Citat:
Ursprungligen postat av
rex144
https://www.sydsvenskan.se/malmo/har-byggs-ett-mini-colosseum-med-havsutsikt-ovanpa-den-gamla-platverkstaden/
Radhusen kommer vara i tre våningar, 40m2 varje våning. Jag tycker att det blir lite väl mycket springande i trappor upp och ner.
Men värst är innergården... väldigt liten, klaustrofobisk, man kommer se vad grannarna mittemot ser på TV och höra vad de pratar om på sommaren när fönsterna är öppna.
Det liknar fattighus eller flyktingförläggning.
Vad tycker ni? Är jag för kritisk?
Jag tycker det är bra att man utnyttjar befintliga byggnader som här med varvsbyggnaden om man verkligen har gjort ordentliga beräkningar att det håller för påbyggande.
Lägenheterna i sig tycker jag de har fått till bra. Kanske inte riktigt min egen smak, men jag ser absolut kvaliten i det.
Där emot så tycker jag de har misslyckats helt med utemiljön.
Innergården ger mer en känsla av en fängelsegård och det blir en yta där man kommer känna att man har alls ögon på sig, vilket gör att man kommer snabbt kila ut.
Jag tycker att de helt borde släppt iden om en traditionell gård och istället glasat in hela innergården, sedan även där göra något djärvt nytänkande och exklusivt, samt en miljö som de boende kan vara på hela året om de vill.
Hade man glasat in, så hade det gå att ha ett utegym där, kanske någon bättre kaffeautomat med stolar och bord bredvid där man kan sitta och läsa, mindre ekologisk trädgård, där de boende skulle kunna odla själva i lådor, kanske någon mindre scen där man kan ha någon trubadur på helgen och lite till gårdsfest.
Utsidan med utsikt mot havet borde man sätta soldäck och höga staket längst ut, så ingen flaxar ner.