Citat:
Ursprungligen postat av
ChubbyBlonde
Ingen vill betala skatt men ingen vill betala vad det kostar för vägar, skolor, vård etc
Självklart så skall massinvandringen och bidragen för dom bort.
Det är en självklarhet och hör inte till den här debatten överhuvudtaget.
Tyvärr krävs det skatter för att ett samhälle inte skall braka ihop.
Det måste till en trygghet, men självklart måste vi se över dagen system och bara låta skaterna gå till självklara saker.
Jag är rätt säker på att en förkrossande majoritet av dom här på Flashback som vill ta bort alla skatter inte skulle klara sig en vecka i ett sådant samhälle.
Det bästa sättet att enligt nationalekonomer att få in skatt är.
Beskatta sådant som är svårt att flytta
Ekonomer föreslår ofta skatter på t.ex.:
konsumtion (moms)
fastigheter
…eftersom de är svårare att undvika än t.ex. kapital som kan flyttas utomlands.
Vem i tråden propagerar för noll skatt? Offentliga sektorn med sina 2 miljoner anställda har en enorm mängd dö-kött. Ja, lärare, poliser, läkare, domare, åklagare, undersköterskor, renhållningsarbetare, busschaufförer etc behövs, inget att diskutera. Det finns dock välbetalda pappersvändare och dold arbetslöshet maskerad som diverse nu politiskt korrekt "viktiga jobb", HR, klimat, genus, feminism, migration osv.
Bästa sättet att få in skatt är att man har en homogen befolkning, en effektiv, vänlig, hjälpsam offentlig sektor och att kriminella bestraffas inklusive korrupta tjänstemän och politiker. Jag betalar gärna skatt om jag känner att pengarna vårdas och används väl.
Nästa steg är ju att få nog tycker det är rimligt att betala skatt på redan skattade egendom, kapital. Gör jag en vinst så betalar jag gärna en rimlig skatt på det. Köpa ett hus och sedan tvingas betala skatt för att jag äger mitt hem är inte rimligt någonstans. Att jag sparar pengar vilka jag skattat för och de ligger på kontot eller är investerade så är det orimligt att jag ska skatta för dem så länge jag inte realiserat en potentiell vinst. Betalar staten mig om värdet sjunker? Nej, precis. Förmögenhetsskatt är stöld. Fastighetsskatt är stöld.