2026-03-21, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Jo, håller med dig
men det är ju en annan sak

Om man går längs en huvudled vill man såklart se trafiken, och går på väster sida av båda körfälten

Men snubben skulle ju prata om hur man fördelar ytan på en trottoar!
Ska de mjuka gå i mitten, omswishad av hårda snabba scootrar och cyklar?
Jävla kuk -för tack vare hans artikel kommer det bli massa missförstånd!
Och tydlighet i trafiken är ju viktig!
Nu måste man spänna ögonen i varje mötande och utbyta blicke: "Har han läst Expressens artikel eller Har han Inte läst Expressens artikel"?

Alla få sluta gå helt enkelt och helt lämna över trottoarerna till de tvåhjuliga Jas Gripen -planen: scootrarna
verkar det som. Kommer bli många olyckor iår, fasar för alla mainstream idioter som gör detta till deras woke-grej denna sommar, ska visa att "dom är med" och ska cykla emot dig där du går längst in lägst din högerkant, ist för att bara rulla rakt fram.
Man får varken cykla eller köra elscooter på trottoaren.
Citera
2026-03-21, 12:19
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
1. för att det är krångligt att det ska vara "specialregler" som inte gäller i högertrafiken

2. För att en cykelbanor/trottoarer ofta går längs bilvägar, då har den gående scootrar på ena sidan om sig, och bussar och lastbilar på andra sidan om sig. Han är alltså omringad av snabbgående fordon -helt utsatt -
Om han däremot går längst till höger har han ett dike eller ett räcke brevid sig att ta skydd emot, för inte ens en snabb scooter vill åka in i räcket

Specialregel? Man har alltid gått på vänster sida under högertrafik. Så att du ska se om ett fordon kommer mot dig.

Är du på en bana som är del av körbana för bilar, dvs ingen separat bana utan avskiljs bara med en linje, gäller inte regeln att fotgängaren ska gå till vänster där.
Citera
2026-03-21, 12:20
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Man får varken cykla eller köra elscooter på trottoaren.

Vi pratar givetvis om de delade banorna, som är vanliga i centrum
Citera
2026-03-21, 12:22
Medlem
Citat:
Vi pratar givetvis om de delade banorna, som är vanliga i centrum
Skriv då för helvete inte "trottoar" vilket är nåt helt annat.
Citera
2026-03-21, 12:22
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Specialregel? Man har alltid gått på vänster sida under högertrafik. Så att du ska se om ett fordon kommer mot dig.

Är du på en bana som är del av körbana för bilar, dvs ingen separat bana utan avskiljs bara med en linje, gäller inte regeln att fotgängaren ska gå till vänster där.

Du pratar om höger sida av två körfält

Polisen i artikeln pratar om höger sida på en trottoar+cykelbana (som redan ÅR på höger sida av ett körfält)

Vidga din vy
Citera
2026-03-21, 12:23
Medlem
Vad då rör till det?

Så har det alltid varit du går på vänster sida och möter trafiken. Cyklar och annat har inget att göra på trottoarer. Gående har företräde på trottoar och gångbanor.

De som inte begriper så enkla regler ska f-n hålla sig inomhus.
Citera
2026-03-21, 12:23
Medlem
StigHelmutts avatar
Nu har jag förklarat min ståndpunkt

Nu kommer massa skojare som Inte läst trådstarten och ska göra sig lustiga, så jag tvingas upprepa mig (fast jag har varit tydlig)

Så jag tänker inte svara mer

Tråden är er
Citera
2026-03-21, 12:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Du pratar om höger sida av två körfält

Polisen i artikeln pratar om höger sida på en trottoar+cykelbana (som redan ÅR på höger sida av ett körfält)

Vidga din vy

Om du menar en gång- och cykelväg som är sin egen och inte angränsar till väg så är du ändå rädd för att någon ska komma och köra över dig från vägen?
Citera
2026-03-21, 12:28
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Skriv då för helvete inte "trottoar" vilket är nåt helt annat.

Läs för helvete inledningen, innan du är en paragrafryttar-Karen

måste jag skriva cykel+gångbana för att dina två hjärnceller inte ska bli helt error
artikeln avhanlsar hur man gör med Mötande Trafikanter (cyklar, scootrar, gående, joggande)
ingen speciell gångbana i sverige är nämnd, eller ska jag hellre skriva asfalterad stycke mark för trafik under 40km/h för att du ska fatta huvudpoängen

Citat:
Expressen
Först avhandlas att frågeställnignen i artikeln rör hur man gör när man får möande på en gångbana
Sen hoppar dom över för att till synes förklara på vilken sida av en körbana man ska gå på när du går längst en trafikerad väg!

Alla vet ju redan att det är bra att gå Mot Trafiken, om man går längs en körbana, för att SE fordonen som kommer mot en
Men det var ju inte det frågan gällde! utan hur man gör när andra gående/cyklister/scotrar kommer emot en på en o samma gångbana -då är det ju bäst att hålla sig på "sin" sida man redan var på -alltså höger!
Senast redigerad av StigHelmutt 2026-03-21 kl. 12:31.
Citera
2026-03-21, 12:29
Medlem
Inlägget i fråga finns på facebookkontot PolisenGloben och är från den 2 mars och innehåller korrekt information vad jag kan se.

Expressen är de som rör till det lite genom att lägga in frågeställningar som aldrig besvaras, samt blandar ihop/förvirrar gångbana med gemensam gång- och cykelbana.

På en gångbana eller gångväg (t.ex. trottoar eller väg/område där enbart gående får vara) finns det inga regler på vilken sida man ska gå. Se https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler-och-vagmarken/trafikregler/gaende-rullstolsburen-rullskridskor/gaende/: "Det finns inga generella regler för vilken sida du som är gående ska använda på en gångbana eller gångväg".

I trafikförordningen hittar vi vad som gäller gemensam gång- och cykelbana: "Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart ska dock färdas längst till höger om det är lämpligare.". Detta gäller alltså om det inte finns en linje som delar upp banan i två delar.

Om det är en uppdelad bana så ska det alltså ses som en separat gångbana och en separat cykelbana. Om du går på en sådan gångbana får du alltså hålla dig på vilken sida du vill så länge du håller dig inom din bana.
Citera
2026-03-21, 12:31
Medlem
Citat:
Läs för helvete inledningen, innan du är en paragrafryttar-Karen
Jag skiter i inledningen, jag opponerar mig mot att du inte verkar ha koll på begreppen du svänger dig med, det var du som skrev cykla och köra elscooter på trottoar.
Citera
2026-03-21, 12:38
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilenL
Inlägget i fråga finns på facebookkontot PolisenGloben och är från den 2 mars och innehåller korrekt information vad jag kan se.

Expressen är de som rör till det lite genom att lägga in frågeställningar som aldrig besvaras, samt blandar ihop/förvirrar gångbana med gemensam gång- och cykelbana.

På en gångbana eller gångväg (t.ex. trottoar eller väg/område där enbart gående får vara) finns det inga regler på vilken sida man ska gå. Se https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler-och-vagmarken/trafikregler/gaende-rullstolsburen-rullskridskor/gaende/: "Det finns inga generella regler för vilken sida du som är gående ska använda på en gångbana eller gångväg".

I trafikförordningen hittar vi vad som gäller gemensam gång- och cykelbana: "Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart ska dock färdas längst till höger om det är lämpligare.". Detta gäller alltså om det inte finns en linje som delar upp banan i två delar.

Om det är en uppdelad bana så ska det alltså ses som en separat gångbana och en separat cykelbana. Om du går på en sådan gångbana får du alltså hålla dig på vilken sida du vill så länge du håller dig inom din bana.

Jävligt krångligt förklarat det också.
Dom hoppar över till vilken sida du går längst en tvådelad högtrafikerad väg , sägom det inte finns nån gångbana/cykelbana
Men det är ju rätt sällan det händer!
Att nån kommer traskandes längst en motorväg eller motortrafikled/huvudled/landsväg (tar med alla så inte Karens börjar käbbla) utan att det finns nån asfalterad stycke färdbana brevid. då väljer man vänster dike/väggren, alltså trafik kommandes emot sig
men jag upprepar, det är inte det dagens fråga gäller

Frågar rör gångbana/cykelbana/ ibland från båda håll
Där borde va samma högertrafik som i övrig trafik + sunt förnuft

Cyklister mot norr och gående mot norr rör sig mot norr på höger sida
den gående går gå längst till höger om han vill

Cyklister mot söder och gående mot söder går eller cyklar (karens chill) på vänster sida
(sett från han som ska till norr)
de cyklande och gående som ska mot söder ska hålla sig på sin sida trottoaren/cykelgångbanan , den gående får gå längst till sitt höger om han vill,
ifall han inte vill ha ett cykeldäck mellan skinkorna när den kommer i 35 km i tim,.

Hela ovanstående stycke utspelar sig vid ena sidan av två stora körfält.
Man kan inte beskriva båda situationerna samtidigt, det är som att säga att en hjärnoperation och en ansiktsbehandling är samma sak, för båda händer ovanför nacken.
Senast redigerad av StigHelmutt 2026-03-21 kl. 12:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in