2026-03-19, 22:29
Medlem
Glödskals avatar
Är vurmen för AI den nya masspsykos som kommer att ersätta "Omställningen"?
Citera
2026-03-19, 23:07
Medlem
Moondooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Ok, så AI har inte effektiviserat något nämnbart ännu, men de räknar med det? På min arbetsplats har man i verksamhetsplanen satt upp en målsättning att "effektivisera med AI". Men ingen jävel vet hur det ska gå till mer än att alla har fått Copilot installerat.
Känner igen det ifrån min arbetsgivare som också är en gigantisk arbetsgivare. AI ska göra något = alla har fått Copilot = några gör roliga bilder till casual friday-mötet, haha.

Dom arbetslösa AI-kukarna här ska nog inte hurra för mycket med sina spermstela kalsipper.

AI (en lite mer avancerad sökmotor), kommer inte runka deras små kukar i nära framtid.
Citera
2026-03-19, 23:21
Medlem
Jag tror ändå att det är lite farligt att lägga allt ansvar på AI kommande åren. Känns som människan behövs och jobb behövs.
Tror bolagen måste tänka om och int är bara vinstmaximera kortsiktigt
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Nordea tjänade 65 miljarder förra året. Ska nu sparka 1500 personer och ersätta dom med AI.

”AI kommer göra oss mer effektiva - därmed blir vi färre”. - Nordea

Källa: dagens Aktuellt kl 21.00 26 min in i programmet

Det här med att AI tar över jobb verkar iaf stämma bra in på bankerna?
Citera
2026-03-19, 23:23
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Det här med att AI tar över jobb verkar iaf stämma bra in på bankerna?
Ja, alla jobb som sköts av en människa vid en dator ligger tidigt risigt till ... Hantverkare och jobb innom tillverkning som idag inte lönar sig att automatisera kommer att stå emot längre.

Just bankerna som verkar vilja jobba utan kontanter och gärna jobbar på låsta kontor som är svårt att få besöka kan man ju nästan fråga sig varför det ska behövas någon mänsklig personal öht . . .
Citera
2026-03-19, 23:31
Medlem
Jag skrev "Men är verkligen era systemutvecklare märkbart mer effektiva nu?"

Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Utan tvekan. Men för att åstadkomma detta behöver system dokumenteras på ett sätt som gör att Claude kan agera effektivt; det är ett systematiskt delvis tråkigt arbete som kräver disciplin.

Det handlar inte om att våra intäkter minskar, men gör det för att vi insikten är att vi kan åstadkomma minst lika mycket, men hälften av människorna.

Vi kommer använda pengarna främst för att expandera. Bygga fler saker, som fler kunder vill ha. Varför inte göra det med de utvecklare vi redan har? Krassa svaret är att väldigt många är inte mottagliga för omställningen, har inte accepterat att utvecklarrollen är vänd upp och ned. De kommer få otroligt svårt på arbetsmarknaden. Det är de 50% som är med på omställningen som vi behåller.

Jag fattar inte riktigt – vill ni använda den fördubblade effektiviteten till att expandera eller till att säga upp hälften av utvecklarna? Du låter lite motsägelsefull här. Först skylla på AI för att säga upp de som presterar sämst, och sedan sikta på att expandera genom att anställa nya?

Enligt en mätning från i somras motsvarar en AI-assisterad utvecklare ca 1,25 vanliga, men du menar att ni redan idag är uppe i ~2? Har ni någon annan hemlighet än bättre dokumentation och att vissa av era konkurrenter inte har lärt sig systemutvecklarens nya roll eller behåller anställda som inte vill vibe-koda?

Min bild är att AI funkar sämre i stora kodbaser, och när nya features kräver ändringar på många ställen. Men ni kanske har små kodbaser, eller de är mer modulariserade?

Jag tänker också att om utvecklare inte riktigt förstår sin AI-genererade kod så kan buggar som AI introducerar ta timmar eller dagar att reda ut. Har ni metoder för att säkerställa förståelse, t.ex. genom att tvinga utvecklaren att dokumentera? Eller introducerar AI sällan buggar som den inte själv kan lösa tack vare att ni dokumenterar så tydligt?

När du säger dokumentation – menar du då främst promptar, krav, featurelistor, branches, exempel på in/utdata, datamodeller, tester, README, arkitektur/API, kommentarer? Och kan inte AI generera mycket av detta?

Kodning blir effektivare – men menar du att även resten av arbetsuppgifterna (krav, design, test, buggfixande, drift, support) effektiviseras med AI, eller att det bara har varit en liten del av arbetet hos er?
Senast redigerad av guru1966 2026-03-19 kl. 23:46.
Citera
2026-03-20, 00:04
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Jobbar man i kundnära enheter är det allt annat än slappt. Du ska boka massa möten och sälja en massa dynga till förvirrade pensionärer samt massa annan administrativ huvudvärk.

Däremot i stödfunktioner har du fullt med fossiler som bara pillar lite på tangentbordet och tjänar multum, samtidigt som de kan åtnjuta en hög grad av flexibilitet som fikaraster och hemarbete. Det är just dessa som storbankerna vill få bort i takt med att man tappar marknadsandelar mot nya aktörer. Det säger sig själv att har du en massa anställda som tjänar mycket, i enheter som inte genererar intäkter, så blir det en enorm kostnad för bankerna. Kan man slakta dessa så kan man också höja vinsten ordentligt då en banks största kostnad är personalkostnader. Det är väldigt enkelt, en ung bankanställd som tjänar medelmåttigt och som gör affärer med kund som genererar intäkter är en guldgruva för en bank jämfört med Olle 58 år med en lön på 60.000 som bara sitter på möten och försöker fixa en powerpoint på hela dagen.

Egentligen är jag förvånad över att storbankerna inte effektiviserat dessa stödfunktioner långt tidigare då det är allmänt känt att det finns tusentals anställda som bara är en ren kostnad. Att det däremot skulle bero på AI tror jag är rena bullshit. Det är bara en ursäkt man för fram för att få det att låta snyggare utåt samt internt.

Jag förväntade mig inte att 60k skulle räcka som exempel på högavlönad inom bank. 😀 Vad tjänar de som tjänar medelmåttigt i så fall?
Citera
2026-03-20, 00:22
Medlem
Jo en AI humanoid "kommer garanterat runka deras små kukar i en framtid".

Tror du AI är en lite mer avancerad sökmotor så har du inte förstått mycket.

AI agents är redan här.. AGI når vi troligen om 3 till 10 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Moondoom
Känner igen det ifrån min arbetsgivare som också är en gigantisk arbetsgivare. AI ska göra något = alla har fått Copilot = några gör roliga bilder till casual friday-mötet, haha.

Dom arbetslösa AI-kukarna här ska nog inte hurra för mycket med sina spermstela kalsipper.

AI (en lite mer avancerad sökmotor), kommer inte runka deras små kukar i nära framtid.
Citera
2026-03-20, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
När skall alla högervurmare fatta att kapitalister bryr sig om en sak och en sak allena. Att tjäna pengar. Det finns noll solidaritet med anställda. Kan man göra ditt arbete billigare så sparkas du.
Kapitalister är människor utan själ.
Men en kommunist anställer väl inte folk om det inte finns något jobb?
Citera
2026-03-20, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det står ingenstans att det handlar om systemutvecklare.

Inte på Nordea. Där borde tvärtom fler systemutvecklare behövas för att effektivisera andra yrken.

Men de inlägg jag besvarade gällde utvecklare. Och den arbetslöshetsstatistik jag nämnde gällde korta programmeringsutbildningar.
Citera
2026-03-20, 01:15
Medlem
Du verkar kunna detta.

Om/när vi når AGI (2028- 2035?) så kommer rimligen alla dessa jobb bli överflödiga. Och mkt talar för recursive selfimprovment och fast take off till ASI...

(Då vi har kontrollförlust och en p(doom) på 20-99%).

Men kanske hinner vi med några år med universal basic income?

Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Inte på Nordea. Där borde tvärtom fler systemutvecklare behövas för att effektivisera andra yrken.

Men de inlägg jag besvarade gällde utvecklare. Och den arbetslöshetsstatistik jag nämnde gällde korta programmeringsutbildningar.
Citera
2026-03-20, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
AI känns rätt föråldrat. Mycket märkligt val.. men och andra sidan är det Nordea. Då kan man inte förvänta sig något vettigt.

"AI känns föråldrat" - Vilken planet kommer du ifrån

Uppenbarligen varslar Nordea för att dom kan ersätta folk med AI. En dator kan alltså göra dessa människors jobb = man spar pengar. Inte konstigare än så.
Citera
2026-03-20, 06:58
Medlem
Guldtandens avatar
Vi vet inte vilka typer av positioner som varslas, så det kan mycket väl vara så att en stor del av det är från alla "onödiga" roller som anställts senaste åren. Exempelvis var det en boom för några år sedan där många storföretag anställde social media coordinators och liknande roller, just för att ekonomin gick så bra. Samma effekt fast åt andra hållet när företagen försöker spara pengar. Väldigt logiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in