2026-03-18, 09:43
Medlem
BajsFaders avatar
Jag jobbar på bank och jag använder AI dagligen i mitt jobb. Väldigt mycket av arbete som utförs på banker handlar om att flytta, bearbeta och analysera digital information. Genom att använda AI i mitt arbete så får jag hävstång på min insats och min produktivitet ökar. Det är självklart att AI inte ersätter en persons totala arbetsuppgifter, som vissa virrpannor varit inne på tidigare i tråden. Istället handlar det om att ett team på t.ex. 6 personer kan realisera en produktivitetsökning på 20% med hjälp av AI, och därför kan teamet minska till 5 personer. Färre personer behövs för att hantera ett ansvarsområde, helt enkelt.

Det är exceptionellt att Nordea går ut och hänvisar till AI som anledningen till dessa uppsägningar. De som väljer att inte tror på den angivna anledningen är hopplöst efter i utvecklingen, som går mycket snabbt. Men jag förutsätter att de som tvivlar arbetar i framtidssäkra jobb så som rörmokaryrket, så de kan ju gott unna sig lyxen av att inte hänga med i utvecklingen. Vi digitala tjänstemän står däremot inför ett abrupt uppvaknande. För kom ihåg, AI kommer aldrig igen vara sämre än vad den är just nu...
Citera
2026-03-18, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Nordea tjänade 65 miljarder förra året. Ska nu sparka 1500 personer och ersätta dom med AI.

”AI kommer göra oss mer effektiva - därmed blir vi färre”. - Nordea

Källa: dagens Aktuellt kl 21.00 26 min in i programmet

Det här med att AI tar över jobb verkar iaf stämma bra in på bankerna?
Finns ingen framtid i, I-länderna. Det är U-länderna man skall söka sig till. AI utvecklingen där borta ligger säkerligen 25 år bort, om ens det. Inte lika pengakåta där som här.
Citera
2026-03-18, 09:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
När skall alla högervurmare fatta att kapitalister bryr sig om en sak och en sak allena. Att tjäna pengar. Det finns noll solidaritet med anställda. Kan man göra ditt arbete billigare så sparkas du.
Kapitalister är människor utan själ.

Det gäller väl alla företag. Varför ska man ha fler anställda än man faktiskt har behov av på ett företag. Varje anställd kostar pengar och för varje person du då kan göra dig av med så är det en ren vinst och jag lovar dig att på ett företag som Nordea så finns det mängder med människor som rätt enkelt kan ersättas med just AI.
Detta är bara början och det kommer rensas på flera ställen.

Även om man idag gör vinst på 3000kr eller tre miljarder så kommer man ändå arbeta för att göra ännu mera vinst på samma arbete, det är så alla företag fungerar. Kan man sen utöka sin produktflora men ändå ha behov av färre i personalen så är det ännu bättre.
Citera
2026-03-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Finns ingen framtid i, I-länderna. Det är U-länderna man skall söka sig till. AI utvecklingen där borta ligger säkerligen 25 år bort, om ens det. Inte lika pengakåta där som här.

Du ger bara uttryck för att det är grönare på andra sidan staketet.

U-länder har mycket dåliga demokratier. Och demokrati, dvs att folket går ihop mot de få miljardärerna (Wallenberg, Bonnier, mfl) är enda chansen att vrida bort ai ur händerna på dessa ondskefulla rika. Sverige ligger på top 10 över bästa demokratier, USA ligger på ca plats 60. USA blir allt mer ett u-land.
Citera
2026-03-18, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Du ger bara uttryck för att det är grönare på andra sidan staketet.

U-länder har mycket dåliga demokratier. Och demokrati, dvs att folket går ihop mot de få miljardärerna (Wallenberg, Bonnier, mfl) är enda chansen att vrida bort ai ur händerna på dessa ondskefulla rika. Sverige ligger på top 10 över bästa demokratier, USA ligger på ca plats 60. USA blir allt mer ett u-land.
Ja, när det kommer till AI så kommer gräset att vara grönare på andra sidan. När tror du att ett land som Armenien eller Georgien ersätter folk med AI? Som sagt.

I dessa länder kan du fortfarande få din bil putsad på bensinstationen medan du tankar din bil. De enkla jobben får folk att må bra, de finner en mening i livet. Inte lika pengakåta som västerländska länder där allt handlar om att maximera vinst. Hur mkt folk än konsumerar så är de så jävla olyckliga.
Citera
2026-03-18, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Misstänker att du har rätt på samtliga punkter. Ja, AI ersatte inte hela universum som det var sagt.

AI är ganska nytt.
följer du verkligen inte med i utvecklingen? jisses.

inom kodning kan jag säga att på bara 2 år har det gått från stenåldern till futurama inom AI.
Ge det 2 år, sedan är majoriteten av personalstyrkan borta, inom allt vad programmering och kontorsjobb heter.
En person kan redan nu styra en AI som gör jobbet av 10+ personer.
Citera
2026-03-18, 13:47
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
AI är ganska nytt.
följer du verkligen inte med i utvecklingen? jisses.

inom kodning kan jag säga att på bara 2 år har det gått från stenåldern till futurama inom AI.
Ge det 2 år, sedan är majoriteten av personalstyrkan borta, inom allt vad programmering och kontorsjobb heter.

Sen ska det kvalitetssäkras också, ska samma person som ”kodar” med ai göra det? Good luck
Citera
2026-03-18, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Sen ska det kvalitetssäkras också, ska samma person som ”kodar” med ai göra det? Good luck

Ja, eller så kör man annan personal som kvalitetsäkrar.
Svårt?
Citera
2026-03-18, 14:22
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ja, eller så kör man annan personal som kvalitetsäkrar.
Svårt?

Vilket är de jobbigaste och tar längre tid en kodningen
Citera
2026-03-18, 14:32
Medlem
Citat:

Precis, där är den stora proppen nu inom it-utveckling att det går snabbt att skriva mycket kod och skapa många funktioner, men att sedan kvalitetssäkra det och lägga ut i produktion är inte lika enkelt.

Men annars är det mycket arbete som går ut just på att fixa buggar och framförallt då hitta orsaken till buggarna. Där har AI kunnat hjälpa till en hel del och det går fortare.

Som redan nämnts i tråden så är det som händer att tidigare team som kanske var på 6 personer nu kan minska ner till 5 personer och ändå flyter det på.

Det kan låta lite, men ser man på arbetsmarknaden i stort så är det kanske en minskning av personalstyrkan med 15-20% och det är också ungefär det vi sett fler och fler företag minska sin personal med.

Det ger att om där finns en miljon som jobbar inom ett viss yrke så kommer 150.000 av dem att vara arbetslösa de närmaste åren.
Citera
2026-03-18, 16:11
Medlem
Citat:
Är ni bara 10% kvar där du jobbar nu då?
Eller blev du bortrationaliserad?
Citera
2026-03-18, 17:17
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Snart får man ingen support av bankerna längre för det bara finns en mongolidisk chattbot som heter tindra och inte kan svara på något vettigt för fem öre utan bara länka till samma skit hela tiden, alt ett telefonnummer.
Ja, än så länge har då varenda AI-kundtjänst som jag stött på varit helt värdelös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in