2026-03-22, 12:29
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, men MBP avfärdades ganska snabbt så det är inte vad diskussionen handlar om.

Alla utgick från att det stod rätt i journalen och att läkaren gav rätt uppgifter när det uppgavs 100 % dropp.

Läs inlägget jag citerade igen. Det handlade om soc initiella agerande.

Ok, så du menar att en dietist aldrig var inblandad utan en enskild läkare skötte ordinationen avseende droppet under flera års tid? Låter extremt osannolikt. Dessutom så borde man ha dubbelkollat detta om mamman flera gånger förde detta på tal.
Citera
2026-03-22, 12:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hela LVU-systemet är felkonstruerat. Det finns inget som säger att det barnets bästa att komma och hämta ett barn med hjälp av 6 polisen en solig dag i trädgården med familjen och dumpa barnet 30 mil bort helt isolerad från som familj och syskon. Bara psykopater och socionomärthjärnor tycker att det här bra. Normalt funtade människor förstår att det här skadar barnen grovt.
Med en riktigt utförd SIP hade detta överhuvudtaget aldrig kunnat hända. Felet ligger inte i processen utan att lagen inte efterlevs.
Citera
2026-03-22, 12:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Läs inlägget jag citerade igen. Det handlade om soc initiella agerande.

Ok, så du menar att en dietist aldrig var inblandad utan en enskild läkare skötte ordinationen avseende droppet under flera års tid? Låter extremt osannolikt. Dessutom så borde man ha dubbelkollat detta om mamman flera gånger förde detta på tal.
Ja, det låter otroligt men det är ju dessa problem som mamman med stigande desperation kämpade med i åratal. (Om inte alltihop som rapporterats och som stöds av domarna är lögn från början till slut.)
Citera
2026-03-22, 12:47
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ja, det låter otroligt men det är ju dessa problem som mamman med stigande desperation kämpade med i åratal. (Om inte alltihop som rapporterats och som stöds av domarna är lögn från början till slut.)

Kan det ha varit att man inte justerade för att man misstänkte att flickan fick i sig mer än det som rapporterades utifrån normal tillväxt och viktuppgång? Dvs att man inte formellt hade behov för TPN motsvarande 100%?
Citera
2026-03-22, 12:50
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Med en riktigt utförd SIP hade detta överhuvudtaget aldrig kunnat hända. Felet ligger inte i processen utan att lagen inte efterlevs.

Om man hade upprättat en SIP och det uppdagats att problemen ligger någonstans i hemmet... så antar jag att du gått med på att vårdnadshavare (plus bonusförälder) troligen gjort något fel? Men för att det inte upprättats en SIP så vägrar du ens lyssna på argument som talar för att (främst) mamman kanske gjort sitt barn sjukare än vad hon behövt att vara?

SIP varierar kraftigt mellan olika regioner och verksamheter. Samverkan är otroligt svår i praktiken (pga olika arbetssätt och uppdrag mellan verksamheter) vilket gör att SIP ofta inte används konsekvent eller får avsedd effekt i olika ärenden. SIP i sig löser inte problem, det är bara ett verktyg för samordning.
Citera
2026-03-22, 12:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Kan det ha varit att man inte justerade för att man misstänkte att flickan fick i sig mer än det som rapporterades utifrån normal tillväxt och viktuppgång? Dvs att man inte formellt hade behov för TPN motsvarande 100%?
Ja, av det som framkommit så var instruktionen från vården att Elsa själv skulle bestämma när och hur mycket hon ville äta. I grunden skulle ”fullt dropp” säkerställa att hon fick den näring som behövs. Ibland åt hon mer, ibland mindre. Hon var ofta trött och orkeslös. Det förefaller mycket tydligt att läkaren i Örebro inte hade någon koll på läget. Jag tror IVO brukar använda termer som ”anmärkningsvärt” och ”oskickligt” för sådant.
Citera
2026-03-22, 13:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Om man hade upprättat en SIP och det uppdagats att problemen ligger någonstans i hemmet... så antar jag att du gått med på att vårdnadshavare (plus bonusförälder) troligen gjort något fel? Men för att det inte upprättats en SIP så vägrar du ens lyssna på argument som talar för att (främst) mamman kanske gjort sitt barn sjukare än vad hon behövt att vara?

SIP varierar kraftigt mellan olika regioner och verksamheter. Samverkan är otroligt svår i praktiken (pga olika arbetssätt och uppdrag mellan verksamheter) vilket gör att SIP ofta inte används konsekvent eller får avsedd effekt i olika ärenden. SIP i sig löser inte problem, det är bara ett verktyg för samordning.
Egentligen förtjänar inte din idiotiska halmgubbe att bemötas men läs inlägget jag nyss postade och återkom sen:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Citera
2026-03-22, 13:05
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:

Det känns onekligen som tjänstefel att experimentera med ett barns näringsintag under längre tid för att "man tror" att näringsintaget via munnen måste vara betydligt högre än det som mamman uppger. Läkaren säger ju att det varit dialoger om detta flertalet gånger med mamman men det står ju inte med i journalerna... så det är ju väldigt svårt att följa historian bakåt för att se varför man gjort som man gjort.
Senast redigerad av PaleontologistKid 2026-03-22 kl. 13:14. Anledning: Tillägg
Citera
2026-03-22, 13:10
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det känns onekligen som grovt tjänstefel att experimentera med ett barns näringsintag under längre tid för att "man tror" att näringsintaget via munnen måste vara betydligt högre än det som mamman uppger.
Samma vårdteam har dessutom tidigare fått kritik från IVO för fel med dropp för ett annat barn.

Barn fick näringsdropp utan vitaminer i flera år
https://www.sverigesradio.se/artikel/barn-fick-naringsdropp-utan-vitaminer-liknar-fallet-elsa
Citera
2026-03-22, 13:13
Medlem
Citat:
Det jag inte riktigt blir klok på i detta fall är att mamman är extremt insatt i barnets vård men accepterar att hon enbart får 40% av totalt näringsbehov via TPN i flera års tid utan att agera. Samtidigt som barnet växer som det ska. Samtidigt som man säger att hon äter bättre på somrar och sämre på vinter.

Hur kan sjukvården och diestister som är inkopplade göra ett så basalt fel att räkna fel på kalorier?

Det låter mer som en efterhanskonstruktion för att förklara varför barnet mådde så mycket bättre efter hon kom till jourfamiljen. Som att problemet hela tiden var att hon fick för lite TPN och att det var därför hon mådde dåligt och inte kunde äta. Och som att man aldrig hade rekommenderat barnet att försöka övergå mer till annan kost utan bara förlita sig på TPN för hela näringsintaget.

Jag vet att det har varit uppe tidigare i tråden men jag får verkligen inte ihop detta rent logiskt.

Det går inte ihop rent logiskt för att mamman med största sannolikhet varit medveten om det. Enligt läkare L*rs ska detta ha tagits upp på så gott som varje besök. Jag har tidigare spekulerat i att mamman som personlig assistent borde ha vetat vad påsarna innehöll och därmed varit medveten om att en ökning aldrig har gjorts. I senaste intervjun med Jossan & Nina bekräftas det av mamman att hon varit medveten om att droppet aldrig ändrats.

Citat:
Ursprungligen postat av Jossan & Elsa del 2 1:12:45

“Men då pratar jag med den här mamman och så pratar jag med henne och säger såhär ja men Elsa har ju 750 milliliter av det här näringsdroppet och det är 100 procent. Och så säger hon till mig såhär, nej nej aldrig, inte en chans. Och jag säger jo men alltså hon har haft 100 procent näringsdropp sen hon var typ 3-4 år. Det har aldrig ändrats.”
Som jag skrivit innan så förstår vem som helst att en 8-åring inte har samma energibehov som en 3-4 åring. Att Victoria som säger sig ha koll på allt kring dotterns vård inte förstått detta är extremt osannolikt, ännu mer så när läkaren säger att hon vetat.
Citera
2026-03-22, 13:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyUserOne
Det går inte ihop rent logiskt för att mamman med största sannolikhet varit medveten om det. Enligt läkare L*rs ska detta ha tagits upp på så gott som varje besök.
Enligt de som granskat journalerna finns inget sådant dokumenterat.
Citera
2026-03-22, 13:19
Medlem
Citat:
Det känns onekligen som tjänstefel att experimentera med ett barns näringsintag under längre tid för att "man tror" att näringsintaget via munnen måste vara betydligt högre än det som mamman uppger. Läkaren säger ju att det varit dialoger om detta flertalet gånger med mamman men det står ju inte med i journalerna... så det är ju väldigt svårt att följa historian bakåt för att se varför man gjort som man gjort.
Man har följt tillväxt och prover som sett bra ut. Det finns ingen annan förklaring än att flickan ätit mer än vad som rapporterats. Det är ju med tillväxtkurvor som man följer alla andra barn i samhället, först när de avviker behöver man göra en undersökning eller åtgärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in