Citat:
Ursprungligen postat av
KickAss-1337
Allt beror på vad man jämför med men dina analyser är inte precis opartiska
Fast det var ju bättre förr, inte minst allsvenskan. Nu är det själlöst med en massa sponsorsnamn på arenorna, spelare som i det närmsta är legoknektar utan kärlek för sina klubbar (undantag finns såklart men du fattar poängen hoppas jag) och ständigt snack om statistik och nästa stora försäljning. Lägg därtill den stora individualiseringen av sporten, det är numera en produkt som ska säljas in till den enskilda. Istället för stämning och gemenskap är det egot som står i fokus (klacken undantaget). Blä, ingen känsla på de stora arenorna längre, som dessutom inte ens är vigda åt fotbollen
Allsvenskan är numera bara en b-liga där talanger ska mellanlanda inför sin stora resa ut i världen. Töm och glöm liksom
Jag förstår vad du syftar på och du har några bra poänger, dock är ju åtminstånde kvalitén på själva fotbollen i Allsvenskan bättre nu än för 20 år sen.
Tyvärr har ju fotbollen utvecklats till att bli mer själlös och opersonlig med spelare utan egentliga klubbhjärtan, Allsvenskan har blivit lite av en light-verision av detta vilket förmodligen är oundvikligt.
Allsvenskan som sådan (och även superettan) är ju till störst del supportrarnas liga och all internationell uppmärksamhet är ju främst riktad mot just tifon, supporterkulturen, 51%-regeln och det är något vi borde värna om.
Men vad är svaret och vilka ambitioner finns?
Jag menar att Allsvenskan inte på något sätt kan utmana om titlar i Europa under dagens struktur, och svaret är rätt och slätt det ekonomiska övertaget hos jättarna.
Vi skulle helt enkelt behöva anamma systemet med rika ägare där klubbar styrs som företag för att ha en chans i Europa men detta har ju Svenska supportrar (jag själv inkluderat) motsatt sig starkt.
Pengar-dopingen är en ren cancer som har dödat allt som är kul med fotbollen och det är inte ett system som Allsvenskan ska vara en del av, 51%-regeln ska stå som grund för Svensk fotboll.
Så för att sammamfatta det så har Allsvenskan tyvärr ryckts med i den moderna fotbollen till en viss grad, och ja visst är spel-kvalitén inte den bästa. Men det är autentiskt, det är familjärt och framför allt så är det supportrarnas och medlemmarnas klubbar. Vi har inte VAR, vi har kvar 51%-regeln och vi har nationellt en helt otrolig supporterkultur. Detta kan vi fortfaramde värna om, det vi inte kan göra är att skruva tillbaka tiden 20 år