Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Men hur är det med dem som redan har bostad, och inte inom tullarna. Varför finns det ett incitament där att ta upp prisutvecklingen inom centrala Stockholm? Är det specifikt för att det går bra där? För det tjänar ju inget till.
Men nu läser du ju inte vad jag skriver. Tycker du inte själv att det blir lite stolligt att fråga om det du just fått svar på.
Håller du eventuellt inte med får du väl ta upp det då.
Sedan är det väl ingen som bryr sig om ifall du menar att det tjänar något till eller inte. Nog måste du väl vara medveten om det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Är det verkligen status att bo i en etta?
Så här skrev jag:
För många är det status att bo på vissa adresser. Och det är viktigt för dom.
Märker du på allvar inte att de fetade är helt olika saker?
För din information så är dina inlägg smockfulla av den här typen av allvarliga fel.
(Att göra sig skyldig till en halmgubbe kallas detta ibland).
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Någonting en kollega tog upp för något år sedan. Skulle tippa på att han kom fick det
här ifrån.
Hm, fast i den artikeln berörs inte skulder direkt.
Och jag ställer mig lite frågande till varför man skulle ha kommenterat det. (Med reservation då för att det kan dom ju iaf. Och i artikeln var det många hjärndöda kommentarer).
Skälet till att jag säger det är att Sveriges totala skuld/BNP är i mittfåran av länder med liknande BNP/Capita. Bara att i Sverige är offentlig skuld relativt liten och hushållens större. Det är tvärtom i många EU-länder.
Givet att total skuld/BNP är i mittfåran finns inget skäl att gnälla över skuldnivån.
Notera att token Paolo Gentiloni säger dels att länderna har krav på budgetöverskott och så gnäller han på att svenska staten inte slösar mer på subventioner.
Om nu hushållen skall minska skulderna måste antingen det offentliga låna mer eller företagen.
Och Sverige är du skyldiga enligt EU att ha 3% budgetöverskott (för att minska statsskulden). Och då går det inte att låna upp.
Den typen av strikt logik kommer dock inte "bedragare" som Paolo Gentiloni bry sig om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Det är väl klart som fan att bankerna inte säger att de vill att svenskar ska belåna sig över hela livet, det hade ju satt skräck i folk. Men amorteringsplanerna är på 50 år (hela arbetslivet), och har du betalat av 50% av lånet så behöver du inte amortera längre. Så det är där vi landar.
Svarar inte det minsta på
"enligt bankerna". Ditt påstående är ungefär som att:
"enligt vägverket ska vi köra bil all vaken del av dygnet". Och så motiverar du det med att dom tillhandlahåller ju vägarna hela dygnet. Dvs bankerna går med på att vi har lån, pss som att vägverket går med på att vi kör på vägarna. (Däremot går bankerna inte med på att vi lånar mer än vi har inkomst till. Vilket du glömde berätta).
Men hur stort sparande måste folk ha då enligt dig?
De som har en villa på 12 mille måste dom då ha ett sparande i bostaden på 6 mille var?
Kan inte det ses som ett onödigt stort sparande?
Och hur är det med de som hyr, måste dom ha ett sparande i fastighetsbolag motsvarande värdet på bostaden dom hyr?
Om inte det, så varför gör du den skillnaden på folk?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Det är ju inte det att befolkningsmängden tunnar ut, utan snarare att folk kommer behöva röra på sig. Om du bor i Stockholm, blir varslad, och blir erbjuden en tjänst i Göteborg. Då flyttar du. Äger du då ett boende i Stockholm så kommer du behöva sälja det till förlust, för du kan inte vänta in en köpare på samma sätt som många gör när de ska uppgradera.
Stockholm är så pass stort att det går bra för de flesta att ordna sig ett nytt jobb där.
Det jag uppmärksammade var att landet i övrigt utanför storstäderna tenderar att avfolkas medan storstäderna ökar. Vilket är tvärtemot föreställningarna en del haft i sina huvuden om hur andra skulle agera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Får du inte jobb i Stockholm så flyttar du där ifrån. Vad är alternativet? Att socialtjänsten ska finansiera dina bolån?
Efter akassa och besparingar är det så. Och har varit så.
Jag hade en granne vid 90-talskrisen som var arbetslös och hade hemmafru med 4 ungar.
Det du kanske inte tänker på är att det är billigare för socialtjänsten att betala boendet för dom i villa än ifall dom hade bott i HR. I HR fallet måste socialtjänsten betala hela kapitalkostnaden för boendet. Men i villafallet bara den del som är lånad.
Enligt SCB för några år sedan så var boendeutgifterna ca 14% av disponibel inkomst för de i småhus. Och 29% för de i HR. En del av det beror just på att småhusägarna har sparat och lagt in eget kapital i bostaden där utebliven ränta inte räknas som boendeutgift. Utan bara räntan dom betalar. I HR-fallet så ingår kapitalkostnaden för hela bostaden i hyran, eftersom hyresgästen inte lägger in något eget kapital.
Fundera lite varför du är blind för den här typen av realiteter.