2026-03-22, 17:39
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Kungsgatan är dock för kort (liksom Strandvägen) den är också avsmalnad. Vi kan också nämna Valhallavägen som anlades som paradgata, men planerna skrotades i och med depressionen på 1920-talet.
Vart får du detta med "paradgata" från? Valhallavägen kan möjligtvis setts som en idé för en de facto militär paradgata, då garnisonen var belägen åt det hållet, och en lämplig väg ut från Stockholm för militär.

Jag påstår inte att Kungsgatan är en "paradgata" men har använts för firanden/demonstrationer då Stockholms befolkning fram till ganska nyligen var en småstad med europeiska mått.

Vad man idag menar med paradgata är en där man visar upp stadens förnämsta sida. Då är Strandvägen en av Stockholms dyraste, med anor och stråk som varit väl ansedda de senaste 120 åren i alla fall.

Citat:
Men du menar att Stockholm aldrig haft en paradgata? Jag har hela mitt liv levt i villfarelsen att Sveavägen var huvudstadens enda paradgata.
Du blandar möjligtvis ihop det hela med det som tillskrevs Gustav III's ide om en slags pampig huvudled ut till Haga från Slottet. Den idé om "Champs Elysee" vet vi skrinlades på 1800-talet och kvar blev en eländig motorled för transporter.

Det enda med "anor" i trakten är väl gubbtjyven som driver Gellborn records, samt det förfallna badlandskapet som förevigades i filmen "G".

Den stump som får anses "centralt belägen" är ungefär lika intressant som Vasagatan, minus historia. Delar av Sibirien och Vasastan hade, liksom Zinkensdamm, en del kända vägkrogar förr.

Så nej, jag har svårt att se att Stockholm någonsin skulle hsft en "paradgata", om man nu inte vill framtvinga associationen med trötta raggarbilar då och då.
Citera
2026-03-22, 17:39
Medlem
Glödskals avatar
Mp intresserar sig mest för innerstan där svartskallarna inte bor. Alltså tappar inte S väljare på cykelfokuset.
Citera
2026-03-22, 17:41
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
På ytan där de nuvarande cykelbanorna finns kommer vi att i stället bredda trottoaren. Det skapar mer plats för gatumöblering, uteserveringar och cykelparkering.
Känns rimligt. Jag brukar inte besöka Sveavägen så ofta, men sommartid är trottoarerna trånga när uteserveringarna kommit fram. Cykelbanorna där är långt under rimlig standard och Norrmalm/Vasastan/Östermalm skulle behöva ett cykelstråk likt Götgatan på Söder - om just Sveavägen är lämpligast kan jag inte svara på.

Elbilar är förresten sämre för luften i Stockholm än bensinbilar då deras däck sprider mer partiklar/föroreningar.

Citat:
Borde inte en huvudstad få ha en enda paradgata kvar vilken man kan visa upp för utländska turister?
Tyskarna som kommer upp för att köra cruising på Sveavägen blir nog besvikna.
Citera
2026-03-22, 17:48
Medlem
grungewhores avatar
Jag är den förste att tillstå att AI är skräp, men om man googlar Paradgata Stockholm så får man:

A paradgata (Swedish for "parade street" or "avenue") is a city's most prestigious, grand, or principal street, often characterized by wide lanes, impressive architecture, and central location. These streets frequently serve as focal points for tourism, commerce, and ceremonial parades.

Examples of Paradgator:
Avenyn (Kungsportsavenyn): Gothenburg’s main boulevard.
Strandvägen: A renowned waterfront avenue in Stockholm.
Champs-Élysées: A classic example in Paris.
Unter den Linden: A historic avenue in Berlin.

These thoroughfares often connect important city landmarks and are designed for both walking and traffic, representing the city's status.

En annan AI-genererad sökning gav förslaget Kungsgatan och Birger Jarlsgatan samt Valhallavägen, Sveavägen verkar inte nått robothjärnorna än.
Citera
2026-03-22, 17:50
Medlem
Hemskt, men föga förvånande. Folk som röstar för den här politiken åker inte bil. Antagligen äger de ingen.

Därmed är de helt ok med att göra livet surt för bilister. Åka bil eller flyga? Varför ska man göra det när man kan åka kommunalt och ta tåget hela vägen ner till Syd-Europa?

Nej rösta rätt nästa val.
Citera
2026-03-22, 17:55
Medlem
Ganonitos avatar
Stockholmarna vill ju ha det såhär annars hade de ju inte röstat på MP och S.
Citera
2026-03-22, 17:55
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Sveavägen i Stockholm genomgår just nu en kulturarvsfientlig skövling där två av fyra körfält för biltrafik tas bort mellan Mäster Samuelsgatan och Odengatan för att ge plats åt bredare cykelbanor (2,5 meter!) och gående. Ungefär 20 000 bilar kör på Sveavägen varje dag, vilket gör den till en av de mest trafikerade gatorna i centrala Stockholm. Det var också huvudstadens mest kända paradgata.

https://vaxer.stockholm/projekt/norrmalm/sveavagen-far-nya-cykelbanor-och-en-trevligare-miljo-for-gaende/

https://www.mp.se/om/lars-stromgren/

https://www.facebook.com/share/1DGUUQNiQ2/?mibextid=wwXIfr

https://www.mitti.se/nyheter/privatperson-overklagar-sveavagens-cykelbanor-6.3.312110.201d917477?utm_term=Autofeed&utm_medium =Social&utm_source=Facebook#Echobox=1756555869

Trots att stockholmarna övergått till eldrivna bilar så fortsätter socialdemokraterna och deras kumpaner i Miljöpartiet att otillgängliggöra vår huvudstad genom att pressa ut bilarna. Det här kommer att ske i flera led, exempelvis kommer alla filer i Norrtull utom en försvinna när nu Hagastaden fortsätter bebyggas ända fram mot Wennergren center. Var en bil från norr (exempelvis Arlanda eller Uppsala) ska ta vägen vid ett besök i city är högst oklart.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveav%C3%A4gen?wprov=sfti1

Nu blir Sveavägen som en centralgata som i vilken ointressant småstad som helst. Vad tycker ni? Borde inte en huvudstad få ha en enda paradgata kvar vilken man kan visa upp för utländska turister? Kommer Göteborg och Avenyn följa samma tragiska exempel? Kan och ska alla verkligen cykla, oavsett väder, ålder eller kroppsliga utmaningar? Finns det inte en viss övertro på uteserveringar i land på våra breddgrader? Och är stöket från uteserveringar mindre än bilarna?

Med 2,5 meter cykelbana och ännu bredare trottoarer så blir varuleveranser mycket krävande för chaufförerna. Jag skulle gärna vilja höra synpunkter från distributionsförare! Och många vänstersvängar försvinner också….

Underbara nyheter! Mer sånthär! Städer är för människor!
Bilar har inget i städer att göra! Stockholmare kan åka tunnelbana!
Citera
2026-03-22, 17:56
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Stockholmarna vill ju ha det såhär annars hade de ju inte röstat på MP och S.

De flesta som röstar på S bor i områden som miljöpartister inte besöker.
Citera
2026-03-22, 17:59
Medlem
Bra! Bilismen ska bort från Stockholm. Vi har faktiskt klimatmålen att tänka på. Det är bara fyra år till 2030.
Citera
2026-03-22, 18:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
en kulturarvsfientlig skövling där två av fyra körfält för biltrafik tas bort ... huvudstadens mest kända paradgata ... att pressa ut bilarna ...Var en bil från norr (exempelvis Arlanda eller Uppsala) ska ta vägen vid ett besök i city är högst oklart ... Borde inte en huvudstad få ha en enda paradgata kvar
Sammanblandningen av "paradgata" och fyrfilig infartsled förvirrar, men gör en motorväg av Avenyn så är jämvikten återställd.
Citera
2026-03-22, 18:12
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Har dom slutat med sista fredagen i månaden sommartid 🤔

Du, vet egentligen inte, brukar bara gå dit efter det varit utställning på Solvalla.

Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Hemskt, men föga förvånande. Folk som röstar för den här politiken åker inte bil. Antagligen äger de ingen.

Därmed är de helt ok med att göra livet surt för bilister. Åka bil eller flyga? Varför ska man göra det när man kan åka kommunalt och ta tåget hela vägen ner till Syd-Europa?

Nej rösta rätt nästa val.

Du verkar också bo i innerstan och ha bil. Ja, inte är det lätt, själv har jag sen typ 8 år tillbaka ställt bilen i ute i förorten och hämtar den bara när jag ska åka någonstans. Att ha den inne i stan är både dyrt och besvärligt, har du garage är det bara dyrt. Nej, är väl lite kluven i frågan, har inget emot att se amerikanare nån gång om året, samtidigt som jag generellt gärna ser färre bilar i stan.
Citera
2026-03-22, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Så här blir det ju när man röstar på de här partierna i kommunalvalet.

Man skulle kunna ta centrala Sthlm som avskräckande exempel.

Jag vet inte hur de lyckas få ca 50% av befolkningen att tro att de gör något vettigt…
Priserna ökar på allt, jobben sjunker, skolorna får sämre, elnätet imploderar, sjukvården kollapsar, poliserna blir hbtq-certifierade och slutar jaga grova brottslingar.
Man släpper in afghaner som fan inte klarar av att bete sig i ett madrasserat rum ens, samtidigt som man ger dom skadestånd o h kakor samtidigt som de mördar och våldtar.

Det är den ena korkade idén efter den andra, i en fantasiström som aldrig tyckas ta slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in