2026-03-21, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassess.
Jag ogillar alla sidor i detta krig men jag hoppas bara dom kan få igång den jävla handeln igen för pallar inte någon jävla ekonomisk kris nu
Även om Israel, Iran och USA blev bästa vänner i morgon så kommer ekonomin påverkas rejält.
Citera
2026-03-21, 20:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Alla vet att Iran sedan lång tid tillbaka haft förmåga bygga kärnvapen, men avstått.
Det handlar främst om att Irans vänskapliga relationer till närliggande länder skulle skadas, ifall Iran haft färdiga bomber, och då i första hand Turkiet och Saudi.

För ett år sedan skulle jag ha sagt, "Iran har garanterat stora mängder med höganrikat uran, men troligtvis inga färdiga kärnvapen".
Idag skulle jag säga, "Iran har garanterat stora mängder med höganrikat uran, men säkert också färdiga kärnvapen".

Iran säger att man har avstått ifrån "nukes" tills idag. Medans anrikningsprocenten..säger ju sitt. Det är nog dit man strävade efter, och kommer också inom..säg 7-10 år efter all bombning. För Trump kommer knappast att gå "all in", han tar en "TACO". Han törs inte gå längre, och i sak var det knappast hans krig heller. Utan Netanyahus. Trump kommer att 'kick the can down the road'.

Iran kommer att förlora själva kriget, medans ledarskapet består.
Citera
2026-03-21, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Även om Israel, Iran och USA blev bästa vänner i morgon så kommer ekonomin påverkas rejält.
Tyvärr har du rätt. Helvetes jävla skit
Citera
2026-03-21, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Iran säger att man har avstått ifrån "nukes" tills idag. Medans anrikningsprocenten..säger ju sitt. Det är nog dit man strävade efter, och kommer också inom..säg 7-10 år efter all bombning. För Trump kommer knappast att gå "all in", han tar en "TACO". Han törs inte gå längre, och i sak var det knappast hans krig heller. Utan Netanyahus. Trump kommer att 'kick the can down the road'.

Dom måste väl ha hoppats på momentum i samband med upploppen som var? Att kaos ska utbryta och folket störtar regimen. Förra årets krig kändes som att det var det kortet dom hade.

Men ingenting sådant verkar pågå i Iran?
Citera
2026-03-21, 20:14
Medlem
swedenistanis avatar
Är det sant eller fake att äckelnäsan Ahmad-Reza Radan har blivit bragd om livet?
Citera
2026-03-21, 20:20
Medlem
Styrkelyftares avatar
En liten summering av vad Donald Trump har åstadkommit med sitt anfallskrig mot Iran:

- Sanktionerna mot iransk olja har hävts
- Sanktionerna mot rysk olja har hävts
- En biljon dollar har utraderats från börsen
- Fartyg betalar två miljoner dollar till Iran för att passera genom Hormuzsundet
- Sju amerikanska baser i Mellanöstern är under ständiga attacker
- Stridsflygplanet F-35 har visat sig vara riktigt dåligt
- Ayatolla Khamenei har ersatts av Ayatolla Khamenei

Den stora frågan till er krigshetsare i tråden: Tycker ni att Donald Trump (och Netanyahu för den delen) har lyckats bra så här långt?
Citera
2026-03-21, 20:20
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nånting kring Dimona har träffats av en (eller flera) iransk missil:

https://x.com/cirnosad/status/2035408210195329286

https://x.com/A_M_R_M1/status/2035408122827702439

verkar stämma. trist eskalering.
Citera
2026-03-21, 20:22
Medlem
Roten till dagens konflikt sträcker sig från 1979

"Ideological Shift: The 1979 Islamic Revolution transformed Iran into Israel's vehement adversary, with Tehran codifying anti-Zionism and supporting the Palestinian cause to project influence."

https://www.iasexpress.net/israel-iran-conflict/

Förändring sker på grund av Khomeini som uppenbart var antisemit. Han var inte bara antisionistisk. Han skrev om "judisk kontroll över världspolitik" och använde ibland klichéer från äldre antisemitiska texter. (Islamic Government: Governance of the Jurist: Velayat-e Faqeeh Khomeini genom länk nedan)

Ett ex från boken "he refers to Israel as "a handful of wretched Jews" (Sid 22 se länk)

https://elderofziyon.blogspot.com/2021/05/antisemitism-is-in-dna-of-islamic.html?

Konflikten härstammar klart från Khomeinis sjuka antisemitiska hjärna. Bara några år senare börjar stödja grupper som kan attackera Israel.

Israel attacker inte Iran förrän 2024. Då har Iran använt proxygrupper att attackera Israel i cirka 40 år. Jag kan förstå varför Israel attackerar Israel. USA behövde inte ha attackerat. Det måst vara för hjälpa Israel. För det verkar ju inte vara för hjälpa iranska folket. Eller det kommer långt ner på listan.

Så ursprunget till kriget härstammar från Khomeinis sjuka antisemitiska hjärna.
Citera
2026-03-21, 20:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
nå.
kommer usa & israel gå in med marktrupper i iran?

om ja.
hur tror ni att det kommer och gå för usa/israel?
För att vinna mot Iran krävs "boots on the ground" och fd. CIA-analytikern Larry Johnson bedömer att det i så fall går åt tre miljoner soldater för att vinna kriget. Lycka till med det USA! Verkar som Trump sitter i en rävsax och att världen går mot ekonomiskt bistra tider minst sagt.
https://youtu.be/ltx8vYwChvo?t=1673
https://en.wikipedia.org/wiki/Larry_C._Johnson
Citera
2026-03-21, 20:25
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
min första känsla är oxå att det inte kommer gå bra för marktrupperna vid en ev markinvasion.

Vad baserar du denna känsla på?
Citera
2026-03-21, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Men jag skulle uttrycka detta så här!
USA ställning som en före detta supermakt befästs ytterligare, då som du skiver Trump kan beskriva utfallet med följande ord:

Resultatet blev en ofattbar triumf för USA som lyckades undanröja den där högsta mullan, och tack vare USAs enastående bedrift, så har nu det iranska folket  ett aldrig tidigare skådat tillfälle göra sig av med sina plågoandar!
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-03-21 kl. 20:41.
Citera
2026-03-21, 20:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassess.
Dom måste väl ha hoppats på momentum i samband med upploppen som var? Att kaos ska utbryta och folket störtar regimen. Förra årets krig kändes som att det var det kortet dom hade.

Men ingenting sådant verkar pågå i Iran?

Jag har ingen aning om vad Trump egentligen önskar att uppnå...

Att gå in och plocka upp allt anrikat uran, kommer ju att kräva en större markburen insats. Större än det som är aviserat nu, och som Trump går "hit och dit"..dagligen..så ser jag inte det ske.

Regimen sitter tillräckligt säkert för att bestå. Sedan -79 har de ju levt snålt med alla sanktioner. De är vana med det. Dessutom har de "Gud" på sin sida. Även om 60-70 % utav landet önskar något annat, så kommer det inte att räcka. För regimen styr.

Trump kommer för sent med tanke på protesterna, och kommer inte vara villig att avsluta det han började med. Så ser jag på det hela..
Senast redigerad av Snapcount 2026-03-21 kl. 20:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in