2026-03-20, 21:12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nej så menade jag inte. Utan hur ledningen i praktiken kan göra. CEO på Ericsson kan inte sitta och införa AI på olika ställen. Däremot kan man öppna för kostnader att prova att använda AI i företaget och så ser man om det ger något. Och gör det det kan man dra ned personalstyrkan.

Men man gör ju bara detta om det är lönsamt. Och är det lönsamt har produktiviteten gått upp och BNP/Capita ökar.
Produktiviteten i det enskilda företaget har gått upp ja, men inte nödvändigvis nationens produktivitet. Om alla enskilda företag säger upp massor av anställda för att öka sin egen produktivitet så riskerar efterfrågan på företagens produkter att gå ner, även om ökad produktivitet leder till möjlighet att sänka priserna
Citera
2026-03-20, 21:13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Jag har stor insyn på Nordea, detta har egentligen inget med AI att göra utan det är en klassisk nedskärning bara. Men det låter finare och mer positivt att nämna AI.
Precis det låter bra för aktiemarknaden, just nu. Vi får se om aktiemarknaden är lika lättimponerad om 12 månader.

Det finns massor av dödkött på storbankerna.
Citera
2026-03-20, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Produktiviteten i det enskilda företaget har gått upp ja, men inte nödvändigvis nationens produktivitet. Om alla enskilda företag säger upp massor av anställda för att öka sin egen produktivitet så riskerar efterfrågan på företagens produkter att gå ner, även om ökad produktivitet leder till möjlighet att sänka priserna
Om företagen ordnat en produktivtetsökning så kommer BNP/captia stiga just pga produktivitetsökningen.
De som blir friställda blir anställda för något annat. Om nödvändigt sänks lönekostnaderna för att det skall hända. Men det gör inget iom att det skett en produktivitetsökning. (Då kommer konkurrensen tvinga ned priserna så levnadsstandarden ökar iaf).

Problem uppstår bara om man har arbetsmarknadslagar och fackföreningar som tvingar fram arbetslöshet.
Citera
2026-03-20, 21:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Jag har svårt att tänka mig att personalkostnadernas andel av totala kostnader minskat dramatiskt senaste decennierna.

Även om det inte finns fysiska bankkontor så finns det likväl en jävla massa rådgivare (säljare) samt folk som sitter i kundtjänst som har kontakt med kunderna över distans.

Du måste vara blind om du inte sett att storbankerna vid flera tillfällen genomfört omorganisationer och personalnedskärningar under de senaste 10-15 åren. Det kommer mer var så säker. Bara för att ta några axplock så minskade SEB redan 2012 sin personalstyrka med 500 st. Fem år senare 2017 minskade med ytterligare 400 st. Koncernen har många anställda, men hälften är tjänster utanför Sverige. Att SEB från april begränsar öppettiderna för sin kundservice, från dygnet runt till vardagar 8–20 samt lördag, söndag och helgdag 10–18, är en tydlig indikation på att de kommer att behöva färre anställda.
Citera
2026-03-20, 21:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det är dock en automatisering som funnits sedan minst 1987.

Om någon lägger in ett litet NN där tillsammans med alla kontroller (mot galna affärer) så är det ungefär som tidigare gjort kod och som inte har så mycket att göra med den AI vi talar om i denna tråd.
OK, så du menar att AI inte används vid aktiehandel? Att det var lika vass 1987 har jag svårt att tro. Varför kommer sådana tjänster som tex. Lysa och Revoluts robothandel nu (eller relativt nyligen) i så fall?
Citera
2026-03-20, 22:02
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
OK, så du menar att AI inte används vid aktiehandel? Att det var lika vass 1987 har jag svårt att tro. Varför kommer sådana tjänster som tex. Lysa och Revoluts robothandel nu (eller relativt nyligen) i så fall?
Lysa har ingen robothandel? Däremot en s.k. "fondrobot", vilket absolut inte går att jämföra med robothandel (högfrekvenshandlare).
Samma sak gäller Revolut om jag inte är felunderrättad.
Citera
2026-03-20, 22:02
Medlem
Citat:
Finns ju redan robothandel. Har du missat det?

Robothandel algoritmisk handel, inte AI. Har du missat det? Robothandel fanns innan AI, dessutom, har du missat det också?
Citera
2026-03-20, 22:06
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Det låter ju allvarligt att de inte kommit någonstans med AI. Det är nästan så jag har svårt att tro det. Revolut använder garanterat en hel del AI. Det märker jag i kommunikationen med dem.
Av storbankerna, absolut inte. De är fortfarande konservativa.
Citera
2026-03-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du måste vara blind om du inte sett att storbankerna vid flera tillfällen genomfört omorganisationer och personalnedskärningar under de senaste 10-15 åren. Det kommer mer var så säker. Bara för att ta några axplock så minskade SEB redan 2012 sin personalstyrka med 500 st. Fem år senare 2017 minskade med ytterligare 400 st. Koncernen har många anställda, men hälften är tjänster utanför Sverige. Att SEB från april begränsar öppettiderna för sin kundservice, från dygnet runt till vardagar 8–20 samt lördag, söndag och helgdag 10–18, är en tydlig indikation på att de kommer att behöva färre anställda.
Fram med siffror. Visa mig senaste 10 åren om storbankernas personalkostnader minskat som andel av totala kostnader.
Citera
2026-03-20, 22:11
Medlem
Citat:
Det är ju riktigt. Då är man ju inte arbetslös.

Sedan får man ha i minne att den här automatiseringen görs för att den är lönsam. Dvs BNP/Capita kommer stiga. => vi konsumerar mer. => levnadsstandarden stiger.

Dvs en developer på Google kommer rimligen hitta ett bättre kneg med tiden. Och komma ur detta med högre levnadsstandard.

Ja den är lönsam för företagen men ingen anställer och lönerna dumpas. Mass-arbetslöshet är ett faktum i slutet av detta året eller nästa.

Kom ihåg att ai också fortfarande är i början av sin utveckling. Typ som en tre årig människa om man ska göra en analogi.
Senast redigerad av skitigaharry 2026-03-20 kl. 22:16.
Citera
2026-03-20, 22:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Fram med siffror. Visa mig senaste 10 åren om storbankernas personalkostnader minskat som andel av totala kostnader.

Du får väl leta själv. Alla årsredovisningar ligger på nätet. Jag gjorde en snabb koll på antalet anställda i Sverige för några utplockade år för den svenska rörelsen:

2013 8553
2014 8352
2015 8320
|
2024 7500
Globalt sett har SEB Group gjort olika förvärv över tiden och är ju där inte samma verksamhet 2013 som den var 2024. Det går därför inte att göra en jämförelse, men å andra sidan är det ju arbetstillfällen i Sverige det handlar om.
Citera
2026-03-20, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du får väl leta själv. Alla årsredovisningar ligger på nätet. Jag gjorde en snabb koll på antalet anställda i Sverige för några utplockade år för den svenska rörelsen:

2013 8553
2014 8352
2015 8320
|
2024 7500
Globalt sett har SEB Group gjort olika förvärv över tiden och är ju där inte samma verksamhet 2013 som den var 2024. Det går därför inte att göra en jämförelse, men å andra sidan är det ju arbetstillfällen i Sverige det handlar om.
Det är du som hävdar att bankerna skurit ner på personalkostnaderna. Då får du också leda det i bevis. Att antalet anställda minskat marginellt är inte samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in