2026-03-17, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Gunilla Dahlén och hennes vänner (E1096) kom från Kungsgatan och gick norrut på Sveavägen. De kom från ett annat Bierhaus. Sturehof.

Bra förslag.

Vore det inte för två tråkiga faktum.

De gick på den västra sidan av Sveavägen.

De passerade Tunnelgatan avsevärt tidigare än Björkmans sällskap.

Grovt tidsbestämt så bör Dahlengänget ha passerat den kommande mordplatsen runt 9-10 minuter före mordet antagandevis. Detta är beroende av samtalslängden mellan (främst) Gunilla D och Susanne K.
Enligt Gunilla så samtalade de i fem minuter. Susanne uppger samtalets längd till ett par minuter.
Enligt materialuppgift så korsade de Sveavägen/Kungsgatan till den västra trottoaren ungefär i jämnhöjd med det beryktade nöjesstället Monte Carlo.
Citera
2026-03-18, 00:17
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack, åtminstone någon som är vaken i den här tråden.

Det var en retorisk fråga.

En retorisk fråga är en fråga som ställs utan att talaren förväntar sig ett svar. Syftet är istället att poängtera något, väcka tankar eller engagera lyssnaren.

Inge väntade i "tre minuter".

Inges väntetid var drygt tre minuter. Som framgår av bankomattiderna, bankomatkunden Glenn Malmströms vittnesuppgifter, Inges passagerares vittnesuppgifter och Inges egna vittnesuppgifter. Oberoende av (Inges uppfattning av) gärningsmannens väntetid.

Citat:
Inge sa att mördaren stod vid snedfönstret vid Dekorima.

Krinsp Lars Hamrén frågade Inge Mårelius (i förhöret den 8 april 1986) var GM väntade. Inge svarade att GM väntade vid Dekorimas ingång. Strax söder om ingången. Fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan. Mellan ingången och avfasningen. Inte vid avfasningen.

Citat:
Min tanke är att det var Dekorimamannen i brun skinnjacka som stod där någon/ett par minuter före mordet.

Den enda film som stämmer med Ankis och Annelis vittnesuppgifter är "Skräcknatten" på Sandrew 1-2-3-4 på Kungsgatan 37. De såg även "Manhunter" och blandade filmernas innehåll. Anki kunde sedan bekräfta att de såg "Manhunter" 1987 och inte på mordkvällen. "Manhunter" gick på Sergelteatern på Sergelgatan och inte på Kungsgatan. Anki var säker på att biografen låg på Kungsgatan. Deras väg efter filmen visar också att biografen var Sandrew 1-2-3-4. "Skräcknatten" slutade 23.01. Det var 200 meter till Dekorima. Det tog tre minuter att gå. De såg mannen en kvart före skotten. "Smällen" som de hörde var inte skotten. Mannen stod inte vid Dekorimas ingång. Han stod närmare trottoarkanten. Anki frågade "hur mycket är klockan" på finska.

Mannens utseende, längd och klädsel stämde inte med GM. Att mannen trodde sig vara igenkänd är inte konstigt. Mannen tilltalades på finska och visade sig tala finska. Han sa "jag är igenkänd" på finska. I en walkie-talkie. Han sa inte mer än så. Mannens signalement påminner om den jugoslaviske taxiförarens iakttagelse söder om Tunnelgatan 23.20 (EAD2778) och paret Prims iakttagelse vid Oxtorgsgatan 23.25 (EEE2618). Båda uppgifterna kom efter polisens efterlysning av walkie-talkie-tips den 19 mars 1986. Ankis och Annelis vittnesuppgifter kom sju år senare. Inget tyder på att mannen var delaktig i mordet. Allt tyder på att mannen var där av en annan orsak. Mannen som Anki trodde sig känna igen såg hon bara vid tre tillfällen 1983 eller 1984.

Citat:
Två finsktalande kvinnor talade med honom samtidigt som två andra kvinnor passerar dem norrut. Det är detta par som Lisbeth Palme säger att de möter på Sveavägens östra trottoar. Se T116-00-L. Mitt antagande.

Anki såg ett "yngre medelålders par" mellan 30 och 40 år (EH14839-3). När hon såg den finsktalande mannen. Det yngre medelålders paret passerade bakom mannen. Paret var på väg söderut. Inte norrut.

Citat:
Dekorimamannen drogs sig inåt Tunnelgatan till porten Tunnelgatan 5 och de finsktalande kvinnorna kan ha tagit flera vägar därifrån.

Att mannen skulle ha rört sig Tunnelgatan österut saknar belägg. Anki och Anneli korsade Sveavägen vid Tunnelgatan, gick en bit norrut på den västra sidan, vände och gick till Centralstationen. Enligt Anki som hade bättre minne av mordkvällen än Anneli.

Citat:
Mitt scenario är att en bil kör från gatuköket och gör en U-sväng vid Tunnelgatan och släpper av mördaren som går fram och ställer sig vid snedfönstret.

Varför bil? Varför inte stridsvagn eller bandvagn? Att anlända till mordplatsen i bil var en onödig risk. Att GM anlände till mordplatsen i bil saknar belägg.

Citat:
Om jag inte missminner mig så säger Inge något om att han såg mördaren komma/gå till snedfönstret.

Att Inge såg GM komma gående norrifrån var en efterhandskonstruktion i telefonförhöret den 12 november 1987. Några månader efter Thomas Kangers intervjuer med Inge.

Citat:
Du uppmärksammade "felet" som jag efterfrågade, det fanns ingen mördare vid Dekorima TRE MINUTER innan mordet, däremot en medhjälpare den s k Dekorimamannen.

Det finns ingen annan (känd person) än GM som väntade vid Dekorimas ingång under minuterna före mordet. Anki och Anneli såg den finsktalande mannen en kvart tidigare.
Citera
2026-03-18, 06:25
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Inges väntetid var drygt tre minuter. Som framgår av bankomattiderna, bankomatkunden Glenn Malmströms vittnesuppgifter, Inges passagerares vittnesuppgifter och Inges egna vittnesuppgifter. Oberoende av (Inges uppfattning av) gärningsmannens väntetid.

//

Det finns ingen annan (känd person) än GM som väntade vid Dekorimas ingång under minuterna före mordet. Anki och Anneli såg den finsktalande mannen en kvart tidigare.

Så, det är Inges väntetid i parkerad/stannad bil det handlar om och inte väntetid för den person han ser stående vid Dekorimaingången på andra sidan Sveavägen? Dvs den person Inge ser stå där stod redan där när Inge stannade bilen (?).
Citera
2026-03-18, 08:19
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Så, det är Inges väntetid i parkerad/stannad bil det handlar om och inte väntetid för den person han ser stående vid Dekorimaingången på andra sidan Sveavägen? Dvs den person Inge ser stå där stod redan där när Inge stannade bilen (?).

Det är viktigt att skilja på dessa tider. Hur länge Inge väntade före skotten och hur länge Inge såg gärningsmannen före skotten.

Den förra (Inges väntetid) kan uppskattas med hjälp av andra vittnen. Även med hjälp av bankomattiderna för Glenn Malmström och Inges passagerare Susanne Larsson och Helena Lähde. Enligt tidsförloppet var Inges väntetid tre minuter och 35 sekunder.

Den senare (gärningsmannens väntetid) kan bara uppskattas med hjälp av Inge. Att Inge såg GM vänta styrks av Inges passagerare Susanne Larsson (E107-2-D). Inte hur länge.

GM väntade vid färghandeln Dekorimas ingång. Strax söder om ingången. Fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan.

Inge vittnade i Svea hovrätt 1989 att han var "säker" att GM väntade när sällskapet som måste ha varit Björkmans sällskap passerade norrut och när sällskapet som måste ha varit familjen Schaeffer passerade söderut 10 - 15 sekunder senare. Om Inge hade rätt väntade GM i drygt tre minuter. Före paret Palmes sidbyte två minuter före skotten.

Enligt tidsförloppet började Björkmans kamraters uttag i Götabankens bankomat 23.18.27 (därför kan Inge knappast ha sett några andra sällskap än Björkmans sällskap och familjen Schaeffer). Skotten kom 23.21.30. Tre minuter och tre sekunder senare. Götabankens bankomat var 20 meter norr om Tunnelgatan (15 meter norr om GM).

Om Inge hade rätt kan en vittnespsykolog bedöma.

Jag är inte vittnespsykolog. När fick Inge syn på GM? Jag kan tänka mig två alternativ. Strax innan Björkmans sällskap passerade GM. Strax innan Inges passagerare återvände till bilen.
Senast redigerad av Lebel 2026-03-18 kl. 08:22.
Citera
2026-03-18, 09:10
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det bör väl dessutom påpekas att Nicola F aldrig tillfrågades om han såg några ryggtavlor på folk när han vandrade Sveavägen norrut mordkvällen.
Han kan således eventuellt ha sett Boforstrions ryggtavlor.

Han kanske inte fick den specifika frågan, men den här delen av hans andra förhör tangerar det ändå:

Nicola Fauzzi uppger att han under sin gång Sveavägen norrut och fram till mötesplatsen endast mötte ett ungt par.

Han såg inga andra personer, varken gående eller stående.

Han lade inte heller märke till några personer eller bilar på andra sidan Sveavägen.

Fram till mötesplatsen med Palme nära Skandia såg han alltså inga andra personer.

Det är nära att den meningen utesluter att han gick med flera ryggtavlor bara något tiotal meter framför sig under hela sträckan från bankomaten till Skandia.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-01-A
Citera
2026-03-18, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Han kanske inte fick den specifika frågan, men den här delen av hans andra förhör tangerar det ändå:

Nicola Fauzzi uppger att han under sin gång Sveavägen norrut och fram till mötesplatsen endast mötte ett ungt par.

Han lade inte heller märke till några personer eller bilar på andra sidan Sveavägen.

Fram till mötesplatsen med Palme nära Skandia såg han alltså inga andra personer.

Det är nära att den meningen utesluter att han gick med flera ryggtavlor bara något tiotal meter framför sig under hela sträckan från bankomaten till Skandia.

Jag håller med om att Nicolas uppgift kan tolkas så.
Å andra sidan kan det även tolkas att Nicola tänkt på stillastående eller mötande,alltså inte personer som gått framför honom.
Hursomhelst, mitt scenario anger ett avstånd om cirka 25 meter i promenadtakt norrut mellan Boforstrio och NF. Detta i tid före mordet.
Personligen så hade jag högst troligen inte minnesregistrerat detta om jag befunnit mig i NFs situation i detta skede. Faktum är att jag knappt skulle ha kommit ihåg någonting om jag mött personer, hur dessa var klädda, såg ut, ryggtavlor drygt 20 meter före osv osv.
Jag tycker inte att det är uppseendeväckande om NF inte har sinnesobserverat Bofors ryggtavlor utefter dessa förutsättningar. Det synes uppenbart att NF inte har varit alltför observant i detta skede.
Mordet har inte begåtts, han går med hörlurar i öronen och huva uppfälld.

Invändningen att Bofors och Nicola F varit i relativ närhet är helt riktig. Den innebär dock inte att NF med någon större säkerhet borde ha observerat detta på sådant sätt att han lagt det på minne.
Citera
2026-03-18, 10:35
Medlem
Fråga till kunnig postare gällande Stockholms geografi.
Cirka hur långt är det från mordplatsen till tunnelbanenedgång Kungsgatan som sällskapet Schaeffer begagnade sig av på mordkvällen?
Citera
2026-03-18, 10:48
Medlem
Enligt en vän som är bekant med en äldre man som berättat vem mördaren är, så är denne en ensam gärningsman som slutade sitt arbete vid elvatiden och tog trappan mot biografen Grand. Han var inte skriven i Stockholm utan lånade vid tillfället en lägenhet i närheten.
Citera
2026-03-18, 10:49
Medlem
Citat:
Grovt tidsbestämt så bör Dahlengänget ha passerat den kommande mordplatsen runt 9-10 minuter före mordet antagandevis. Detta är beroende av samtalslängden mellan (främst) Gunilla D och Susanne K.
Enligt Gunilla så samtalade de i fem minuter. Susanne uppger samtalets längd till ett par minuter.
Enligt materialuppgift så korsade de Sveavägen/Kungsgatan till den västra trottoaren ungefär i jämnhöjd med det beryktade nöjesstället Monte Carlo.

LOP passerar korvkiosken cirka 23.17.30..ungefär 3,5 minuter innan mordet enligt mitt tidsförlopp.
Ungefär samtidigt så kommer det enligt Ljubisa N fram tre ungdomar i 20-25 års åldern komplett med ölsejdel osv.
Enligt uppgift från Gunilla Dahlen så vandrar hennes gäng vidare norrut från korvkiosken i samband med att hon avslutat sitt samtal med Susanne Karlsson (främst).
Vi vet att Susanne K samt Ulrika R befinner sig knappt söder om mordplatsen i skottögonblicket.
Sträckan mellan korvkiosken och andra sidan Tunnelgatan?
Cirka 230-240 meter?
Susanne K och Ulrika R bör således lämna korvkiosken knappt tre minuter innan mordet. Något litet senare bör Dahlengänget lämna kiosken och gå norrut.
Dahlengänget kan sålunda vara trion med ölsejdeln.
Det "punkgäng" som Roger Östlund senare visar sin kniv för vid Pia Engströms busshållplats borde komma förbi vid senare tidpunkt.
Citera
2026-03-18, 12:46
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

Det håller jag med om.

Nicola Fauzzi gick inte ett 10-tal meter efter Björkmans sällskap. Om Fauzzi hade gått så nära Björkmans sällskap borde han ha nämnt dem i förhören den 3 och 25 mars 1986. Fauzzi kan ha nämnt dem i förhören. De är referat. Ljudinspelningar (om de bevarades) är inte offentliga.

Fauzzi gick cirka 30 meter efter Björkmans sällskap.

Enligt tidsförloppet.

Fauzzi hörde skotten (vid Sveavägen 50). Björkmans tre kamrater hörde inte skotten.

Ännu ett skäl att Björkmans sällskap inte var i bankomatlokalen 20 meter norr om Tunnelgatan när skotten kom. Då hade Björkmans kamrater varit söder om Fauzzi och hört skotten. Även i bankomatlokalen.

Konstigt att behöva påminna om basfakta 40 år efter mordet.
Citera
2026-03-18, 13:16
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Fråga till kunnig postare gällande Stockholms geografi.
Cirka hur långt är det från mordplatsen till tunnelbanenedgång Kungsgatan som sällskapet Schaeffer begagnade sig av på mordkvällen?

Den kriminaltekniska redovisningen i FUP:en 1989 visar att det är cirka 65 meter från mordplatsen till Apelbergsgatans körbana (som ligger mer än två meter högre än mordplatsen). Från den platsen är det ytterligare cirka 55 meter till Kungsgatans körbana. Ingången till T-banan ligger cirka 10 meter bort.

Cirka 130 meter.
Citera
2026-03-18, 13:34
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det håller jag med om.

Nicola Fauzzi gick inte ett 10-tal meter efter Björkmans sällskap. Om Fauzzi hade gått så nära Björkmans sällskap borde han ha nämnt dem i förhören den 3 och 25 mars 1986. Fauzzi kan ha nämnt dem i förhören. De är referat. Ljudinspelningar (om de bevarades) är inte offentliga.

Fauzzi gick cirka 30 meter efter Björkmans sällskap.

Enligt tidsförloppet.

Fauzzi hörde skotten (vid Sveavägen 50). Björkmans tre kamrater hörde inte skotten.

Ännu ett skäl att Björkmans sällskap inte var i bankomatlokalen 20 meter norr om Tunnelgatan när skotten kom. Då hade Björkmans kamrater varit söder om Fauzzi och hört skotten. Även i bankomatlokalen.

Konstigt att behöva påminna om basfakta 40 år efter mordet.

Vem har påstått att Björkmans sällskap var i bankomatlokalen när skotten föll? Det motbevisas ju av uttagstiderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in