Citat:
Vart får du detta med "paradgata" från? Valhallavägen kan möjligtvis setts som en idé för en de facto militär paradgata, då garnisonen var belägen åt det hållet, och en lämplig väg ut från Stockholm för militär. Jag påstår inte att Kungsgatan är en "paradgata" men har använts för firanden/demonstrationer då Stockholms befolkning fram till ganska nyligen var en småstad med europeiska mått.
Vad man idag menar med paradgata är en där man visar upp stadens förnämsta sida. Då är Strandvägen en av Stockholms dyraste, med anor och stråk som varit väl ansedda de senaste 120 åren i alla fall.
Citat:
Du blandar möjligtvis ihop det hela med det som tillskrevs Gustav III's ide om en slags pampig huvudled ut till Haga från Slottet. Den idé om "Champs Elysee" vet vi skrinlades på 1800-talet och kvar blev en eländig motorled för transporter.
Men du menar att Stockholm aldrig haft en paradgata? Jag har hela mitt liv levt i villfarelsen att Sveavägen var huvudstadens enda paradgata.
Det enda med "anor" i trakten är väl gubbtjyven som driver Gellborn records, samt det förfallna badlandskapet som förevigades i filmen "G".
Den stump som får anses "centralt belägen" är ungefär lika intressant som Vasagatan, minus historia. Delar av Sibirien och Vasastan hade, liksom Zinkensdamm, en del kända vägkrogar förr.
Så nej, jag har svårt att se att Stockholm någonsin skulle hsft en "paradgata", om man nu inte vill framtvinga associationen med trötta raggarbilar då och då.