Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Det är ganska intressant att AI skapar en kompetensdegradering från företagen. Jag tror ju inte dessa ersätts och att på sikt har vi mycket färre som förstår hur en bank som Nordea drivs.
Ja, fast det går ju i båda riktningarna. De mer seniora får större ansvar och sen utökas det i andra ändan med fler juniora som tar hand om det som "lämnar över".
Men jag håller med, i synnerhet i mer komplexa verksamheter så känns det som väldigt kortsiktigt tänkande. Om det inte finns såna som lärs upp över åren så kommer man helt plötsligt sitta på ett enormt kapital av folk som bara kan utföra enkla arbetsuppgifter och ingen som faktiskt vet hur det fungerar och vad som är rimligt. Nästan all kompetens när man kommer till seniora roller bygger ju på arbetserfarenhet och att folk progressivt kommit in i den rollen. Alternativet kommer att bli att börja plocka folk med "rätt utbildning" direkt in i dessa mer seniora roller men det man lär sig på utbildningar är ju generiskt. Man har ju tidigare ofta pratat om t.ex. 70/20/10-modellen (70% lär du dig på jobbet, 20% genom skolning på jobbet/mentorer och sista 10% av formell utbildning). Nu kommer man antagligen vara tvungen att skifta om ett antal år till nästintill motsatt förhållande och vete fan om det kommer att fungera

Varje företag är olika och deras processer är olika, det är helt omöjligt att kunna utbilda folk på universitet för specifika roller. Kommer vi kanske att börja se någon form av lärlingsutbildningar även för dessa typer av roller? Jag vet inte.
Jag att pendeln som vanligt kommer att svinga tillbaka och att man helt enkelt är tvungen att införa ett mellanlager igen vare sig man vill eller inte, men helt klart är ju att de stora förlorarna kommer att vara de som varit där just nu; för kvalificerade för juniora roller och underkvalificerade för nästa steg eftersom det inte (ännu) finns något behov för det.