Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Är det mer gott att vara mindre hård mot synd? Är du mer god om du ger en mördare 5 år istället för 50 år? Detta blir en diskussion om vilket straff vilket brott kräver, vart drar vi gränsen? Ska vi ge livstid för nedskräpning? Tekniskt sett enligt en perfekt moralisk standard så bör det vara så, men nåd kommer också in i bilden, och det handlar om att balansera rättvisa med nåd, man kan inte öka en utan att ta från den andra. I gamla testamentet balanserades den skalan annorlunda, det var mycket rättvisa men inte mycket nåd. Ibland kan det också behövas.
Nej, det är naturligtvis inte mer gott att vara mindre hård mot synd.
Det jag invände emot var tvärtom att straffet vida överskrider brottet. Dödsstraff för att vägra att lyda föräldrar är helt enkelt inte rimligt, lika lite som att inte straffas för att ha slagit ihjäl någon om denne lyckas överleva en dag efter misshandeln, därför att om slaven inte dog inom en dag så var avsikten inte att ha ihjäl slaven.
Tycker du verkligen att det är en rimlig straffskala?
Och då har jag bara nämnt två straff.
Själv tycker jag att de svenska straffen är alldeles för milda. Ungefär som att vara inlåst i 12 år på ett spartanskt hotell för mord. Det är alldeles för milt.