2026-03-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
https://www.sydsvenskan.se/malmo/har-byggs-ett-mini-colosseum-med-havsutsikt-ovanpa-den-gamla-platverkstaden/

Radhusen kommer vara i tre våningar, 40m2 varje våning. Jag tycker att det blir lite väl mycket springande i trappor upp och ner.

Men värst är innergården... väldigt liten, klaustrofobisk, man kommer se vad grannarna mittemot ser på TV och höra vad de pratar om på sommaren när fönsterna är öppna.

Det liknar fattighus eller flyktingförläggning.

Vad tycker ni? Är jag för kritisk?

Jag tycker det är bra att man utnyttjar befintliga byggnader som här med varvsbyggnaden om man verkligen har gjort ordentliga beräkningar att det håller för påbyggande.

Lägenheterna i sig tycker jag de har fått till bra. Kanske inte riktigt min egen smak, men jag ser absolut kvaliten i det.
Där emot så tycker jag de har misslyckats helt med utemiljön.
Innergården ger mer en känsla av en fängelsegård och det blir en yta där man kommer känna att man har alls ögon på sig, vilket gör att man kommer snabbt kila ut.
Jag tycker att de helt borde släppt iden om en traditionell gård och istället glasat in hela innergården, sedan även där göra något djärvt nytänkande och exklusivt, samt en miljö som de boende kan vara på hela året om de vill.
Hade man glasat in, så hade det gå att ha ett utegym där, kanske någon bättre kaffeautomat med stolar och bord bredvid där man kan sitta och läsa, mindre ekologisk trädgård, där de boende skulle kunna odla själva i lådor, kanske någon mindre scen där man kan ha någon trubadur på helgen och lite till gårdsfest.
Utsidan med utsikt mot havet borde man sätta soldäck och höga staket längst ut, så ingen flaxar ner.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-03-18 kl. 14:20.
Citera
2026-03-18, 14:19
Medlem
11-19 miljoner? Dessa radhus kommer att bli helt omöjliga att sälja. Kommunerna har ju tidigare köpt in bostadsrätter för flera hundra miljoner till nyanlända. Och det kommer väl också att hända med dessa radhus, och det blir ännu ett ghetto med egna regler och lagar.
Senast redigerad av Newton555 2026-03-18 kl. 14:21.
Citera
2026-03-18, 14:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Svängda huskroppar kan se snygga ut, men det försvinner en massa utrymme eftersom rummen inte har räta vinklar. Och det blir svårmöblerat.

Att bostäderna blir i tre våningar är inte heller bra; passar varken för gamla eller för småbarnfamiljer. Så vad för sorts folk ska bo där? Unga vuxna utan barn? Men de har inte alls de pengarna. Medelålders utan barn är väl den enda kategorin. Men vill de bo så?
Citera
2026-03-18, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
11-19 miljoner? Dessa radhus kommer att bli helt omöjliga att sälja. Kommunerna har ju tidigare köpt in bostadsrätter för flera hundra miljoner till nyanlända. Och det kommer väl också att hända med dessa radhus, och det blir ännu ett ghetto med egna regler och lagar.

Kan hålla med, det är ganska mycket betala 11-19 miljoner för en liten bostad. Var det 40 kvm?

Edit: Ah ser nu, tre våningar inne i bostaden, 40kvm på varje våning.

Håller med, det blir mycket spring i trappor, vilket nog mest lockar barnfamiljer då.
Senast redigerad av SecretGarden352 2026-03-18 kl. 14:55.
Citera
2026-03-18, 15:07
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag tycker det är bra att man utnyttjar befintliga byggnader som här med varvsbyggnaden om man verkligen har gjort ordentliga beräkningar att det håller för påbyggande.

Lägenheterna i sig tycker jag de har fått till bra. Kanske inte riktigt min egen smak, men jag ser absolut kvaliten i det.
Där emot så tycker jag de har misslyckats helt med utemiljön.
Innergården ger mer en känsla av en fängelsegård och det blir en yta där man kommer känna att man har alls ögon på sig, vilket gör att man kommer snabbt kila ut.
Jag tycker att de helt borde släppt iden om en traditionell gård och istället glasat in hela innergården, sedan även där göra något djärvt nytänkande och exklusivt, samt en miljö som de boende kan vara på hela året om de vill.
Hade man glasat in, så hade det gå att ha ett utegym där, kanske någon bättre kaffeautomat med stolar och bord bredvid där man kan sitta och läsa, mindre ekologisk trädgård, där de boende skulle kunna odla själva i lådor, kanske någon mindre scen där man kan ha någon trubadur på helgen och lite till gårdsfest.
Utsidan med utsikt mot havet borde man sätta soldäck och höga staket längst ut, så ingen flaxar ner.

Ja jag har också undrat ifall taket på den gamla varvslokalen kan hålla upp påbyggnaden men de kommer nog stötta upp taket med betongpelare.

Det var en bra idé med att ha ett glastak över innergården eftersom sommaren är kort. Resten av året blir det en plats för hundar att kissa och lägga bajskorvar. Det skulle vara väldigt praktiskt för hundägare att släppa ut sin hund där istället för att i regn och rusk, (det är väldigt blåsigt där) gå ut och leta efter en lämplig plats och det är mycket asfalterade ytor runtomkring där.

PS

https://static.bonniernews.se/ba/c0dfaf4b-8e81-467c-8485-4362176f9b9a.jpeg?width=1400&format=pjpg&auto=avif

Industriell still... är billigast att bygga rå betong, billiga material, köksmöbler liknar IKEA, det finns inte ens kakel i köket bara en bit plåt...
Senast redigerad av rex144 2026-03-18 kl. 15:29.
Citera
2026-03-18, 15:24
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Att bygga lagom stor innergård är en erfarenhet som inte diskuteras tillräckligt. Mycket beror på att de flesta innergårdar är rätt så tråkiga och små att ingen egentligen använder dem annat än för att gå igenom.

Jag har haft liknande tankar om cirkelformade husbyggnader med innergård, men då tänkt en skala större och att där finns ett tydligt syfte, typ äldrevårdshem och effektivitet kring det.

Att genom att ha ett stort runt hus, så får alla "kort" sträcka till service av olika slag som finns i innergården. Personal som jobbar med äldrevården har nära till alla bostäder och så vidare. De som bor där har en akutmottagning i innergården och en butik.

Helt enkelt erbjuder byggnadsformen en lättillgänglighet och korta transportsträckor som passar äldre väldigt bra. En innergård kan samtidigt då erbjuda ett lummigt lugn och isolera från allt buller som finns utanför i form av trafik.

Bygger man rätt så blir det också en gated community, dvs det blir lätt att hålla obehöriga ute och minskar risken för att man blir utsatt för kriminalitet om man sätter sig utomhus.

Man kan också väldigt enkelt bygga så att transporter av mat från en restaurang snabbt och enkelt levereras hem. Likaså transporter från en matbutik.

Det går också bygga så att samma restauranger och matbutiker som ingår i den här cirkelbyggnaden även kan användas av alla andra, likaså med sjukvårdservice. På så sätt maximerar man kombinationen och får kostnadseffektivitet på flera plan.

Så ja, själva byggnadsformen tilltalar mig i mina tankar hur man kan bygga bra, billigt och effektivt för äldre människor. Det kan såklart vara byggt så att det är flera våningar, där man bor på respektive våning utifrån hur frisk man är snarare än att det ska sättas in hissar. Är det 3 våningar, så kan tredje våningen användas till studentboende.

Men exemplet i den här tråden, det är för smått.

Ja ett äldreboende skulle kunna vara där, tre avdelningar, en på varje våning, två hissar, en i varje ände och kanske en gångbro. De äldre skulle kunna vara på innergården och personalen hade haft enkel överblick.
Citera
2026-03-18, 15:49
Medlem
Typen av hus är ju idag vanligt vid nybygge. Ofta har de även en altan på översta våningen eller taket. Malmö och Lomma har ju fullt att liknande hus. Det handlar om att bygga egna ägda hus på minimal yta och då blir det på höjden.
Citera
2026-03-18, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Första länken såg ut som att ingen vart där på flera år, nästan om att människor bara lämnat allt
Haha lite som en apokalypsfilm faktiskt, bakom busken väntar zombien.

Men inte helt fel om man vill träffa grannarna oftare.
Katter skulle gilla ytan
Citera
2026-03-18, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoZHackenbush
Så deprimerande. Som ett fängelse med en rastgård i mitten.

Det är verkligen byggt som ett fängelse. Panopticon fast utan tak.

https://www.metropolitanreview.org/p/escaping-the-panopticon
Citera
2026-03-18, 16:38
Medlem
Citat:
Det lämpar sig för ett generationsboende för zigenare. Man går ut på balkongen och ropar god morgon familjen: vi ska ha grillfest ikväll.
Eller ett harem för en shejk, där hans fruar med barn bor i dessa radhus och han kan besöka alla sina fruar genom att bara gå runt från balkong till balkong medsols... det är viktigt.
Nu sitter inte husen ihop en cirkel så går inte att gå från balkong till balkong utan ytterdörren får användas.
Annars är det tankar inte fel.
Citera
2026-03-18, 17:00
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Känns som det går att få till ett bättre och speciellt bekvämare boende än detta för 11 - 19 miljoner.
Tycker att det är lite småjobbigt med bara två våningar.
Citera
2026-03-18, 17:19
Medlem
Citat:
Ja ett äldreboende skulle kunna vara där, tre avdelningar, en på varje våning, två hissar, en i varje ände och kanske en gångbro. De äldre skulle kunna vara på innergården och personalen hade haft enkel överblick.

Ja, det blir väl nästan så ändå! Kan inte tänka mig att detta kommer bli något annat än ett boomers boende för de som gjort vad man kallar för bostadskarriär med att ha snurrat runt lite i bostadskarusellen.
Vem ska annars kunna hosta upp med 11-19 miljoner i bostadslån.
Ett inglasat ålderdomshem där vårdpersonalen kan ha uppsikt på gamlingarna på gården och där ingen riskerar att rymma. Sedan kan man ha en löpbana som går runt hela gården i en rund ring som de kan springa runt i och få motion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in