Citat:
Fastighetsskatten kunde slå väldigt skevt. Äldre som bott i hela sitt liv i ett enkelt kustnära hus som får vansinneshöjningar i taxeringsvärdet när grannhusen såldes för fantasipriser. De äldre hade inte råd att bo kvar. Jo jag vet att det fanns ett tak. Det är inte rimligt ändå.
Om jag jobbat hela livet och försakat och sparat observera en skattat sparande, varför ska då mina barn tvingas betala skatt för något som jag ger/efterlämnar till dem. Det är en sak att betala skatt på en fastighet du köpt och sedan gör vinst på när du säljer eller när du säljer aktier och gör en vinst.
Citat:
+1. Det var ett par decennier sedan man uppskattade kostnaden på invandringen till Sverige till ca 2-300 miljarder årligen. Andra menade att det kunde vara så högt som 500 miljarder årligen. Att staten tar hit flera miljoner främlingar och sedan gör en förmögenhetsöverföring från etniska svenskar till dessa invandrare är ett bedrägeri och en ondska som jag inte tror folk helt förstår vidden av. På 70-talet stod svenska kronan och schweizerfrancen ca 1:1 idag är det 10-12:1. Det är så mycket fattigare vi blivit. Det är helt sjukt. Vi har alla förutsättningar i världen och vi hade kunnat vara ett av världens mest lyckosamma trygga och välmående civilisationer och istället har vi fått detta.
Citat:
Den offentliga sektorn består av ca 2 miljoner människor. Den privata närande sektorn som betalar hela landets välstånd består av lite drygt 2 miljoner människor. Har vi 11 miljoner människor i Sverige illegala inräknade i de övriga 7 miljonerna tillsammans med unga, pensionärer, arbetslösa, studerande så bär 2 miljoner människor kostnaden för 9 miljoner. Vi behöver banta offentliga sektorn, öka den privata och sparka ut invandrare i första, andra och tredje generationen. Låt endast assimilerade på individnivå som kan språket aldrig begått brott eller ens varit misstänkta, aldrig fått bidrag förutom barnbidrag och studiebidrag samt haft en inkomst på över 300.000 per år. Gör vi det så kommer skatterna vi redan tar ut räcka mer än väl. Förmögenhetsskatt är ren och skär stöld!
Tråden handlar ju inte om svensk förmögenhetsskatt utan vad som händer om Danmark inför förmögenhetsskatt. Förmögenhetsskatt orsakar miljardärsflykt sägs det. Då borde Svenskt Näringsliv stödja dansk förmögenhetsskatt för danska miljardärer kommer fly till Sverige. Så varför gör inte Svenskt Näringsliv det för?