2026-03-21, 18:00
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Kriget började inte den 28 februari 2026. Det är ett "pågående krig" som i vart fall inleddes i april 2024, då Iran skickade en massa robotar mot Israel.
Är du helt jävla tappad? Israel kör en F-35 strike, ren terrorist-attack mot Iransk ambassad... och mördar två höga Iranska generaler och du anser att Iran "började".. är du helt hjärnslö, eller bara lurad?
Citera
2026-03-21, 18:02
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Nej, det bryter förstås inte mot israelisk lag. Men det är ett billigt knep att kalla det "lagligt" bara för att Israel aldrig skrev på NPT-avtalet.

Samma Israel som nu kräver att Iran ska följa NPT till punkt och pricka skulle aldrig acceptera att Iran lämnar avtalet och skaffar egna kärnvapen. De skulle betrakta det som ett existentiellt hot och agera militärt, precis som de gör idag trots att Iran följt avtalet.

Jag tycker det är en rimlig ståndpunkt att FN tvingar Israel att avveckla sina illegala kärnvapenprogram, skriva på NPT, annars införs extrema sanktioner. Problemet är tyvärr att de kriminella svinen i regimen där hålls bakom ryggen av USA.
Det är bra att Israel har kärnvapen. Landet är helt omringat av muslimska länder. Och att muslimer inte ska ha kärnvapen behöver knappast utvecklas.
Citera
2026-03-21, 18:15
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Det är bra att Israel har kärnvapen. Landet är helt omringat av muslimska länder. Och att muslimer inte ska ha kärnvapen behöver knappast utvecklas.
Det är inte bra alls.. De judiska religiösa extremisterna beter sig ju värst av alla i regionen och håller just nu på att uttöka till nåt greater-israel "stor israel".. Jag får nasse-vibbar på hela det landet just nu.

Ärligt talat tror jag kärnvapen i Iran skulle lugna ner regionen och Israels expansion, lite just nu med hotet om mutual destruction ability.
Citera
2026-03-21, 18:22
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Kriget började inte den 28 februari 2026. Det är ett "pågående krig" som i vart fall inleddes i april 2024, då Iran skickade en massa robotar mot Israel. Som "pågående" betyder detta inte att angreppet i år är ett helt nytt krig. Bara för att det blev paus i stridigheterna efter Polens fall 1939 upphörde inte plötsligt det andra världskriget, för att sedan bli ett helt nytt krig när tyskarna överföll Danmark och Norge 1940. Det var en pågående och sammanhängande konflikt. Och eftersom även Roaring Lion och Epic Fury äger rum inom ramen för en pågående konflikt kan den per definition inte vara ett brott mot "FN-stadgan".

Det enda brottet mot internationell rätt, som jag kan se, är faktiskt Irans beslut att stänga av Hormuzsundet för fri genomsegling.

Det finns för övrigt inget generellt "förbud" för länder att utveckla kärnvapen om de inte har skrivit på NPT-avtalet. USA har rätt att inneha kärnvapen, såsom existerande kärnvapenmakt innan avtalet upprättades. Israel kan inte komma ifråga, eftersom landet - i likhet med Indien och Pakistan - inte är signatärer. Däremot är det ett brott mott mot internationell rätt om Iran försöker sig på något liknande, eftersom landet är en signatärmakt. och omfattas av NPT.

Länder kan dra sig ur ingångna avtal. Inget olagligt med detta.
Citera
2026-03-21, 18:31
Medlem
baggebo1s avatar
Nånting kring Dimona har träffats av en (eller flera) iransk missil:
Citat:
Best video of the first Iranian missile attack on Dimona research centre so far.

Hopefully we can get footage of the second attack.
https://x.com/cirnosad/status/2035408210195329286

Citat:
Breaking: An Iranian missile directly struck a building in Dimona.
The city is known for Israel’s nuclear reactor.
https://x.com/A_M_R_M1/status/2035408122827702439
Citera
2026-03-21, 19:11
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Tydligen har USA och Iran börjat bomba civila kärnkraftverk nu också (idag attackerat Natanz enligt uppgifter), något som till och med ryssarna avhåller sig ifrån i Ukraina.. Lite läskigt att Kristerssons, Åkessons och Bushs bästa kompisar visar sig vara några av historiens värsta krigsförbrytare (objektiv sett större krigsförbrytare än Putin).. Skrämmande utveckling när Anarki och den starkes rätt gäller.. När Maffian blivit "ledare" för den så kallade "fria" världen...

Historieböckerna kommer inte vara nådig mot medlöparna som inte sätter ner foten mot the Donald och den redan efterlyste Netanyahu.

Tydligen visade det på ingen strålning när detta gjordes, om jag förstått det hela rätt. Det är dåliga nyheter. För det innebär att uranet har flyttats till något annat ställe. Blir helt enkelt att leta vidare.
Citera
2026-03-21, 19:23
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Tydligen visade det på ingen strålning när detta gjordes, om jag förstått det hela rätt. Det är dåliga nyheter. För det innebär att uranet har flyttats till något annat ställe. Blir helt enkelt att leta vidare.
Du har nog rätt, även om det inte direkt var IAEA som var där och mätte.
Nu undrar jag iofs, varför regimen ö.h.t. rapporterar en sådan sak. Så helt säker är jag inte.
Citera
2026-03-21, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Citat:
Det är inte bra alls.. De judiska religiösa extremisterna beter sig ju värst av alla i regionen och håller just nu på att uttöka till nåt greater-israel "stor israel".. Jag får nasse-vibbar på hela det landet just nu.
Ärligt talat tror jag kärnvapen i Iran skulle lugna ner regionen och Israels expansion, lite just nu med hotet om mutual destruction ability.
Alla vet att Iran sedan lång tid tillbaka haft förmåga bygga kärnvapen, men avstått.
Det handlar främst om att Irans vänskapliga relationer till närliggande länder skulle skadas, ifall Iran haft färdiga bomber, och då i första hand Turkiet och Saudi.

För ett år sedan skulle jag ha sagt, "Iran har garanterat stora mängder med höganrikat uran, men troligtvis inga färdiga kärnvapen".
Idag skulle jag säga, "Iran har garanterat stora mängder med höganrikat uran, men säkert också färdiga kärnvapen".

Och sedan IAEAs inspektioner av Irans verksamhet med urananrikning, detta har alltid varit en enda stor teaterföreställning, där Iran spelat med för att inte reta upp sina muslimska grannländer.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-03-21 kl. 19:56.
Citera
2026-03-21, 19:49
Medlem
nå.
kommer usa & israel gå in med marktrupper i iran?

om ja.
hur tror ni att det kommer och gå för usa/israel?
Citera
2026-03-21, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag tror Jänkarna kommer plocka den där olje-ön. Det blir sedan en förhandlingspunkt för att avsluta kriget.

Kanske räcker det med truppnärvaro för att Iran ska sätta sig förhandlingsbordet. Just nu är hotet lite för långt borta.
Jag ogillar alla sidor i detta krig men jag hoppas bara dom kan få igång den jävla handeln igen för pallar inte någon jävla ekonomisk kris nu
Citera
2026-03-21, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
nå.
kommer usa & israel gå in med marktrupper i iran?

om ja.
hur tror ni att det kommer och gå för usa/israel?
Jag tror dom måste det om dom inte lyckas bomba bort regimen. Det kommer inte gå bra
Citera
2026-03-21, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassess.
Jag tror dom måste det om dom inte lyckas bomba bort regimen. Det kommer inte gå bra

jag tyckte jag läste nånstans att trump snackade om att använda kurderna i första linjen vid en markinvasion.

min första känsla är oxå att det inte kommer gå bra för marktrupperna vid en ev markinvasion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in