2026-03-21, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Ja, exakt. Och även att det finns en utarbetad praxis, vilket du kan se i den PDF jag länkade några inlägg bak angående utfärdande av körkort. Det finns således nedtecknad rättshistorik av vägverket själva. Det ska även finnas ett museum om körkortets historia eller något.

PDF:en visar att enligt tidigare praxis så fanns körkortet med på plats när körprovet genomfördes.

Edit: Verkar inte längre finnas ett museum.
https://www.sodran.se/2012-12-30/sista-dagen-for-sveriges-vagmuseum-i-borlange

Jag såg den PDF:en, intressant läsning, tack!

Det var synd att den tog slut redan 1973, när de inplastade korten kom. Dessförinnan verkar de ju vara enkla papper med handskriven text och en stämpel på.
Citera
2026-03-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
nej det stämmer inte heller, ta ex du övningskör med din son, polisen stoppa o ser din son är drogpåverkad, du kan klara dig men sonen blir dömd, genom det har bägge juridiskt ansvarig.

Jag har väldigt svårt att tro att den som låter en drogpåverkad person övningsköra blir fri från straff.
Citera
2026-03-21, 17:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag har väldigt svårt att tro att den som låter en drogpåverkad person övningsköra blir fri från straff.
Det är inte alltid lätt o se vem som använt droger eller druckit men man blir alltså dömd för rattfylleri även om man övningskör och det är med en handledare som däremot kan gå fri just för detta kunde man inte själv se.
Citera
2026-03-21, 17:08
Medlem
Tack till alla er som ansträngt er med en fyllig genomgång av varför "trafikverkets körprov är olovlig körning" inte är sant. Det var precis detta jag ville ha.

Jag har som sagt ställt frågan till Trafikverket och det ska bli kul att se om deras svar (i den mån jag alls får något) liknar det som jag fått här i tråden.
Citera
2026-03-21, 17:10
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
nej det stämmer inte heller, ta ex du övningskör med din son, polisen stoppa o ser din son är drogpåverkad, du kan klara dig men sonen blir dömd, genom det har bägge juridiskt ansvarig.

Citat:

Böter.
3 § tredje stycket Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
Kod:
Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.
Citera
2026-03-21, 17:25
Avstängd
Citat:
Böter.
3 § tredje stycket Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
Kod:
Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.
Det är just därför ni inte ska hålla på med juridik, ni kan inte förena händelse med juridiken, som alla dvs varenda en av alla domar går under unik, dvs ingen är den andra lik, varav man har advokater o domare.

Man utfärdar körkortstillstånd denna är alltså tillfällig o kan ändras av myndigheten exakt när dom vill, dvs på måndag kan du ha nya krav på få körkortstillstånd, dvs allt detta beror på hur bilar o trafik osv förändras, snart behöver du säkert inte ens köra upp, det är AI som kör o du ska bara kontrollera att AI fungerar, dvs inom en snar framtid, på så reglera man bort alla fel o uppnår 0-tolerans, vi ser många taxi bolag börja med förarlösa taxi.

Men just genom detta, händelse ska förenas med lagar, dvs alla händelser har olika förlopp, ex du kan ha en elev som enkom kör på gående på ett övergångsställe eller en trottoar, dvs det går inte under handledarens kontroll, det är elevens. och det är eleven som blir straffad.
Citera
2026-03-21, 17:33
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det är just därför ni inte ska hålla på med juridik, ni kan inte förena händelse med juridiken, som alla dvs varenda en av alla domar går under unik, dvs ingen är den andra lik, varav man har advokater o domare.

Man utfärdar körkortstillstånd denna är alltså tillfällig o kan ändras av myndigheten exakt när dom vill, dvs på måndag kan du ha nya krav på få körkortstillstånd, dvs allt detta beror på hur bilar o trafik osv förändras, snart behöver du säkert inte ens köra upp, det är AI som kör o du ska bara kontrollera att AI fungerar, dvs inom en snar framtid, på så reglera man bort alla fel o uppnår 0-tolerans, vi ser många taxi bolag börja med förarlösa taxi.

Men just genom detta, händelse ska förenas med lagar, dvs alla händelser har olika förlopp, ex du kan ha en elev som enkom kör på gående på ett övergångsställe eller en trottoar, dvs det går inte under handledarens kontroll, det är elevens. och det är eleven som blir straffad.
Du skriver i princip "Det spelar ingen roll vad lagen säger, för ibland kommer 'unika' domar. Därmed har jag rätt, trots att lagtexten säger emot mig".

Det är noterat. Tack för ditt bidrag.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-03-21 kl. 17:37.
Citera
2026-03-21, 17:38
Medlem
Både övningskörning och förarprov omfattas väl dock av körkortstillståndet? D.v.s. tillstånd att under vissa omständigheter få framföra ett fordon trots avsaknad av körkort. Vem som får utföra förarprov utgår från följande, tänker jag?:
Citat:
"10 a § Förarprov för förarbevis får avläggas inför den fysiska eller juridiska person till vilken Transportstyrelsen överlämnat rätten att anordna prov. Förordning (2009:190)."
Citera
2026-03-21, 17:40
Avstängd
Citat:
Du skriver i princip "Det spelar ingen roll vad lagen säger, för ibland kommer domar som är anmärkningsvärda. Därmed har jag rätt, trots att lagtexten säger emot mig".

Det är noterat. Tack för ditt bidrag.
Bidrar genom o bevis din okunskap i juridik, har du fler frågor kan fortsätta gör narr av dig? välj vad än du vill så ska jag bevisa min överlägsenhet,

Bara genom att inte förstå en myndighet o körkortstillstånd o dess betydelser utgör att det inte behövs redovisas i lag, just för dessa utvecklas med tiden konstant, varav myndigheten bestämmer o igenom det anpassa så förhållanden för uppkörning blir rätt för tiden vi lever i, det gör däremot inte en lag. Ex om regeringen vill ha andra sätt verkställer myndigheten dessa krav.
Senast redigerad av hjorten16 2026-03-21 kl. 17:42.
Citera
2026-03-21, 17:52
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Tack till alla er som ansträngt er med en fyllig genomgång av varför "trafikverkets körprov är olovlig körning" inte är sant. Det var precis detta jag ville ha.

Jag har som sagt ställt frågan till Trafikverket och det ska bli kul att se om deras svar (i den mån jag alls får något) liknar det som jag fått här i tråden.

Nu var det snart 20 år sen, men hade inte bilen dubbla pedaler? Likt när du övningskörde på körskolan
Citera
2026-03-21, 17:53
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Man kan vidga efter som ni inte förstår en myndighetsbeslut gäller.

Ta ex du råka ut för en extrem olycka, enda som kan köra bilen är din dotter du övningskört med hon är just fyllda 16år. ni har bara kört några gånger.

Enligt nöd har hon rätt o köra dig till hjälp utan att bli straffad.

Haha ja, och?
Vad fan har det med frågeställningen eller med mitt svar att göra menar du?

Jag tolkar TS som att det skulle finnas hål i systemet. Dvs att hela transportstyrelsens/trafikverkets egna upplägg kring körprovet ex skulle bryta mot lagen om behörighet, ansvar eller skyldighet på något konstigt sätt. Då återstår frågan, varför skulle det göra det?

Se:

Relativt logiskt och självklart om du frågar mig.

Skruva på korken.
Citera
2026-03-21, 18:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
Haha ja, och?
Vad fan har det med frågeställningen eller med mitt svar att göra menar du?

Jag tolkar TS som att det skulle finnas hål i systemet. Dvs att hela transportstyrelsens/trafikverkets egna upplägg kring körprovet ex skulle bryta mot lagen om behörighet, ansvar eller skyldighet på något konstigt sätt. Då återstår frågan, varför skulle det göra det?

Se:

Relativt logiskt och självklart om du frågar mig.

Skruva på korken.
Nej det finns inga hål i systemet, det finns olika orsaker o händelser, som ex en uppkörning vs övningskörning, dessa går under körkortstillstånd, Transportstyrelsen utfärdar tillståndet om du uppfyllt kraven, som syntest, har något medicinskt eller rent under vandel.

Genom dessa kriterier som ex vandel har systemet en hållhake på att man ska sköta sig även privat, har du gripits ofta för fylla på stan, polisen har ofta kört dig till fyllecell osv kan man alltså neka körkortstillstånd även om du inte ens varit nära en bil. Dvs man har även rätta att återkalla körkortet via detta.

Genom detta är alltså ett körkortstillstånd inte en laglig rätt, det handlar om en bedömning, likväl som övningskörning och uppkörning handlar om.
Senast redigerad av hjorten16 2026-03-21 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in