2026-03-21, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Vad pratar du om? Säga vad man vill om Irans militära kapacitet, men använda detta som ett bevis för svaghet är verklighetsfrånvänt. Om dom lyckas skicka det där genom Israels Iron Dome så finns det inte en sportmössa att ett försäkringsbolag skulle täcka en transport genom Hormuz. Mission accomplished. Iran har fortsatt fullständig kontroll så länge tvivel råder.

Alltid lika kul med förståsigpåare som tror att Iron Dome är namnet på hela Israels luftförsvar snarare än ett korträckviddigt system ämnat att främst skjuta ner skrotraketer från Hamas och Hizbollah. Ballistiska robotar som skjuts från Iran är det helt andra system som hanterar.
Citera
2026-03-21, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
1. Läget blev väl så akut vad gäller kärnvapnen att det gällde att slå till nu eller aldrig kunna slå till. Ett Iran med kärnvapen är ett sådant existentiellt hot mot Israel att man hellre riskerar att få ett antal ballistiska missiler på sig än kärnvapenbombas.

2. Vad gäller den påstådda interceptorbristen verkar det som om Israel har upptäckt att man kan använda sina Stunner från Davids sling med utmärkt resultat i många fall även mot ballistiska robotar och alltså inte behöver förlita sig på de dyra och avancerade Arrow, som man har begränsat antal av. Stunner-robotar har en oerhört mycket högre produktionstakt än Arrow och om det är så att Stunner funkar nästan lika bra som Arrow har nivån för när lagerbrist uppstår skjutits rejält på framtiden.

Jo men gällande din första punkt så vaknade de ju inte plötsligt upp en morgon och upptäckte Irans uran. Det har följts noga och att man då inte ser till att maximera sina försvarsmöjligheter i förväg är för mig en gåta.
Om jag upptäcker att grannen är helt galen så köper jag en batong och pepparsprej omgående. Jag väntar inte tills han knackar på min dörr.
Och jag slår definitivt inte in hans dörr utan sprej och batong…
Citera
2026-03-21, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Iron Dome används inte mot sådana robotar. Det är andra system det handlar om och de är inte utplacerade för att skydda flerfamiljshus i perifera städer.
Poängen är att Iran inte gör detta för att döda civila israeler, eller för att slå ut något specifikt mål.

Det är 100% performance, show de la show, för att påminna samtliga inblandade att:
1. Dom ger sig inte, och
2. Det är dom som kontrollerar närområdet

Med kontroll av närområdet menar jag inte "100% sonarspecifikt laserherravälde över luftburen helikopterammunition" eller något annat stridspittigt, utan att dom kan smaska iväg i en raket som gör rätt bra med skada i princip var som helst i Mellanöstern. Om dom vill. Det räcker.
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-03-21 kl. 22:40.
Citera
2026-03-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Alltid lika kul med förståsigpåare som tror att Iron Dome är namnet på hela Israels luftförsvar snarare än ett korträckviddigt system ämnat att främst skjuta ner skrotraketer från Hamas och Hizbollah. Ballistiska robotar som skjuts från Iran är det helt andra system som hanterar.
Kan inte ett skit om det där. Väldigt basala kunskaper inom vapen och militär. Men kan väldigt mycket mer om andra saker, vilket gör att min bild av det övergripande läget och er bild av detsamma skiljer sig avservärt.

Vi får se vem som har rätt när dammet lagt sig.
Citera
2026-03-21, 22:50
Medlem
Det blev plötsligt mycket troligt att Trump rätt som det är helt avbryter attackerna mot Iran. Enlig SVT artikeln så framför USA 6 stycken krav, vilka är löjligt enkla att tillmötesgå om man inte är en skurkregim.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kallor-usas-sex-krav-for-fred-med-iran

USA:s sex krav för fred
Iran får inte ha något missilprogram de kommande fem åren.
Urananrikning får inte förekomma.
Kärnkraftverken Natanz, Isfahan och Fordow ska avvecklas.
Användning av centrifuger och maskiner som kan främja ett kärnvapenprogram ska vara strikt reglerade.
En begränsning av antalet missiler till 1 000 stycken.
Stopp för Irans finansiering av proxygrupperna Hizbollah, Huthirebellerna och Hamas.
Källa: Axios

Det är väl egentligen mest kärnkraftsverken som jag själv skulle ha opponerat mig över, men annars, sjukligt lätta krav att tillmötesgå.

Kriget kan vara över närsomhelst. Märk väl att Trump skiter totalt i det iranska folkets önskan om att få leva i frihet.
Citera
2026-03-21, 22:50
Medlem
Karmans avatar
Jag har hört vissa personer på Youtube säga att Iran har slagit ut flera svindyra amerikanska radarstationer i regionen (värde mellan 500 miljoner-miljard USD per styck), som gör att USA och Israel nu enbart måste förlita sig på awacs-plan för sina stridsinsatser. Stämmer verkligen detta? Man hör inte mycket om det i svensk media i alla fall.
Citera
2026-03-21, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jo men gällande din första punkt så vaknade de ju inte plötsligt upp en morgon och upptäckte Irans uran. Det har följts noga och att man då inte ser till att maximera sina försvarsmöjligheter i förväg är för mig en gåta.
Om jag upptäcker att grannen är helt galen så köper jag en batong och pepparsprej omgående. Jag väntar inte tills han knackar på min dörr.
Och jag slår definitivt inte in hans dörr utan sprej och batong…

Det brådskade att använda hävstången USA för att försvaga Iran militärt och ekonomiskt. Stämningarna i USA på både höger- och vänsterkanten gör att det kunde ha blivit svårt att få med den amerikanska militärapparaten redan om några månader.

Håller annars med om att vågspelet förefaller som ett hastverk. USA hade inte ens fyllt på sin strategiska oljereserv, vilket säger en hel del om hur många steg framåt man hade tänkt...
Citera
2026-03-21, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag har hört vissa personer på Youtube säga att Iran har slagit ut flera svindyra amerikanska radarstationer i regionen (värde mellan 500 miljoner-miljard USD per styck), som gör att USA och Israel nu enbart måste förlita sig på awacs-plan för sina stridsinsatser. Stämmer verkligen detta? Man hör inte mycket om det i svensk media i alla fall.

Ja, radarstationerna är utslagna, speciellt de mellan Iran och Israel vilket gör att de får förvarning mycket senare i Israel.
Citera
2026-03-21, 22:53
Medlem
X3treams avatar
IRAN borde ju ha minerat Kharg Island om USA skulle få för sig att ta över där, vad tror ni? Spränger de allt där så lär oljepriset rusa över 200 dollar fatet.
Citera
2026-03-21, 22:54
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Med kontroll av närområdet menar jag inte "100% sonarspecifikt laserherravälde över luftburen helikopterammunition" eller något annat stridspittigt, utan att dom kan smaska iväg i en raket som gör rätt bra med skada i princip var som helst i Mellanöstern. Om dom vill. Det räcker.

Fast det kan de med största sannolikhet inte längre göra, vilket är själva poängen med att det var några flerfamiljshus i en perifer stad i södra Israel som träffades. Det är ungefär vad de kan åstadkomma numera.

Det påminner ganska mycket om den senkrigstida tyska Operation Steinbock, där man skulle försöka genomföra en ny blitz mot Storbritannien, men där den tyska förmågan att genomföra sådant kraftigt eroderats, medan den brittiska förmågan att störa och bemöta sådana angrepp kraftigt stärkts. Det hela slutade med att man, i stort sett, bombade en del perifera mål i Londonområdet med dålig träffsäkerhet och fullständigt negligerbara strategiska effekter, varefter det hela ebbade ut till intet efter kraftiga tyska förluster (runt 70% av de deltagande flygplanen).
Citera
2026-03-21, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jo man kan ju hitta på allehanda fantasier för att kunna flytta fokus. Faktum kvarstår dock: Det var inte en militärt imponerande attack och den åstadkom ingenting av vikt strategiskt...

Det verkar inte alla fall träffa vad de siktar mot i varje hämndattack. Men Israel säger ju aldrig någonting om egentliga skador. Locket på. 160 skadade... 1000-tals skadade - en fiskmås död. Jo visst
Citera
2026-03-21, 22:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Man har förstört en av dem i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in