Citat:
Ursprungligen postat av
Kundalini
"Jag tycker att man skulle kunna motivera ett sådant undantag med just det faktum att judarna är en nationell minoritet som har vissa särrättigheter. Det har inte den muslimska gruppen i Sverige och jag menar att det rent principiellt går att motivera på det sättet, säger Jimmie Åkesson till Kvartal."
Vad är principen? Att den judiska minoriteten har särrättigheter, som andra minoriteter inte har? Det låter som en väldigt underlig princip.
Du får läsa på vad en nationell minoritet är. Det stämmer att de har särrättigheter enligt lag som andra minoriteter inte har och att judar är en nationell minoritet och muslimer inte. (Handlar bland annat om hur länge gruppen funnits representerad i större mängd i Sverige.)
Med det sagt är jag också helt emot omskärelse av småbarn och vill inte ge undantag för någon bortsett från medicinska behov. Vuxna får förstås bestämma själva. Individens kroppsliga frihet och självbestämmanderätt över måste väga tyngre än föräldrarnas religion och kultur.
Citat:
Ursprungligen postat av
Volotea
Förhuden finns till för att hålla ollonet fuktigt. När man skär bort förhuden blir ollonet keratiniserat, dvs torrt och får ett tunnt extra skyddande lager.
Resultatet: en penis med betydligt sämre känsel och betydlig risk för erektil dysfunktion i framtiden.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/omskurna-man-har-samre-sexliv
Förbud mot icke-medicinsk omskärelse av barn ska gälla alla barn, oavsett religion.
Jag håller med dig om omskärelseförbud men ställer mig ändå delvis tveksam till innehållet i din länk. Låter ju logiskt och troligt att män som är omskurna faktiskt får nedsatt känsel och därmed sämre sexliv men det står att även kvinnorna har ett sämre sexliv med dem och får svårare att få orgasm? Hur? Det måste ju vara en ”handhavandefråga” inom gruppen och inte bero på mannens avsaknad av förhud. (Dvs innan eventuell erektil dysfunktion inträder. Artikeln är dessutom 16 år gammal. Troligen finns andra rön efter dess…)