2026-03-20, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldtanden
Vi vet inte vilka typer av positioner som varslas, så det kan mycket väl vara så att en stor del av det är från alla "onödiga" roller som anställts senaste åren. Exempelvis var det en boom för några år sedan där många storföretag anställde social media coordinators och liknande roller, just för att ekonomin gick så bra. Samma effekt fast åt andra hållet när företagen försöker spara pengar. Väldigt logiskt.
Det är precis det här jag misstänker: agile coaches, jämställdhets ansvariga (som på ett år lyckas "menssäkra" toaletterna), diversitetsansvariga, en mängd scrummasters, rte, lösningsarkitekter/enterprisearkitekter/applikationsarkitekter/domänarkitekter/xxx-arkitekter.
Citera
2026-03-20, 07:57
Medlem
Guldtandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAatHv
Det är precis det här jag misstänker: agile coaches, jämställdhets ansvariga (som på ett år lyckas "menssäkra" toaletterna), diversitetsansvariga, en mängd scrummasters, rte, lösningsarkitekter/enterprisearkitekter/applikationsarkitekter/domänarkitekter/xxx-arkitekter.
Ja, men precis. Alla TikTok konton som visar "day in the life", där dem har kafferast i 1h på morgonen och gymmar 1h under lunchen, visar ju bara hur många "struntroller" som adderats senaste åren. Företagen hade helt enkelt för mycket pengar under en viss tid, som gjorde att dem ville maximera den "goda tiden". Det leder till extra marknadsföringspositioner, som assistenter, osv (som inte har någon nytta alls egentligen).
Citera
2026-03-20, 08:02
Medlem
Snubchurps avatar
Är ju bra att man ersätter de miserabelt tråkiga jobben med AI så kanske de kan jobba med nått mer upplyftande än sådant som rör ekonomi.
Citera
2026-03-20, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag skrev "Men är verkligen era systemutvecklare märkbart mer effektiva nu?"

Jag fattar inte riktigt – vill ni använda den fördubblade effektiviteten till att expandera eller till att säga upp hälften av utvecklarna? Du låter lite motsägelsefull här. Först skylla på AI för att säga upp de som presterar sämst, och sedan sikta på att expandera genom att anställa nya?

Enligt en mätning från i somras motsvarar en AI-assisterad utvecklare ca 1,25 vanliga, men du menar att ni redan idag är uppe i ~2? Har ni någon annan hemlighet än bättre dokumentation och att vissa av era konkurrenter inte har lärt sig systemutvecklarens nya roll eller behåller anställda som inte vill vibe-koda?

Min bild är att AI funkar sämre i stora kodbaser, och när nya features kräver ändringar på många ställen. Men ni kanske har små kodbaser, eller de är mer modulariserade?

Jag tänker också att om utvecklare inte riktigt förstår sin AI-genererade kod så kan buggar som AI introducerar ta timmar eller dagar att reda ut. Har ni metoder för att säkerställa förståelse, t.ex. genom att tvinga utvecklaren att dokumentera? Eller introducerar AI sällan buggar som den inte själv kan lösa tack vare att ni dokumenterar så tydligt?

När du säger dokumentation – menar du då främst promptar, krav, featurelistor, branches, exempel på in/utdata, datamodeller, tester, README, arkitektur/API, kommentarer? Och kan inte AI generera mycket av detta?

Kodning blir effektivare – men menar du att även resten av arbetsuppgifterna (krav, design, test, buggfixande, drift, support) effektiviseras med AI, eller att det bara har varit en liten del av arbetet hos er?

Du verkar insatt i branschen, låt mig utveckla lite.

Till att börja med, vi är ett produktbolag, inte konsultbolag, så vi har inbyggda incitament till att förbättra och optimera. Vi säljer inte konsulter på timbasis.

Förta delen handlar om ren förbättring. Jag och vi ser att med AI-tekniker (jag säger ibland Claude lite slentrianmässigt eftersom vi använder det för kod) kan färre utvecklare göra minst samma jobb som många. Att utveckla är fortfarande det jag gillar att göra, så detta är inte från ett molnperspektiv utan från någon som jobbat med hantverket i 20 år. Färre, eftersom hela processen kan förändras i grunden. Idag läggs så otroligt mycket tid på tekniskt kravställning, för att därefter brytas ned till rimliga chunks så att mer junior personal kan koda. Sedan ska de granskas, det ska missuppfattas osv. Med en bra uppsatt struktur av dokumentation som är gjord för en AI att ta till sig så slipper man detta steg. Vi byter inte ut utvecklare helt, det tror jag inte på inom en snar framtid, men här och nu kan mer senior personal ersätta behovet av mer junior i princip helt. De kan själva generera koden från egentligen samma kravställning, och kan granska den inom 1-30 minuter. Iterera, ge feedback, samma process.

50% är vår bedömning av de som täcks av detta. Junior personal och annan som av olika anledningar är motsträviga till omställningen.

Angående kodbas, vi har såväl mindre tjänster (”microtjänster”) som större ”monoliter”. Ju mindre kodbasen är, ju mer kan du slarva och strunta i att dokumentera. Men lägger du ned energin på att dokumentera är en AI fenomenal på att gräva ned sig. Vi har en del som består av ca 1m kodrader. En viss del av denna som utgör ca 200k rader i alla fall är dokumenterad för AI, och där kan vi nu jobba obehindrat med Claude. Närmare 100% av all kod senaste 3 månaderna är framtagna med Claude, granskad av människor. Otroligt hög kvaliteten. Så klart gör den fel ibland, springer iväg i fel riktning. Det systematiska arbetssättet är att förbättra dokumentationen, kravställningen och köra igen. Ibland inse att uppgiften var lite för stor, dela upp i två. Precis som man alltid gjort när man märker att en utvecklare sitter fast.

Allt detta är utifrån förmågor AI har här idag. Jag har mycket fler tankar om framtiden, men det är bara spekulation tills jag ser det.

Den andra delen handlar om att expandera. Vid detta läge har vi anpassat all kod utifrån synsättet att AI skriver allt i grundutförandet. Det är inte ett litet jobb. Att strukturellt dokumentera allting på alla nivåer (med AI kan du generera basen för allt, men den kommer då endast dokumentera som det faktiskt är. En människa måste hjälpa till här och vägleda för hur det borde vara). Att kort och gott skriva en systemdokumentation som är integrerad med kodbasen.

Pengarna vi sparar kommer vi använda för att anställda mer senior personal som redan anammat arbetssättet. Bla. 50% minskade kostnader på personal är en betydande del av våra löpande kostnader, kanske 40%. Med den krigskassa vi då bygger upp kanske uppköp / merges också är något att utvärdera.

En fråga jag hittills blundat för är: men vad händer med alla juniora personer. Vem ska lära upp alla unga att jobba på detta sätt? Vad händer om 5-10 år? Svarar kort att som vi ser det är det inte vårt problem att lösa. Det är samma sits för alla, ”vi får se”. Potentialen att kunna tjäna enormt mycket pengar kommande åren är alldeles för lockande för att inte lämna på bordet. Vi är ingen välgörenhet, vi existerar för att tjäna pengar.

Svarar gärna på fler frågor, jag tycker denna omställning är enormt läskig och spännande på samma gång.
Citera
2026-03-20, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Misstänker att du har rätt på samtliga punkter. Ja, AI ersatte inte hela universum som det var sagt.
Ja, för AI är färdigutvecklat nu Otrolig, otrolig reflektion från din sida
Citera
2026-03-20, 08:48
Medlem
Karmans avatar
Bankerna har ju generellt på tok för många anställda. Detta oavsett AI eller inte. Kommer bli breda nedskärningar i hela branschen framöver.
Citera
2026-03-20, 09:05
Medlem
ai?

"Ikea varslar hundratals – svensk personal berörs
Totalt är det 945 ur personalstyrkan som berörs, av dessa är 625 tjänster i Sverige"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/ikea-varslar-hundratals

det börjar väl bli dags att alla miljarder som satsas på ai börjar ge resultat?
Citera
2026-03-20, 09:06
Medlem
AI. Detta är bara början.
Citera
2026-03-20, 09:26
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
ai?

"Ikea varslar hundratals – svensk personal berörs
Totalt är det 945 ur personalstyrkan som berörs, av dessa är 625 tjänster i Sverige"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/ikea-varslar-hundratals

det börjar väl bli dags att alla miljarder som satsas på ai börjar ge resultat?
Det måste vara så att företagen massavskedar folk nu för de vet att AI kommer att kunna utföra de här jobben och de vill inte vänta och riskera att de styrande får panik och inför restriktioner, så även om det inte fungerar perfekt just nu så blir det ändå mer lönsamt på sikt.

Det blir mycket svårare för de styrande att stoppa skiten om det redan är på plats.

Räkna med många mer massuppsägningar den närmsta tiden.
Senast redigerad av Västkustskt 2026-03-20 kl. 09:57.
Citera
2026-03-20, 10:06
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det måste vara så att företagen massavskedar folk nu för de vet att AI kommer att kunna utföra de här jobben och de vill inte vänta och riskera att de styrande får panik och inför restriktioner, så även om det inte fungerar perfekt just nu så blir det ändå mer lönsamt på sikt.

Det blir mycket svårare för de styrande att stoppa skiten om det redan är på plats.

Räkna med många mer massuppsägningar den närmsta tiden.

Drömmen vore ju om man så snabbt som möjligt kunde banta ned och ersätta alla tjänster på myndigheter med AI. Det som tjänstemän och annat löst folk gör på månader kan AI göra på minuter.

Det skulle gå att få lös enorma skattemedel på det här sättet något som Nordea visar vägen för nu.
Citera
2026-03-20, 10:07
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
AI. Detta är bara början.

AI AI kapten!
Citera
2026-03-20, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Ja, för AI är färdigutvecklat nu Otrolig, otrolig reflektion från din sida

Det finns gott om typer som hoppar på alla hyper som kommer och säger att det är framtiden, men glömmer bort att en större del av framtidshoppet hamnar i papperskorgen. Jag vill inte göra dessa nedsättande kommentarer som är vanligt här om personer, bara för att man har skilda åsikter. Det tycker inte jag bidrar till ett klimat som är värdigt. Hursomhelst, det jag kan säga att det är uppenbart att somliga här inte har arbetat med AI, utan verkar mest skriva av sig här som några slags allvetande experter utan att vara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in