2026-03-22, 15:53
Medlem
Tranquility Bass avatar
Varför ska man skatta på något man inte tjänar något på?
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
De skatter vi bör återinföra är fastighetsskatten samt ta bort ISK-skatten.
Citera
2026-03-22, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Varför ska man skatta på något man inte tjänar något på?
Typ som moms och bilskatt?
Citera
2026-03-22, 16:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Det verkar vara svårt att diskutera enkla orsakssamband på Flashback. Tråden handlar ju inte om svensk förmögenhetsskatt utan vad som händer om Danmark inför förmögenhetsskatt. Förmögenhetsskatt orsakar miljardärsflykt sägs det. Då borde Svenskt Näringsliv stödja dansk förmögenhetsskatt för danska miljardärer kommer fly till Sverige. Så varför gör inte Svenskt Näringsliv det för?

Det enkla orsakssambandet torde vara att sådan skatt kommer närmare att införas även i Sverige om Danmark implementerar detta. Sverige har gjort upp med såssebubblan, vi ska inte ha högre skatter i Sverige vi ska ha lägre så därför NEJ till dansk förmögenhetsskatt.
Citera
2026-03-22, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
2001 generade förmögenhetsskatten 8 590 miljoner i intäkter, räknar vi på inflation så skulle det vara värt 13 775 i kronans värde idag.

Det skulle exempelvis kunna betala för hela SVT två gånger, eller så skulle det kunna täcka det staten budgeterar totalt under punkterna: 19 Regional utveckling samt 24 Näringsliv. (eller massa andra budgetposter).

Inte småpengar alls.
Nu cherrypickade du året förmögenhetskatten drog in mest pengar. 2004 drog den inte ens in häflten, 3,9 miljarder, och 2006, sista året den var kvar, drog den in 6,1 miljadrer. Den motsvarade de flesta åren bara 0,3-0,5% av totala skatteintäkterna. https://www.ekonomifakta.se/diagram_och_tabeller/formogenhetsskatten-ar-1995-till-2007_1211013.html
Och då betalades skatten till stor del av personer som knappast kan betraktas som rika. Netto är de flesta överens om att den var negativ för totala skatteintäkterna eftersom många verkligt rika personer, deras kapital och företag flyttade utomlands som gjorde att andra skatteintäkter minskade.
Citera
2026-03-22, 16:49
Medlem
Citat:
Fast sedan dess har förmögenheterna växt ofantligt i Sverige. Samt en stor majoritet av befolkningen är för återinförd förmögenhetsskatt.

Fast tråden handlade om dansk förmögenhetsskatt. Om förmögenhetsskatt får förmögna att fly landet borde de vara lyriska över att danskarna planerar återinföra den för det innebär ju fler rikisar på svensk mark!
Källa till en "stor majoritet" är för återinförd förmögenhetsskatt? Jag betvivlar nämligen starkt att det stämmer.

Det kommer säkert vara någon rik dansk som väljer att flytta hit, men tittar man på Norge så är det Schweiz de flesta miljardärerna valt att fly till pga Norges förmögenhetsskatt. Det finns ju fler saker att väga in än bara att landet saknar förmögenhetsskatt när man väljer ett nytt land att flytta till. P1 Konflikt handlade om det i ett avsnitt för ett par år sedan: https://www.sverigesradio.se/avsnitt/de-norska-miljardarerna-som-flyr-skatten
Citera
2026-03-22, 17:55
Medlem
Tranquility Bass avatar
Ja, typ. Enda argumentet för fastighetsskatt från de som vill dra in ännu mer skatt är att det inte går att flytta fastigheten utomlands. Enligt mig ett rätt svagt argument.
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Typ som moms och bilskatt?
Citera
2026-03-22, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Det enkla orsakssambandet torde vara att sådan skatt kommer närmare att införas även i Sverige om Danmark implementerar detta. Sverige har gjort upp med såssebubblan, vi ska inte ha högre skatter i Sverige vi ska ha lägre så därför NEJ till dansk förmögenhetsskatt.

Varför det? Om danskarna inför förmögenhetsskatt och det leder till samhällsskadlig miljardärsflykt borde väl svenska politiker bli mindre benägna att införa förmögenhetsskatt!? Svenskt Näringsliv borde välkomna dansk förmögenhetsskatt eftersom deras förlust är vår vinst.
Citera
2026-03-22, 18:29
Avslutad
Citat:
Varför det? Om danskarna inför förmögenhetsskatt och det leder till samhällsskadlig miljardärsflykt borde väl svenska politiker bli mindre benägna att införa förmögenhetsskatt!? Svenskt Näringsliv borde välkomna dansk förmögenhetsskatt eftersom deras förlust är vår vinst.

Du kan ju börja med att fråga dig varför Danmark över huvud taget inför förmögenhetsskatt.

Mitt svar är att de inte är riktigt kloka och svenska politiker är inte klokare, i synnerhet inte den rödgröna röran som ser ut att vinna valet till hösten.
Citera
2026-03-22, 19:11
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om du äger ett radhus så borde du veta att vi har fastighetsavgift (fastighetsskatt) i Sverige.

Däremot har vi ett ganska lågt maxbelopp. Men skatt på din bostad betalar du redan. Är det en bostadsrätt så betalar föreningen.
Samfällighet

Sen gör det inget om min fastighetsavgift höjs. Bara det går till att göra Sverige till ett fungerande land igen. Särskilt för våra sjuka och svagaste i samhället.
Citera
2026-03-22, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Samfällighet

Sen gör det inget om min fastighetsavgift höjs. Bara det går till att göra Sverige till ett fungerande land igen. Särskilt för våra sjuka och svagaste i samhället.
Så en samfällighet äger din bostad? Och du har andelar i samfälligheten? Jag trodde inte att en samfällighet kunde äga bostäder.
Citera
2026-03-22, 20:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChubbyBlonde
Ingen vill betala skatt men ingen vill betala vad det kostar för vägar, skolor, vård etc
Självklart så skall massinvandringen och bidragen för dom bort.
Det är en självklarhet och hör inte till den här debatten överhuvudtaget.

Tyvärr krävs det skatter för att ett samhälle inte skall braka ihop.
Det måste till en trygghet, men självklart måste vi se över dagen system och bara låta skaterna gå till självklara saker.

Jag är rätt säker på att en förkrossande majoritet av dom här på Flashback som vill ta bort alla skatter inte skulle klara sig en vecka i ett sådant samhälle.

Det bästa sättet att enligt nationalekonomer att få in skatt är.
Beskatta sådant som är svårt att flytta
Ekonomer föreslår ofta skatter på t.ex.:
konsumtion (moms)
fastigheter
…eftersom de är svårare att undvika än t.ex. kapital som kan flyttas utomlands.

Vem i tråden propagerar för noll skatt? Offentliga sektorn med sina 2 miljoner anställda har en enorm mängd dö-kött. Ja, lärare, poliser, läkare, domare, åklagare, undersköterskor, renhållningsarbetare, busschaufförer etc behövs, inget att diskutera. Det finns dock välbetalda pappersvändare och dold arbetslöshet maskerad som diverse nu politiskt korrekt "viktiga jobb", HR, klimat, genus, feminism, migration osv.

Bästa sättet att få in skatt är att man har en homogen befolkning, en effektiv, vänlig, hjälpsam offentlig sektor och att kriminella bestraffas inklusive korrupta tjänstemän och politiker. Jag betalar gärna skatt om jag känner att pengarna vårdas och används väl.

Nästa steg är ju att få nog tycker det är rimligt att betala skatt på redan skattade egendom, kapital. Gör jag en vinst så betalar jag gärna en rimlig skatt på det. Köpa ett hus och sedan tvingas betala skatt för att jag äger mitt hem är inte rimligt någonstans. Att jag sparar pengar vilka jag skattat för och de ligger på kontot eller är investerade så är det orimligt att jag ska skatta för dem så länge jag inte realiserat en potentiell vinst. Betalar staten mig om värdet sjunker? Nej, precis. Förmögenhetsskatt är stöld. Fastighetsskatt är stöld.
Citera
2026-03-22, 21:15
Medlem
WeMadeYous avatar
Norge har redan bevisat senaste år hur korkad en förmögenhetsskatt är.

Största problemet är när man beskattar nystartade bolag som värderas högt. Det blir ett fiktivt värde där ägaren inte har några kontanter men ska betala massor med skatt. Helt idiotiskt.

Ta Lovable som ett exempel, ägarna har blivit dollarmiljardärer på något år men har egentligen knappt några pengar på kontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in