2026-03-18, 18:07
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Skulle få tillbaka 4k.
La in resor till och från jobbet 42k
Ny summa att få tillbaka 13k

Det står ju att man ska få allt utöver 11k för resor till och från jobbet?

Citat:
Ursprungligen postat av SuGers
Är väl 30% av dom kostnader över 11 000 som fås tillbaka, inte hela summan över 11 000 som många tror.

Inkomstskatten på beloppet, så kan vara mer eller mindre än 30 % beroende på årsinkomst. Mest tillbaka om man ligger över brytpunkten för statlig inkomstskatt.
Citera
2026-03-18, 19:07
Medlem
3000 ska jag få betala i år, bättre än förra året iaf.
Citera
2026-03-18, 20:00
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Skulle få tillbaka 4k.
La in resor till och från jobbet 42k
Ny summa att få tillbaka 13k

Det står ju att man ska få allt utöver 11k för resor till och från jobbet?
I år ska de hårdgrandska reseavdragen, så var beredd med kvitton på 42 k, samt att du kan visa att du tjänar tillräckligt med tid på att ta bilen istället för kollektivtrafik.
Citera
2026-03-18, 20:25
Medlem
MrMoonwalkers avatar
Under 2025 har jag och mitt ex sålt lägenhet samt hus. Vi hade förberett uppgifter får både lägenheten(vinst) och huset(förlust) innan deklarationen.

Nu när jag skulle deklarera fanns bara uppgifterna för lägenheten. Dum fråga; Ska man lägga in uppgifterna igen?

Ser att uppgifterna fortfarande ligger kvar så förstår inte varför bara lägenheten blev med.
Citera
2026-03-18, 20:50
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
I år ska de hårdgrandska reseavdragen, så var beredd med kvitton på 42 k, samt att du kan visa att du tjänar tillräckligt med tid på att ta bilen istället för kollektivtrafik.

Ja, fina tider väntar på folket!
Citera
2026-03-19, 06:46
Medlem
LA8PVs avatar
Man kan deklarera mha Bank-ID.
Men inte rösta i ett val mha Bank-ID.

Hyckleri.
Citera
2026-03-19, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Man kan deklarera mha Bank-ID.
Men inte rösta i ett val mha Bank-ID.

Hyckleri.
Inte ett dugg.

Eftersom när du deklarerar är det superviktikt att rätt deklaration kopplas till rätt person.
När man röstar är det precis tvärt om, dvs superviktigt att en röst INTE kan kopplas till en specifik person.
Citera
2026-03-19, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Inte ett dugg.

Eftersom när du deklarerar är det superviktikt att rätt deklaration kopplas till rätt person.
När man röstar är det precis tvärt om, dvs superviktigt att en röst INTE kan kopplas till en specifik person.
Plus att man inte vill riskera påtryckningar från någon som står intill när man loggar in.
Citera
2026-03-19, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Loggade in och det står att jag har bilagor att deklarera. Jaha, försäljning av värdepapper? Jaha då har ett jäkla bolag köpts upp. Kommer detta försena min återbäring? Eller kan jag vänta med den skiten till sen?

Någon som kan hjälpa mig? Jag ringde skatteverket och personen jag pratade med sa att jag kunde pröva "ta bort" detta och se om det funkar. Jag vill inte vänta till juni på skatteåterbäring pga något bolag köpt upp ett annat, jag personligen har inte rört några aktier alls, och förlust av kapital är några hundringar bara, så det är skitsamma tycker jag.

"Information
Du ska nu fylla i bilagan för Försäljning av värdepapper m.m. (K4), beloppen förs automatiskt över till Inkomstdeklaration 1. Följ anvisningarna överst på varje sida. Läs i hjälpenom Försäljning av värdepapper - Översikt om du är osäker på vad du behöver fylla i, behöver du ordförklaringar finns en Ordlista. Tänk på att spara med jämna mellanrum, så du inte blir automatiskt utloggad."
Citera
2026-03-19, 08:37
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Du har missat det absolut viktigaste datumet, 12 feb
Japp restskatt över 30’ så blir det otrevlig ränta efter 12/2, antar en hel del som sålt ex fastigheter eller annat året innan kan torska på det datumet och förgylla statskassan med lite extra kr.

Själv laddade skattekontot den 11/2 med 350 000:- för slippa extra räntan, ja sålt något under 2025 så ingen chock men lite restskatt blir det ändå men vill ha restskatt då har man inte lånat ut kr under året till staten.
Citera
2026-03-19, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
De kan ta sig i brasan. Jag vill kunna känna mig fri.

Haha. Ditt jävla nöt. Det går bokstavligt talat på en minut om du inte ska ändra något.
Citera
2026-03-19, 09:12
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Såg fel först och trodde jag bara skulle få 2000kr tillbaka
Sen när jag skulle skicka in så såg jag att det stod 12500kr som ska tillbaka till mitt konto 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in