Citat:
Spyr själv lite på det här "allt var bättre förr". Fotbollen utvecklades 1950 och 1980 och 2010 och fortsätter hela tiden att utvecklas. Detta för att det hela tiden har handlat om att göra det bättre än sina konkurrenter. För ens mentala hälsa är det bättre att acceptera att det är så det funkar. Om 20 år kommer det vara helt andra rön (förmodligen styrt av AI) som dikterar villkoren.
"Lumpan var ändå rätt kul" kan man tänka nu, för att hjärnan har sorterat bort allt som var totalt piss och skit med det året. Det är så vi funkar.
"Lumpan var ändå rätt kul" kan man tänka nu, för att hjärnan har sorterat bort allt som var totalt piss och skit med det året. Det är så vi funkar.
Vet du, jag håller faktiskt med dig. Allt var verkligen inte bättre förr, och i omtumlande tider skrämmer ofta förändringar. Jag menar, det är inte för intet som just meningen ”det var bättre förr” är fundamentet i all reaktionär ideologi. Utveckling är en del av livet, det är därför t.ex. Bosses avsked från DIF både är oundviklig och nödvändig, trots att den är jobbig.
Jag vill dock påpeka att fotbollen i generationer varit en fristad för den postmoderna människan, och mycket av behållningen har legat i oväntade relationer och känsla av den står utanför samhällets ramar och regler. Jag tror att professionaliseringen, den orimliga ekonomin och den tekniska utvecklingen absolut utmanar det som är unikt och fint i fotbollen… med tiden svänger pendeln, eller så letar sig fler från den, till sammanhang där man kan känna att allt är möjligt och vad som helst kan hända.
Kanske ett lite väl svävande och filosofiskt resonemang, men fan. Jag börjar väl bli gammal eller nåt.