Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Tack, åtminstone någon som är vaken i den här tråden.
Det var en retorisk fråga.
En retorisk fråga är en fråga som ställs utan att talaren förväntar sig ett svar. Syftet är istället att poängtera något, väcka tankar eller engagera lyssnaren.
Inge väntade i "tre minuter".
Inges väntetid var drygt tre minuter. Som framgår av bankomattiderna, bankomatkunden Glenn Malmströms vittnesuppgifter, Inges passagerares vittnesuppgifter och Inges egna vittnesuppgifter. Oberoende av (Inges uppfattning av) gärningsmannens väntetid.
Citat:
Inge sa att mördaren stod vid snedfönstret vid Dekorima.
Krinsp Lars Hamrén frågade Inge Mårelius (i förhöret den 8 april 1986) var GM väntade. Inge svarade att GM väntade vid Dekorimas ingång. Strax söder om ingången. Fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan. Mellan ingången och avfasningen. Inte vid avfasningen.
Citat:
Min tanke är att det var Dekorimamannen i brun skinnjacka som stod där någon/ett par minuter före mordet.
Den enda film som stämmer med Ankis och Annelis vittnesuppgifter är "Skräcknatten" på Sandrew 1-2-3-4 på Kungsgatan 37. De såg även "Manhunter" och blandade filmernas innehåll. Anki kunde sedan bekräfta att de såg "Manhunter" 1987 och inte på mordkvällen. "Manhunter" gick på Sergelteatern på Sergelgatan och inte på Kungsgatan. Anki var säker på att biografen låg på Kungsgatan. Deras väg efter filmen visar också att biografen var Sandrew 1-2-3-4. "Skräcknatten" slutade 23.01. Det var 200 meter till Dekorima. Det tog tre minuter att gå. De såg mannen en kvart före skotten. "Smällen" som de hörde var inte skotten. Mannen stod inte vid Dekorimas ingång. Han stod närmare trottoarkanten. Anki frågade
"hur mycket är klockan" på finska.
Mannens utseende, längd och klädsel stämde inte med GM. Att mannen trodde sig vara igenkänd är inte konstigt. Mannen tilltalades på finska och visade sig tala finska. Han sa
"jag är igenkänd" på finska. I en walkie-talkie. Han sa inte mer än så. Mannens signalement påminner om den jugoslaviske taxiförarens iakttagelse söder om Tunnelgatan 23.20 (EAD2778) och paret Prims iakttagelse vid Oxtorgsgatan 23.25 (EEE2618). Båda uppgifterna kom efter polisens efterlysning av walkie-talkie-tips den 19 mars 1986. Ankis och Annelis vittnesuppgifter kom sju år senare. Inget tyder på att mannen var delaktig i mordet. Allt tyder på att mannen var där av en annan orsak. Mannen som Anki trodde sig känna igen såg hon bara vid tre tillfällen 1983 eller 1984.
Citat:
Två finsktalande kvinnor talade med honom samtidigt som två andra kvinnor passerar dem norrut. Det är detta par som Lisbeth Palme säger att de möter på Sveavägens östra trottoar. Se T116-00-L. Mitt antagande.
Anki såg ett
"yngre medelålders par" mellan 30 och 40 år (EH14839-3). När hon såg den finsktalande mannen. Det yngre medelålders paret passerade bakom mannen. Paret var på väg söderut. Inte norrut.
Citat:
Dekorimamannen drogs sig inåt Tunnelgatan till porten Tunnelgatan 5 och de finsktalande kvinnorna kan ha tagit flera vägar därifrån.
Att mannen skulle ha rört sig Tunnelgatan österut saknar belägg. Anki och Anneli korsade Sveavägen vid Tunnelgatan, gick en bit norrut på den västra sidan, vände och gick till Centralstationen. Enligt Anki som hade bättre minne av mordkvällen än Anneli.
Citat:
Mitt scenario är att en bil kör från gatuköket och gör en U-sväng vid Tunnelgatan och släpper av mördaren som går fram och ställer sig vid snedfönstret.
Varför bil? Varför inte stridsvagn eller bandvagn? Att anlända till mordplatsen i bil var en onödig risk. Att GM anlände till mordplatsen i bil saknar belägg.
Citat:
Om jag inte missminner mig så säger Inge något om att han såg mördaren komma/gå till snedfönstret.
Att Inge såg GM komma gående norrifrån var en efterhandskonstruktion i telefonförhöret den 12 november 1987. Några månader efter Thomas Kangers intervjuer med Inge.
Citat:
Du uppmärksammade "felet" som jag efterfrågade, det fanns ingen mördare vid Dekorima TRE MINUTER innan mordet, däremot en medhjälpare den s k Dekorimamannen.
Det finns ingen annan (känd person) än GM som väntade vid Dekorimas ingång under minuterna före mordet. Anki och Anneli såg den finsktalande mannen en kvart tidigare.