2026-03-17, 14:03
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jag skulle gärna se att man talade lite om bostadsmarknaden utanför Stockholm. Men alla som gnäller över bostadspriser vill bara prata om de dyrare delarna i storstäderna. (Det handlar bara om att dom är arga över att just dom inte kan komma över en attraktiv bostad).
Men hur är det med dem som redan har bostad, och inte inom tullarna. Varför finns det ett incitament där att ta upp prisutvecklingen inom centrala Stockholm? Är det specifikt för att det går bra där? För det tjänar ju inget till.

Citat:
Finns andra saker som du viftar bort. För många är det status att bo på visa adresser. Och det är viktigt för dom.
Är det verkligen status att bo i en etta? Du kan ju inte riktigt ta hem- och imponera på folk. Men även ettorna springer iväg i pris.

Citat:
Och det har du kommit fram till hur?
Någonting en kollega tog upp för något år sedan. Skulle tippa på att han kom fick det här ifrån.

Citat:
Var säger bankerna det???
Det där har du bara fantiserat ihop.
Det är väl klart som fan att bankerna inte säger att de vill att svenskar ska belåna sig över hela livet, det hade ju satt skräck i folk. Men amorteringsplanerna är på 50 år (hela arbetslivet), och har du betalat av 50% av lånet så behöver du inte amortera längre. Så det är där vi landar.

Citat:
Det där har fantiserats om länge. Men minskar folkmängden i dyrare områden vid lågkonjunkturer?
Det är ju inte det att befolkningsmängden tunnar ut, utan snarare att folk kommer behöva röra på sig. Om du bor i Stockholm, blir varslad, och blir erbjuden en tjänst i Göteborg. Då flyttar du. Äger du då ett boende i Stockholm så kommer du behöva sälja det till förlust, för du kan inte vänta in en köpare på samma sätt som många gör när de ska uppgradera.

Citat:
Det där du skriver är på samma nivå som att en del varit övertygade om att folk skulle lämna tätbebyggelse och flytta ut på landet. Det har varit deras övertygelse, men det är inte vad som händer.
Får du inte jobb i Stockholm så flyttar du där ifrån. Vad är alternativet? Att socialtjänsten ska finansiera dina bolån?

Citat:
Folkmängden i Stockholm ökar och den minskar i de flesta andra län.
Jo, men nu ser det också rätt så bra ut med jobb, universitetsstudier, osv. i Stockholm.
Citera
2026-03-17, 14:28
Medlem
Sett tendenser till att marknaden helt ballat ur inför 1 april. Budgivningarna drar iväg extremt! Min analys är att köpare tror sig tjäna på att gå in hårt nu i tron om att bostadspriserna kommer öka kraftigt 1 april. MEN, samtidigt vet ju säljare detta och håller på sina bostäder inför just 1 april. Kan det komma ett stort utbud bostäder efter 1 april som gör att priserna pareras av dessa galna köpare? Tror det kan bli kalldusch för dessa stressad köpare. Två vänner som ska sälja har länge varit fast beslutna att sälja direkt efter 1 april. Spännande
Citera
2026-03-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Sett tendenser till att marknaden helt ballat ur inför 1 april. Budgivningarna drar iväg extremt! Min analys är att köpare tror sig tjäna på att gå in hårt nu i tron om att bostadspriserna kommer öka kraftigt 1 april. MEN, samtidigt vet ju säljare detta och håller på sina bostäder inför just 1 april. Kan det komma ett stort utbud bostäder efter 1 april som gör att priserna pareras av dessa galna köpare? Tror det kan bli kalldusch för dessa stressad köpare. Två vänner som ska sälja har länge varit fast beslutna att sälja direkt efter 1 april. Spännande

Så länge du har tillträde efter 1:a april får du 90 % belåning. Alla köpare som vill/behöver ha så hög belåning har kunnat utnyttja detta i flera månader. Allt som säljs nu har rimligen tillträde efter 1:a april.
Citera
2026-03-17, 15:08
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Om problemen i Hormuzsundet består några veckor till så kommer inflationen att dundra tillbaka med kraft. Det kommer nog inte att synas förrän om ett tag.

Om räntan sticker iväg igen med så lite som 25-50 punkter så kan det gå riktigt illa för svensk bostadsmarknad. Det är ett smärre mirakel att bubblan har överlevt Covid och Ukraina. Jag sticker ut hakan och säger att det är över nu, om det inte blir en extremt snabb lösning i mellanöstern. Vilket är osannolikt. Vi ska 30% ner från toppen, över en period om 2-4 år.

Så, nu har jag gissat, for the record! Någon som vill betta emot? Eller blir det det vanliga innehållslösa babblet om vad jag eller någon annan har skrivit på Flashback tidigare? Om hur förmögna världens mest skuldsatta folk är? Ni vet att bostadsmarknaden påverkas av fundamenta, inte kvaliteten på Flashbackinlägg?

Trump och Israel kommer få till antingen ett snabbt avslut eller säkerställa vid inte snabbt avslut att oljan och gasen återgår till det normala igen. Nuvarande läge med låsningar av transporterna kommer att lösas då Trumps polare på Wall street kommer tvinga honom att få till en snabb och bra lösning.
Citera
2026-03-17, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Men hur är det med dem som redan har bostad, och inte inom tullarna. Varför finns det ett incitament där att ta upp prisutvecklingen inom centrala Stockholm? Är det specifikt för att det går bra där? För det tjänar ju inget till.
Men nu läser du ju inte vad jag skriver. Tycker du inte själv att det blir lite stolligt att fråga om det du just fått svar på.
Håller du eventuellt inte med får du väl ta upp det då.

Sedan är det väl ingen som bryr sig om ifall du menar att det tjänar något till eller inte. Nog måste du väl vara medveten om det?

Citat:
Är det verkligen status att bo i en etta?
Så här skrev jag: För många är det status att bo på vissa adresser. Och det är viktigt för dom.

Märker du på allvar inte att de fetade är helt olika saker?
För din information så är dina inlägg smockfulla av den här typen av allvarliga fel.
(Att göra sig skyldig till en halmgubbe kallas detta ibland).

Citat:
Någonting en kollega tog upp för något år sedan. Skulle tippa på att han kom fick det här ifrån.
Hm, fast i den artikeln berörs inte skulder direkt.
Och jag ställer mig lite frågande till varför man skulle ha kommenterat det. (Med reservation då för att det kan dom ju iaf. Och i artikeln var det många hjärndöda kommentarer).

Skälet till att jag säger det är att Sveriges totala skuld/BNP är i mittfåran av länder med liknande BNP/Capita. Bara att i Sverige är offentlig skuld relativt liten och hushållens större. Det är tvärtom i många EU-länder.
Givet att total skuld/BNP är i mittfåran finns inget skäl att gnälla över skuldnivån.

Notera att token Paolo Gentiloni säger dels att länderna har krav på budgetöverskott och så gnäller han på att svenska staten inte slösar mer på subventioner.

Om nu hushållen skall minska skulderna måste antingen det offentliga låna mer eller företagen.
Och Sverige är du skyldiga enligt EU att ha 3% budgetöverskott (för att minska statsskulden). Och då går det inte att låna upp.
Den typen av strikt logik kommer dock inte "bedragare" som Paolo Gentiloni bry sig om.

Citat:
Det är väl klart som fan att bankerna inte säger att de vill att svenskar ska belåna sig över hela livet, det hade ju satt skräck i folk. Men amorteringsplanerna är på 50 år (hela arbetslivet), och har du betalat av 50% av lånet så behöver du inte amortera längre. Så det är där vi landar.
Svarar inte det minsta på "enligt bankerna". Ditt påstående är ungefär som att: "enligt vägverket ska vi köra bil all vaken del av dygnet". Och så motiverar du det med att dom tillhandlahåller ju vägarna hela dygnet. Dvs bankerna går med på att vi har lån, pss som att vägverket går med på att vi kör på vägarna. (Däremot går bankerna inte med på att vi lånar mer än vi har inkomst till. Vilket du glömde berätta).

Men hur stort sparande måste folk ha då enligt dig?
De som har en villa på 12 mille måste dom då ha ett sparande i bostaden på 6 mille var?
Kan inte det ses som ett onödigt stort sparande?

Och hur är det med de som hyr, måste dom ha ett sparande i fastighetsbolag motsvarande värdet på bostaden dom hyr?
Om inte det, så varför gör du den skillnaden på folk?

Citat:
Det är ju inte det att befolkningsmängden tunnar ut, utan snarare att folk kommer behöva röra på sig. Om du bor i Stockholm, blir varslad, och blir erbjuden en tjänst i Göteborg. Då flyttar du. Äger du då ett boende i Stockholm så kommer du behöva sälja det till förlust, för du kan inte vänta in en köpare på samma sätt som många gör när de ska uppgradera.
Stockholm är så pass stort att det går bra för de flesta att ordna sig ett nytt jobb där.

Det jag uppmärksammade var att landet i övrigt utanför storstäderna tenderar att avfolkas medan storstäderna ökar. Vilket är tvärtemot föreställningarna en del haft i sina huvuden om hur andra skulle agera.

Citat:
Får du inte jobb i Stockholm så flyttar du där ifrån. Vad är alternativet? Att socialtjänsten ska finansiera dina bolån?
Efter akassa och besparingar är det så. Och har varit så.
Jag hade en granne vid 90-talskrisen som var arbetslös och hade hemmafru med 4 ungar.

Det du kanske inte tänker på är att det är billigare för socialtjänsten att betala boendet för dom i villa än ifall dom hade bott i HR. I HR fallet måste socialtjänsten betala hela kapitalkostnaden för boendet. Men i villafallet bara den del som är lånad.

Enligt SCB för några år sedan så var boendeutgifterna ca 14% av disponibel inkomst för de i småhus. Och 29% för de i HR. En del av det beror just på att småhusägarna har sparat och lagt in eget kapital i bostaden där utebliven ränta inte räknas som boendeutgift. Utan bara räntan dom betalar. I HR-fallet så ingår kapitalkostnaden för hela bostaden i hyran, eftersom hyresgästen inte lägger in något eget kapital.

Fundera lite varför du är blind för den här typen av realiteter.
Citera
2026-03-17, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag orkar inte med dig
Säger han, efter att ha stört mig flera gånger om trots att jag sagt att jag inte vill diskutera något med honom.
Håll dig borta den här gången

Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Ännu en gång tar du upp glädjekalkyler utan att kunna visa på exakt vad i hans eller min kalkyl var en glädjekalkyl.

Vi fattar wallincus, livet blev inte inte som du hade tänkt dig och du har hittat en förklaringsmodell som heter "trasig bostadsmarknad" där allt är "för dyrt" och du vurmar för hur unga vuxna ska ha råd. Jag känner igen beteendet i ett av mina barn där mycket skylls på en imaginär person, skillnaden där är att barnet är 3 år gammalt. Ett tips i all välmening är att prata med någon professionell istället för att låda blodtrycket koka över där främlingar inte håller med dig på internet.
Varför göra något igen när du inte läste det sist?
Jag förklarade här, i uttrycklig detalj varför det ni ägnar er åt är glädjekalkyler och ditt svar blev:
"-Får du betalt för antal ord du postar?"

Vilket indikerar att du inte läste det hela, du vill bara fråga utan att få svar.

Tack vare Karmans fina källa så kan vi t.o.m ge bevis från verkligheten på hur er glädjekalkyl inte betyder något:
"Bland nya bolån ligger nivån visserligen högre, men fortfarande runt 60 procent. Det är långt under både dagens och det föreslagna bolånetaket"

Detta innebär att er glädjekalkyl där ni förutsätter 85% belåningsgrad är långt ifrån sanningen för i verkligheten så sätter antingen banken stopp och du får inte låna tillräckligt eller så sätter privatpersonen stopp för den inser att den får en ohållbar nivå av boendekostnad om den har maxbelåning. Oavsett vem som sätter stopp så är är det tvivelsutan att det är bostadens pris som är på tok för högt, något ni i er glädjekalkyl fullkomligt ignorerar eftersom ni använder en belåningsgrad som är avsevärt mycker högre än hållbar nivå

På tal om hållbar nivå, jag har märkt att du är så stolt över din felläsning så du lagt in den som signatur.
Tycker du inte att det är ens lite oärligt att kapa bort den mest väsentliga delen i meningen?
Rätt skrivelse är "En kontantinsats på 933 000 kronor krävs för en etta i Göteborg om man vill ha boendekostnad på 35% av disponibel inkomst"
Nej, såklart inte. Dina argument bygger på missförståelser, okunskap och oärlighet. Annars går inte den övervärderade bostadsmarknaden att försvara

Du kommer nog märka att om du räknar på en snittbelåningsgrad för nya låntagare på 60% så ligger du någonstans däromkring Göteborg, precis som artikeln föreslog.

Citat:

Finns andra saker som du viftar bort. För många är det status att bo på visa adresser. Och det är viktigt för dom. Titta bara på hur Wallincus, LTO och slemhog avfärdar de flesta områden.

Förlåt?
Jag kom hit i mina första inlägg och undrade varför rabatt inte gavs för renoveringsobjekt och nämnde att jag var i Göteborgsområdet.
Bland det första som togs upp var från flanders som här gav exempel på villor i 7,5 miljonerkronorsklassen i Bromma...
Det var inte mer ett några sidor sedan som flanders (igen) föreslog ett område i Täby.

De enda som jag ser som drar upp svindyra områden och påstår att andra vill bo där är du, flanders och ni övriga som påstår att det bara är i extremt dyra områden problemet med övervärderade bostäder finns.
För många är det status att bo dyrt, absolut och jag är rätt säker på att du och flanders är två av dem men det betyder inte att alla är lika sugna på att köpa en övervärderad lägenhet för flera miljoner mer bara för att imponera på "människor" som er två
Väldigt lustig taktik du har att ljuga om vem som påstår vad när det bokstavligt talat finns bevis här i tråden för det...

Citat:
Var säger bankerna det??? [anm: att svenskar skall ha lån hela livet]
Det där har du bara fantiserat ihop.
Suck...
Från Swedbanks egen hemsida...
"Bolån under 50 % av bostadens värde samt högst 4,5 gånger årsinkomsten
Det är valfritt att amortera om ditt bolån är högst 50 procent av bostadens värde och du lånar högst 4,5 gånger din årsinkomst före skatt."

Du får försöka lista ut själv vad återbetalningstiden blir på ett lån du inte betalar tillbaka, ta så lång tid du vill

Citat:
Fundera lite varför du är blind för den här typen av realiteter.
Värsta exemplet på "kasta sten i glashus" jag sett.
Du som hittar på egna definitioner av vad ord betyder, förnekar kommuners egen rapport om bostadsbrist, förnekar rapporter från ECB/ESRB borde verkligen inte påstå att andra är blinda för realiteter.
Senast redigerad av Wallincus 2026-03-17 kl. 19:32.
Citera
2026-03-17, 19:47
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Trump och Israel kommer få till antingen ett snabbt avslut eller säkerställa vid inte snabbt avslut att oljan och gasen återgår till det normala igen. Nuvarande läge med låsningar av transporterna kommer att lösas då Trumps polare på Wall street kommer tvinga honom att få till en snabb och bra lösning.
Det vore en dröm om det var så enkelt. Men nej, för U.S.A måste antingen sätta in trupp eller ge Iran något riktigt bra. Trump vill inte göra något av det. Så det här kommer pågå länge. Iran sitter med korten nu. Det är så enkelt för dem att skrämma försäkringsbolagen till lydnad. En skåpbil och en drönare någonstans längs den tiotals mil långa kusten är allt som behövs. Det är deras supervapen.
Citera
2026-03-17, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Förlåt?
Jag kom hit i mina första inlägg och undrade varför rabatt inte gavs för renoveringsobjekt och nämnde att jag var i Göteborgsområdet.
Bland det första som togs upp var från flanders som här gav exempel på villor i 7,5 miljonerkronorsklassen i Bromma...
Det var inte mer ett några sidor sedan som flanders (igen) föreslog ett område i Täby.

De enda som jag ser som drar upp svindyra områden och påstår att andra vill bo där är du, flanders och ni övriga som påstår att det bara är i extremt dyra områden problemet med övervärderade bostäder finns.
För många är det status att bo dyrt, absolut och jag är rätt säker på att du och flanders är två av dem men det betyder inte att alla är lika sugna på att köpa en övervärderad lägenhet för flera miljoner mer bara för att imponera på "människor" som er två
Väldigt lustig taktik du har att ljuga om vem som påstår vad när det bokstavligt talat finns bevis här i tråden för det...

Suck...

Du har fått flera objekt länkade till dig där det klart och tydligt framgår att det är en ganska stor rabatt på priset om objekt inte är up to par - ändå har du gafflat på med dina källor som du googlar fram där det enligt dig framgår att bostäder är övervärderade.

Kan du inte bara lägga ner och inse att du kanske har landat fel i din magkänsla för vad som är MV för objekt som är ute till fsg?
Citera
2026-03-17, 22:43
Medlem
Oopsie - mega oopsie. Tydligen var det inte en bubbla. Lava - vill du replikera? Eller kanske DViking, Slembögen, Trillske, Sebastianlarsson och ni i den bög-högen?

Jag har läst rapporten - så vi kan ta eventuella spörsmål längs vägen tänker jag.

https://bostadspolitik.se/jornmark-i-ny-eso-rapport-bostadspolitiken-upprepar-samma-misstag/
Citera
2026-03-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Oopsie - mega oopsie. Tydligen var det inte en bubbla. Lava - vill du replikera? Eller kanske DViking, Slembögen, Trillske, Sebastianlarsson och ni i den bög-högen?

Jag har läst rapporten - så vi kan ta eventuella spörsmål längs vägen tänker jag.

https://bostadspolitik.se/jornmark-i-ny-eso-rapport-bostadspolitiken-upprepar-samma-misstag/

Chockerande, vem hade i sin vildaste fantasi kunnat ana att närmast planekonlmiskt bygga bostäder inte är hållbart?!

Citat:
Den viktigaste lärdomen är enligt rapporten att bostäder inte kan planeras fram utan hänsyn till faktisk efterfrågan och marknadens signaler.
Citera
2026-03-18, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Chockerande, vem hade i sin vildaste fantasi kunnat ana att närmast planekonlmiskt bygga bostäder inte är hållbart?!

Politik är aldrig hållbart. Det är inte unikt för bostadspolitiken. Politik handlar alltid om att satsa på den enklaste lösningen som ger bäst utdelning (i form av röster och inte välstånd) för stunden och sedan köra för fullt ända tills det blir ohållbart någon annanatans. Efter det så väntar man in i det sista och tvärvänder för att undvika akut katastrof...
Citera
2026-03-18, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Om problemen i Hormuzsundet består några veckor till så kommer inflationen att dundra tillbaka med kraft. Det kommer nog inte att synas förrän om ett tag.

Om räntan sticker iväg igen med så lite som 25-50 punkter så kan det gå riktigt illa för svensk bostadsmarknad. Det är ett smärre mirakel att bubblan har överlevt Covid och Ukraina. Jag sticker ut hakan och säger att det är över nu, om det inte blir en extremt snabb lösning i mellanöstern. Vilket är osannolikt. Vi ska 30% ner från toppen, över en period om 2-4 år.

Så, nu har jag gissat, for the record! Någon som vill betta emot? Eller blir det det vanliga innehållslösa babblet om vad jag eller någon annan har skrivit på Flashback tidigare? Om hur förmögna världens mest skuldsatta folk är? Ni vet att bostadsmarknaden påverkas av fundamenta, inte kvaliteten på Flashbackinlägg?

Realt har priserna stått stilla i 5 år och alltså redan sjunkit i pris. Snarare så att det kommer går upp normalt framöver. Inflation + lite till per år. Varför skulle räntan höjas? Finns absolut ingen som tror att USA ska bomba Iran mer än någon vecka till. Sundet kommer öppnas och allt är snart som vanligt. ATH på Södermalm, sänkt matmoms, jobbskatteavdrag, löneökningar på 3.5 % , stor buffert hos hushållen, sänkt elskatt, justerad effektavgift, sänkt ränta förmodligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in