2026-03-18, 12:45
Medlem
rex144s avatar
https://www.sydsvenskan.se/malmo/har-byggs-ett-mini-colosseum-med-havsutsikt-ovanpa-den-gamla-platverkstaden/

Radhusen kommer vara i tre våningar, 40m2 varje våning. Jag tycker att det blir lite väl mycket springande i trappor upp och ner.

Men värst är innergården... väldigt liten, klaustrofobisk, man kommer se vad grannarna mittemot ser på TV och höra vad de pratar om på sommaren när fönsterna är öppna.

Det liknar fattighus eller flyktingförläggning.

Vad tycker ni? Är jag för kritisk?
Citera
2026-03-18, 12:48
Medlem
Svårt att veta när du länkar till en låst artikel.
Citera
2026-03-18, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
https://www.sydsvenskan.se/malmo/har-byggs-ett-mini-colosseum-med-havsutsikt-ovanpa-den-gamla-platverkstaden/

Radhusen kommer vara i tre våningar, 40m2 varje våning. Jag tycker att det blir lite väl mycket springande i trappor upp och ner.

Men värst är innergården... väldigt liten, klaustrofobisk, man kommer se vad grannarna mittemot ser på TV och höra vad de pratar om på sommaren när fönsterna är öppna.

Det liknar fattighus eller flyktingförläggning.

Vad tycker ni? Är jag för kritisk?
Eftersom du verkar veta mycket mer än en låst artikel så länka till bilder och fakta om husen.
Citera
2026-03-18, 13:00
Medlem
rex144s avatar
Sorry, här får du bilderna.

https://static.bonniernews.se/ba/f39c7af8-bad6-469e-9b33-86d20e90fd11.jpeg?width=1400&format=pjpg&auto=avif

Så här ser innergården ut.

https://static.bonniernews.se/ba/2b8bc45c-7c5b-47d8-8c79-1b324e0020fb.jpeg?width=1400&format=pjpg&auto=avif
Senast redigerad av rex144 2026-03-18 kl. 13:03.
Citera
2026-03-18, 13:03
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
https://static.bonniernews.se/ba/f39c7af8-bad6-469e-9b33-86d20e90fd11.jpeg?width=1400&format=pjpg&auto=avif

Så här ser innergården ut.

https://static.bonniernews.se/ba/2b8bc45c-7c5b-47d8-8c79-1b324e0020fb.jpeg?width=1400&format=pjpg&auto=avif
Första länken såg ut som att ingen vart där på flera år, nästan om att människor bara lämnat allt
Citera
2026-03-18, 13:08
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Första länken såg ut som att ingen vart där på flera år, nästan om att människor bara lämnat allt

Precis... så kan det se ut efter Tjernobyl...

Och den ovala formen liknar mer Circus Maximus än Colosseum och cirkus kommer det bli när alla går ut på sina balkonger... här är det mindre privatliv än på ett semesterboende, det liknar en obskyr Motell nånstans i Louisiana.

Det lämpar sig bara för reality show inspelningar. Lilla Farmen... man kan ha odlingar och några får och getter i den lilla trädgården.
Senast redigerad av rex144 2026-03-18 kl. 13:20.
Citera
2026-03-18, 13:14
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Precis... så kan det se ut efter Tjernobyl...

Och den ovala formen liknar mer Circus Maximus än Colosseum och cirkus kommer det bli när alla går ut på sina balkonger... här är det mindre privatliv än på ett semesterboende, det liknar en obskyr Motell nånstans i Louisiana.

Det lämpar sig bara för reality show inspelningar. Lilla Farmen... kan man ha odlingar och några får och getter i den lilla trädgården.
Snyggt va det inte, jag hade kunnat gjort det bättre.
Citera
2026-03-18, 13:18
Medlem
Det finns väl liknade i Stockholm med radhus på taken som alla inte erbjuder allt för mycket privatliv.
Citera
2026-03-18, 13:22
Medlem
halaltarzans avatar
Kan ju vara trevligt när alla släpper ut sina otäcka ungar på innergården och de lever fan.
Citera
2026-03-18, 13:27
Medlem
Ser ut som stylade baracker.
Citera
2026-03-18, 13:33
Medlem
Att bygga lagom stor innergård är en erfarenhet som inte diskuteras tillräckligt. Mycket beror på att de flesta innergårdar är rätt så tråkiga och små att ingen egentligen använder dem annat än för att gå igenom.

Jag har haft liknande tankar om cirkelformade husbyggnader med innergård, men då tänkt en skala större och att där finns ett tydligt syfte, typ äldrevårdshem och effektivitet kring det.

Att genom att ha ett stort runt hus, så får alla "kort" sträcka till service av olika slag som finns i innergården. Personal som jobbar med äldrevården har nära till alla bostäder och så vidare. De som bor där har en akutmottagning i innergården och en butik.

Helt enkelt erbjuder byggnadsformen en lättillgänglighet och korta transportsträckor som passar äldre väldigt bra. En innergård kan samtidigt då erbjuda ett lummigt lugn och isolera från allt buller som finns utanför i form av trafik.

Bygger man rätt så blir det också en gated community, dvs det blir lätt att hålla obehöriga ute och minskar risken för att man blir utsatt för kriminalitet om man sätter sig utomhus.

Man kan också väldigt enkelt bygga så att transporter av mat från en restaurang snabbt och enkelt levereras hem. Likaså transporter från en matbutik.

Det går också bygga så att samma restauranger och matbutiker som ingår i den här cirkelbyggnaden även kan användas av alla andra, likaså med sjukvårdservice. På så sätt maximerar man kombinationen och får kostnadseffektivitet på flera plan.

Så ja, själva byggnadsformen tilltalar mig i mina tankar hur man kan bygga bra, billigt och effektivt för äldre människor. Det kan såklart vara byggt så att det är flera våningar, där man bor på respektive våning utifrån hur frisk man är snarare än att det ska sättas in hissar. Är det 3 våningar, så kan tredje våningen användas till studentboende.

Men exemplet i den här tråden, det är för smått.
Senast redigerad av SecretGarden352 2026-03-18 kl. 13:36.
Citera
2026-03-18, 13:36
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Så deprimerande. Som ett fängelse med en rastgård i mitten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in