Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Du frågar om Putin är en dåre.
Man kan kalla motståndare irrationella, men det är analytiskt svagt.
Men jag tror Putin är relativt rationell. Inget geni som spelar 5D-schack. Men tänk er in i en person som har följande värdegrund:
- Mitt folks säkerhet är prioriterat
- Suveränitet är prioriterat
- Mitt folk ska prioriteras över andra folk
- Ordning och reda är prioriterat
- Demokrati saknar egenvärde
- Kollektivet har prioritet över individen
När statschefer har värdegrunder, betyder det att de tycker det är värt människoliv och lidande för att försvara sina värden.
Sen har han dessutom en del tankemodeller som är "klassiska" men man kan diskutera om de fungerar.
- Man ska lyssna på ledaren
- Tycker man inte som majoriteten ska man hålla käften - bäst för nationen
- Våld är en bra lösning
Om man köper detta personporträtt, och därefter ser man då på Rysslands situation 2013-2022 så är det ganska förståeligt att han invaderade. Av det följer inte slutsatsen att det var rätt att han invaderade.
Det som dock också saknas är risktagande. Personligen tror jag Putin tyckte han stod på en brinnande plattform. Säkerheten var hotad, och Rysslands resurser var krympande. Risktagande blir mer förståeligt i utsatta situationer.
Denna förståelse är nödvändig när man hittar en väg ut ur kriget för Putin - eftersom det inte är värt riskenatt helt enkelt köra över honom fullständigt.
Ja det går att göra motsvarande kartläggningar av psyket hos vilket massmördare som helst.
När det är din utpekade roll som advokat att tillvarata massmördarens juridiska rättigheter kan du ju göra motsvarande försök att förstå, tolka och framföra sånt:
"svår barndom och han upplevde verkligen sin egen vita ras som så hotad att han kände som sin plikt att mörda dussintals ungdomar på sommarkollo. Han upplevde det som så provocerande att ungdomarna samlats för att umgås och prata politik att han var tvungen att klä sig i polisuniform för att på effektivast möjliga sätt skjuta ihjäl så många som möjligt. Han är mycket bedrövad att han inte uppnådde tresiffriga antal avlivade ungdomar."
Ja. Det går att göra motsvarande beskrivningar för att försöka förstå. Två kategorier människor kan ha behov av att för egen del förstå. Dels offren själva som kan ha behov av att få en förklaring, dels den som tagit på sig uppgiften att i rätten försvara klienten.
Men det gäller ju i efterhand, inför rätten. Även jag ser fram emot den dagen då Putin ställs inför rätta.
Just nu däremot håller ju Putin på att begå sina brott för allt vad han kan prestera. Att i det läget börja analysera massmördarens trasiga uppväxt är väldigt provocerande för dem som just nu i detta ögonblick blir utsatta för våldsbrott. Det är också väldigt provocerande för oss som förmår känslomässigt engagera oss i offrens perspektiv. Det är också väldigt provocerande för oss som av massmördaren uttryckligen är utsedda till nästa offer.
Det är betydligt mer svårförklarligt och motbjudande att du försvarar och relativiserar Putins brott istället för att bidra till att han stoppas MEDAN DET PÅGÅR än om du skulle göra motsvarande insats för att försvara och relativisera Hitler. Det är trots allt redan överspelat. Att du nu tar Putin i försvar är detsamma som att du underlättar hans pågående och framtida brott. Ungefär som att du medan massakern pågår på Utøya står med megafon och förklarar att "Ni behöver inte gömma er, Anders vill ju bara den ariska rasen väl"
Om du inte förstår ovanstående liknelse och hur det relaterar till din egen insats till stöd för Putin kan du på goda grunder anse dig själv inte bara autistisk utan även empatiskt störd.
Jag förstår Putins utgångspunkt. Det kanske är förvånande för dig som anser dig unikt begåvad men de flesta människor har den förmågan. Det bor en liten platåskodd Putler i oss alla. Frågan är varför just du har behov av att till den grad inte bara förstå utan även identifiera dig med förövaren och rättfärdiga hans handlingar, just i de tider när det som verkligen är angeläget är att stoppa det pågående våld som Putin utsätter ukrainska och i viss, ännu ej så omfattande mån, svenska folket för.
Du tillhör nån av fyra kategorier:
1) Offret som försöker att för egen del förstå 2) Advokaten som har i arvoderat uppdrag att förstå.
Så har vi två kategorier som helt på tvärs mot sitt eget intresse identifierar sig med brottslingen, 3) Stockholmssyndromarna och 4) Valjakkalas/Fossmos/Breiviks fanclub