringar i samband med byggen genom att uppmana folk att kramas i trafiken och liknande.
https://www.google.com/maps/@57.656637,11.9006986,81m/data=!3m1!1e3 (GC-banan på Lergöksgatan som korsar Kontrabasgatan, huvudsakligen delen norr om Kontrabas) är ett dåligt exempel. Fundera på hur gående och cyklister förväntas placera sig under olika delar av färden.
Citera
2026-03-22, 20:38
Medlem
Man går bakom någon så man är säker på att man gör rätt!
Citera
2026-03-22, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Det är endast på de gemensamma GC-vägarna man går till vänster, och det sen länge, men fordon ska ligga i mitten och inte som snuten sa - eftersom andra yttersidan är för gångtrafikanter åt andra hållet.

GC-vägar ör tänkt funka som en bilväg med fordon i mitten och gångare på sidorna. 4 osynliga filer, 2 på ytterkanten för gångare och 2 i mitten för cyklister. Fast det skulle aldrig få plats 4 i bredd, så det ör en utopi.
Och skyltat korrekt ör det inte heller, och linjer saknas. Det var dömt att misslyckas från första början. Men det ör så tanken var med de anvisningarna och de har funnits i många år. Inget nytt alls.
Cyklister har väjningsplikt mot gångtrafikanter på GC-vägarna och måste anpassa hastigheten efter dem, så det Polisen sade angående att cyklister ska hålla till höger är inte fel. Så har det nog alltid varit sedan Vägtrafikkungörelsen (1972:603).

Angående skyltar på GC-vägarna, så finns det ett flertal städer som har sådana. Göteborg och Umeå har skyltat vilken sida gångtrafikanter och cyklister ska hålla. Göteborg har haft dem sedan 2020 medans Umeå har haft dem i flera decennier.
Citera
2026-03-22, 21:42
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Cyklister har väjningsplikt mot gångtrafikanter på GC-vägarna och måste anpassa hastigheten efter dem, så det Polisen sade angående att cyklister ska hålla till höger är inte fel. Så har det nog alltid varit sedan Vägtrafikkungörelsen (1972:603).

Angående skyltar på GC-vägarna, så finns det ett flertal städer som har sådana. Göteborg och Umeå har skyltat vilken sida gångtrafikanter och cyklister ska hålla. Göteborg har haft dem sedan 2020 medans Umeå har haft dem i flera decennier.
En mötande cyklist håller höger om mig som går, men inte ute i högerkanten som jag fattade att polisen menade. Vi ska va på samma halva av GC-vägen.

Har aldrig hört att cyklister måste hålla samma hastighet som gångare annat än på gångfartsområde. Det låter inte rimligt.
Citera
2026-03-22, 21:50
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Beslutades av regeringen Lövén (stavning?), det handlar alltså "bara" Trafikförordningen och ingen riktig lag. Problemet beror till viss del på att det är upp till 200+ kommuner att implementera skiten. I Göteborg verkar man lösa de problem som uppstår vid tillfälliga ändringar i samband med byggen genom att uppmana folk att kramas i trafiken och liknande.
https://www.google.com/maps/@57.656637,11.9006986,81m/data=!3m1!1e3 (GC-banan på Lergöksgatan som korsar Kontrabasgatan, huvudsakligen delen norr om Kontrabas) är ett dåligt exempel. Fundera på hur gående och cyklister förväntas placera sig under olika delar av färden.
Ja är väl nån kortare sträcka där som är gemensam, men sen blir det avdelade banor, och ingen GC-väg vad jag kan se.
Citera
2026-03-22, 21:58
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin
Fel sedan 2018.
Nej på väg med delade banor så går man på en gångbana och håller höger. Och på delen flr cyklister cyklar man också på höger sida.

En GC väg är en anna sort och har gemensam bana utan linjer och där göller dessa riktlinjer från 2018.
Citera
2026-03-22, 22:07
Medlem
Moobs avatar
Det är inte juridiskt korrekt att vägmarkeringar ska tala om vad det är för väg, utan det är skyltningen som är det som på bilvägen. Borde inte spela ingen roll om det är målade cyklister på en bana om det inte är skyltat början av banan att den är avsedd för cykel.

Vägmarkeringar och röda cykelbanor känns mest som de finns för att förstärka och tydliggöra vad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in