2026-03-21, 15:17
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin
Rekommendationerna är att gående går på kanten mot fordons färdriktning och cykel etc. kör om närmare mitten av vägbanan. Du verkar ha missförstått det.

Om du går på rätt sida av körbanan
är det väl konstigt att du ska gå närmas körbanan , så att cykeln som delar samma bara kan cykla förbi dig längst in där det är tryggt
Citera
2026-03-21, 15:19
Medlem
Oklart virrande enligt mig!
Tydligen ska man gå på vänstersida, men möter så många som går eller cyklar direkt mot mig på sin högersida så jag brukar gå i mitten, scooters brukar alltid väja undan
Citera
2026-03-21, 15:20
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilenL
Kod:
Fotgängare  Cyklist Cyklist   Fotgängare
    ↑          |       ↑           |
    |          |       |           |
    |          ↓       |           ↓

Är cyklisterna i mitten på din illsutration?

Varför säger du då emot mig i inlägg efter inlägg

Är det rinligt att de gånde ska gå i mitten, omringat av snabba elsparkcyklar och cyklister?
Ibland får de en cykel emot sig både framifrån och bakifrån
Hade inte hänt om dom fått gå längst in mot vänster kant som din bild illustrerar, som jag sagt hela tiden med liknelser allt från öar till fittor.
Citera
2026-03-21, 15:23
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2L
Oklart virrande enligt mig!
Tydligen ska man gå på vänstersida, men möter så många som går eller cyklar direkt mot mig på sin högersida så jag brukar gå i mitten, scooters brukar alltid väja undan

Fortsätt göra det då.
Glöm inte att byta kön samtigt.
Citera
2026-03-21, 15:26
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:

Illustration:
Kod:
Fotgängare  Cyklist Cyklist   Fotgängare
    ↑          |       ↑           |
    |          |       |           |
    |          ↓       |           ↓

Skicka in den bilden till Gunnar Strömmer och fråga vad som gäller.
När illustrationen redan är på rätt sida trafikleden, vill säga, så slipper ni fastna på det.
Citera
2026-03-21, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Är cyklisterna i mitten på din illsutration?

Varför säger du då emot mig i inlägg efter inlägg

Ja, cyklisterna är i mitten på illustrationen. Det jag försökt förmedla i varje inlägg är det som visas i illustrationen och inget annat. Ledsen om det blivit oklart. I illustrationen är de gående i kanterna och inte i mitten.

Citat:
Är det rinligt att de gånde ska gå i mitten, omringat av snabba elsparkcyklar och cyklister?
Ibland får de en cykel emot sig både framifrån och bakifrån
Hade inte hänt om dom fått gå längst in mot vänster kant som din bild illustrerar, som jag sagt hela tiden med liknelser allt från öar till fittor.
Det är inte rimligt att de gående ska gå i mitten. Precis som illustrationen visar så ska de inte gå i mitten, utan hålla sig i kanterna.

Citat:
Skicka in den bilden till Gunnar Strömmer och fråga vad som gäller.
När illustrationen redan är på rätt sida trafikleden, vill säga, så slipper ni fastna på det.
Illustrationen är tagen från polisens facebookinlägg, som är det inlägg som Expressen tog upp. https://www.facebook.com/photo?fbid=1236965131943010&set=a.143477821291752. Illustrationen förmedlar exakt det som framgår av Trafikförordningen.
Senast redigerad av EmilenL 2026-03-21 kl. 15:29.
Citera
2026-03-21, 15:30
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Om du går på en gångväg där fordon inte får förekomma spelar det ingen roll, eftersom det inte finns några regler var man ska hålla sig när man går på en sådan.
Det jag citerade var ett citat kring något missförstånd där någon påstod att det spelade roll vilken sida man skulle gå på en gångbana beroende på om man var en eller flera som befann sig där.

Du citerade mig där jag frågade vad det spelar för roll om man är en eller flera där någon annan skrev att man skulle agera på ett visst sätt om man är en som går.
Citera
2026-03-21, 15:33
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Dumskalle.

Klart man går på vänster sida. För att möta trafiken som kommer från höger sida. Från den högra sida som fordon enligt lag är skyldiga att hålla sig till. Inklusive cyklar och sparkstöttingar.

Sen kommer dumhjon som du.

Eftersom alla andra håller till höger när de är ute och går så måste det vara jobbigt att gå in i folk hela tiden.

Jag var ute och gick nu för en stund sen och kollade detta. Jag höll konstant till vänster. Det var bara massa irriterade miner och två stycken pustade ljudligt.
Citera
2026-03-21, 15:33
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ja, cyklisterna är i mitten på illustrationen. Det jag försökt förmedla i varje inlägg är det som visas i illustrationen och inget annat. Ledsen om det blivit oklart. I illustrationen är de gående i kanterna och inte i mitten.

Det är inte rimligt att de gående ska gå i mitten. Precis som illustrationen visar så ska de inte gå i mitten, utan hålla sig i kanterna.

Illustrationen är tagen från polisens facebookinlägg, som är det inlägg som Expressen tog upp. https://www.facebook.com/photo?fbid=1236965131943010&set=a.143477821291752. Illustrationen förmedlar exakt det som framgår av Trafikförordningen.

Trådstarten öppnar med fiall det är expressen som krånglat till det, eller polisen.
Gå tbx och läs. Första raderna
Jag har inte facebook, så jag har inte läst det inlägget.

finns den på x eller reddit?

Jag underviker karens så gott jag kan, så jag har inte facebbok.

Dock har folk i tråden kämpat för att de gående ska gå i mitten, "för det är till vänster"
eftersom man ska välja att gå på väsnter sida när man får motorstopp på en trrafikerad väg
Citera
2026-03-21, 15:35
Medlem
Wyrdkins avatar
Trafikeras gångbana av hjuldrivna fordon ex cykel går man på vänster sida.

Är det enbart gångväg ex trottoar går man lite hur man vill. Men förslagsvis vänster.

Detta är uppstyrt sedan 1948 års trafikkunggörelse.
Citera
2026-03-21, 15:44
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Trafikeras gångbana av hjuldrivna fordon ex cykel går man på vänster sida.

Är det enbart gångväg ex trottoar går man lite hur man vill. Men förslagsvis vänster.

Detta är uppstyrt sedan 1948 års trafikkunggörelse.

Fanns det tvåhjuliga fordon som åker lika snabbt som en bil år 1948?
Vet addidaskrigare och andra obstirnata ungdommar om denna regel från 1948?
ska gångtrafikanten lita på att ensamkommande Ahmed vet om denna fina regel från 1948 så du slipper hamna i rullstol när han kör på dig bakifrån när du går i mitten i god tro att alla följer samma lagar som du?

såvitt det inte är Tydliga Vägmarkeringar som skiljer av kommer jag gå längs vägkanten, och cykla mer mot höger, för det är det mest normala.
Senast redigerad av StigHelmutt 2026-03-21 kl. 15:47.
Citera
2026-03-21, 15:49
Medlem
Citat:
Trådstarten öppnar med fiall det är expressen som krånglat till det, eller polisen.
Gå tbx och läs. Första raderna
Jag har inte facebook, så jag har inte läst det inlägget.

finns den på x eller reddit?

Jag underviker karens så gott jag kan, så jag har inte facebbok.

Dock har folk i tråden kämpat för att de gående ska gå i mitten, "för det är till vänster"
eftersom man ska välja att gå på väsnter sida när man får motorstopp på en trrafikerad väg

Du måste inte "ha facebook" för att gå in på länken. Du kan se illustrationen oavsett om du är inloggad eller inte.

Som jag förklarade tidigare så tycker jag artikeln Expressen skrev är väldigt förvirrande, för de verkar blanda ihop gångväg och gemensam gång- och cykelväg.

Att "gående ska gå i mitten" likställs med "det är till vänster" låter underligt. Är du "längst till vänster i färdriktningen", som är den terminologin som trafikförordningen använder, så är du inte i mitten utan i kanten. Att man "om möjligt" ska vara "längst till vänster" gäller som sagt "Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana". Det gäller alltså INTE gångbanor/trottoarer där endast gående får vara, eller en uppdelad bana där en linje avskiljer en cykelbana från en gångbana. I det fallet får man gå var man vill inom själva gångbanan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in