2026-03-18, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Sett tendenser till att marknaden helt ballat ur inför 1 april. Budgivningarna drar iväg extremt! Min analys är att köpare tror sig tjäna på att gå in hårt nu i tron om att bostadspriserna kommer öka kraftigt 1 april. MEN, samtidigt vet ju säljare detta och håller på sina bostäder inför just 1 april. Kan det komma ett stort utbud bostäder efter 1 april som gör att priserna pareras av dessa galna köpare? Tror det kan bli kalldusch för dessa stressad köpare. Två vänner som ska sälja har länge varit fast beslutna att sälja direkt efter 1 april. Spännande

Man kan köpa innan och ändå ta del av det som sker efter 1 april så fattar inte varför alla håller hårt.
Citera
2026-03-18, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Man kan köpa innan och ändå ta del av det som sker efter 1 april så fattar inte varför alla håller hårt.

1 april så sänks matmomsen. Är ju en jäkla stimulering det också.
Citera
2026-03-18, 09:41
Medlem
Löneökningarna är rätt bra i år. Jag och frun fick tillsammans 5000r mer i månaden. 60000kr extra per år. Med låg inflation, sänkt matmoms, sänkt jobbskatteavdrag, sänkt elskatt, låg ränta, ändrat amorteringskrav. ATH på Södermalm och galna budgivningar. Det börjar och slutar alltid på Södermalm, glöm inte bort det. Sen effektavgiften som tas bort, kommer bli innan valet. Är ju 10-15tkr bort från nätfakuran för mig som har elbil. Prisa gud säger jag
Senast redigerad av Fore1 2026-03-18 kl. 09:51.
Citera
2026-03-18, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Realt har priserna stått stilla i 5 år och alltså redan sjunkit i pris. Snarare så att det kommer går upp normalt framöver. Inflation + lite till per år. Varför skulle räntan höjas? Finns absolut ingen som tror att USA ska bomba Iran mer än någon vecka till. Sundet kommer öppnas och allt är snart som vanligt. ATH på Södermalm, sänkt matmoms, jobbskatteavdrag, löneökningar på 3.5 % , stor buffert hos hushållen, sänkt elskatt, justerad effektavgift, sänkt ränta förmodligen.

Det förutsätter att Iran slutar så snart USA gör det? Samt att Israel slutar bomba Libanon så snart USA slutar bomba Iran.

Tror tvärtom att de flesta inser att detta kommer att bli precis som Ukraina kriget. Det kommer att pågå eftersom ingen part vill göra det som krävs för att vinna det. Det kommer inte att gå att vinna detta med flygbombming. Samtidigt kommer aldrig Trump att vilja riskera en massiv markinvasion.

Nej, det kommer att hålla på länge. Månader minst men troligen flera år.
Citera
2026-03-18, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det förutsätter att Iran slutar så snart USA gör det? Samt att Israel slutar bomba Libanon så snart USA slutar bomba Iran.

Tror tvärtom att de flesta inser att detta kommer att bli precis som Ukraina kriget. Det kommer att pågå eftersom ingen part vill göra det som krävs för att vinna det. Det kommer inte att gå att vinna detta med flygbombming. Samtidigt kommer aldrig Trump att vilja riskera en massiv markinvasion.

Nej, det kommer att hålla på länge. Månader minst men troligen flera år.

Att Trump skulle gå in i Mellanårsvalen med ett misslyckats krig på halsen ser jag som rött uteslutet men det är inte diskussion för den här tråden iofs.

Jag följer en del mellanstora städer i Sverige och där är det i alla fall just nu lika segt som alltid. Räntorna verkar ha bottnat dubbelt så högt som 2021, kostnaderna generellt rejält högre än då också, arbetsmarknaden trött. Verkar också finnas en generell rädsla för att köpa först och riskera stå med dubbla boenden (mycket långa säljtider utanför Stockholms innerstad och en del specifika ställen). Klart det kan vända men jag tror inte 1 april ger något särskilt lyft här.
Citera
2026-03-18, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Att Trump skulle gå in i Mellanårsvalen med ett misslyckats krig på halsen ser jag som rött uteslutet men det är inte diskussion för den här tråden iofs.

Jag följer en del mellanstora städer i Sverige och där är det i alla fall just nu lika segt som alltid. Räntorna verkar ha bottnat dubbelt så högt som 2021, kostnaderna generellt rejält högre än då också, arbetsmarknaden trött. Verkar också finnas en generell rädsla för att köpa först och riskera stå med dubbla boenden (mycket långa säljtider utanför Stockholms innerstad och en del specifika ställen). Klart det kan vända men jag tror inte 1 april ger något särskilt lyft här.

Jag funderar också precis på att flytta i en mellanstor stad. Är man beredd att köpa lite nyare (och dyrare) finns det gott om objekt att välja på. Ser inte ut att vara budstrid på särskilt många alls...

Klart att man välkomnar högre räntor som köpare Blir det en inflations- och räntechock lagom till sommaren får det nog en rejält positiv effekt på budgivningar och priser

Jag tänker betala nya boendet kontant och sedan sälja efter och lägga tillbaka vinsten från gamla boendet på börsen dock. Ger ju lite mer flexibilitet än vad de flesta har. Att det generellt inte är stockholmspriser här hjälper ju också en del...
Senast redigerad av FBerntsson 2026-03-18 kl. 10:59.
Citera
2026-03-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker

Det börjar i större städer och i synnerhet innerstad Stockholm. Rätt osäkert med Iran och delvis Ukraina som skapar men det är garanterat slut i Iran inom kort eller att alla båtar får passera. Tycker beg hus är alldeles för billiga jämfört med nyproduktion och realt ingen uppgång sen 2020 typ. Jag har dock fått det oerhört mycket bättre senaste året som villaägare med hyffsat elpris, jobbskatteavdrag, lägre elskatt, sänkt ränta, borttagen effektavgift, snart sänkt matmoms, lågt bensinpris innan Iran. Eventuellt blir det även sänkt ränta.
Citera
2026-03-18, 11:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
BNP/Capita i fasta priser har stått ganska still sedan 2021. Så vi konsumerar inte mindre. Utan lika mycket.

Skulle vi nu ta oss ur stagnationseländet så kommer en del vilja investera den ökade reala inkomsten i bostaden. Och då kommer bostadspriserna krypa uppåt.
Vad har BNP per capita med att inflationen ätit bort köpkraft? Den är inte återställd på långa vägar efter inflationsvågen.
Att vi har stigande priser inom vissa segment i Stockholms innerstad eller väldigt attraktiva objekt ute i riket hjälper inte efterfrågan på ordinära objekt.
För det behövs det återställd reallön och köpkraft.
Citera
2026-03-18, 11:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det börjar i större städer och i synnerhet innerstad Stockholm. Rätt osäkert med Iran och delvis Ukraina som skapar men det är garanterat slut i Iran inom kort eller att alla båtar får passera. Tycker beg hus är alldeles för billiga jämfört med nyproduktion och realt ingen uppgång sen 2020 typ. Jag har dock fått det oerhört mycket bättre senaste året som villaägare med hyffsat elpris, jobbskatteavdrag, lägre elskatt, sänkt ränta, borttagen effektavgift, snart sänkt matmoms, lågt bensinpris innan Iran. Eventuellt blir det även sänkt ränta.
Du är ett troll med största sannolikhet, men lön beskattas av något som heter inkomstskatt.
Elpriserna har varit betungande för många villa och radhusägare.
Även om kriget i Iran snart tar slut så kommer det ta tid att få igång produktionen på samma nivå och högre och fylla tillbaka de lager som tömts.
Några veckors krig till så lär vi se ett rejält lyft i oljepriserna under en period och det kommer att trycka upp inflationen.
Citera
2026-03-18, 11:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Inte enligt mäklare så har priserna börja öka redan nu:

Tanken var att smålägenhetsrallyt skulle ta fart den 1 april, när de nya bolånereglerna med höjt bolånetak och slopat skärpt amorteringskrav träder i kraft. Men enligt flera bedömare är det redan här.

Bostadsrättspriserna i Storstockholm steg 1,7 procent den senaste månaden, enligt Svensk Mäklarstatistik, samtidigt som centrala Stockholm ökade med 2,3 procent. Mäklare som EFN talat med vittnar samtidigt om ett ökat tryck på framför allt mindre lägenheter i storstäderna de senaste veckorna.
https://efn.se/tjuvstarten-darfor-stiger-bostadspriserna-redan-nu
Innerstaden i Stockholm är inte Sverige till att börja med.
Sänkt köpkraft är den stora bromsen för prisrally.
Citera
2026-03-18, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du är ett troll med största sannolikhet, men lön beskattas av något som heter inkomstskatt.
Elpriserna har varit betungande för många villa och radhusägare.
Även om kriget i Iran snart tar slut så kommer det ta tid att få igång produktionen på samma nivå och högre och fylla tillbaka de lager som tömts.
Några veckors krig till så lär vi se ett rejält lyft i oljepriserna under en period och det kommer att trycka upp inflationen.

Du har ingen koll. Marknaden agerar på framtiden. Snittpriset var 68 öre i 2025 är fan inte högt. Effektavgiften kommer tas bort så rätt mycket pengar som sparas där.
Citera
2026-03-18, 11:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du har ingen koll. Marknaden agerar på framtiden. Snittpriset var 68 öre i 2025 är fan inte högt. Effektavgiften kommer tas bort så rätt mycket pengar som sparas där.
Du får väl anteckna att det finns något som heter vinter förutom det här med inkomstskatt och el belastas med flera skatte och avgiftspåslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in