Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-17, 18:58
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Grymt, peddo Jönsson, "gängens värsta fiende" 😂 har hoppat av partistyrelsen. En bra början.

Det där med "gängens värsta fiende" är inte bara otroligt töntigt utan provocerande i sin naivitet. Ett hån mot alla som drabbas, alla barn som dras in i skiten osv. Lösningen är inte mer socialliberal dynga som är just det som har skapat de här problemen, utan åt andra hållet. Det som tidö faktiskt börjar nå, trots allt motstånd från sosseaktivister och andra muppar.
Gängets värsta fiende har i alla fall varit riktigt underhållande. Nu kan dom kriminella andas ut.
2026-03-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Jag tror de flesta i partiet är rätt glada över att han hoppar av, oavsett anledning eller eller hur fint det ser ut. Det var min poäng.
Precis, han har vädrat sina egna åsikter mer än partiets samt ville inte bli partiledare tidigare utan styra från baksätet.
2026-03-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Gängets värsta fiende har i alla fall varit riktigt underhållande. Nu kan dom kriminella andas ut.
Du menar Liberalernas värsta fiende?
2026-03-17, 19:02
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du menar Liberalernas värsta fiende?
Ja, det är han också. En bromskloss av hög rang som passar in bättre i Pedofilpartiet.
2026-03-17, 19:04
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
L bör ta tillfället i akt och driva frågor om yttrandefrihet (även på nätet), religionsfrihet i meningen frihet från religion för den som önskar, omskärelse av småpojkar (förbud alltså) etc.

De kan skanna av intressefrågor hos de som inte röstar av ren tjurskallighet tex generösare vapenlagar, stärkt yttrandefrihet, grundlagsskydda sekulär demokrati och tona ned religionsfriheten, legalisering och avkriminalisering av cannabis och prostitution, låga bränslepriser - då skulle de säkert kunna ta sig över 4%.
2026-03-17, 19:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Varför inte helt enkelt vara upplösa partiet och uppmana de få äkta väljarna de har att rösta på Moderaterna.

Det är inte värdigt att hålla sig kvar i Riksdagen som ett så kallat zombieparti med hjälp av stödröster med ett äkta väljarstöd på 1-2%.

Riv av plåstret, boka festvåning, fira och upplös partiet.
2026-03-17, 19:13
Medlem
Ok, jag tror - trots vad Eva Flyborg säger- att majoriteten av L-kvinnor stöder den nuvarande ordf. Så läser jag av partiet, men jag kan förstås ha fel. Kvinnoförbundet har en tradition av Socialliberalism..

Citat:
Jag syftade på det kanske kunde misstas, tänkte då kvinnoförrbundets ordförande ser ut att få sparken om inte hon också kliver av uppdraget.
2026-03-17, 19:18
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Han hoppar inte av, åtminstone inte än.. Jönsson har lämnat Partistyrelsen vilket är något helt annat.

L sitter i Riksdagen mkt tack vare Stockholm, och Jan har fått ett högre stöd Kommunalt än vad partiet fått på Riks..

Jan har inte bestämt sig vad han ska göra, men han har varit ett dragplåster, indirekt gett L en plats i Riksdagen..
Håller med!

Stockholmsregionen spelar för Liberalerna en liknande roll som den gör för Centerpartiet.

Där båda partierna söker profilera sig som gröna, liberala alternativ med fokus på näringsliv, företagande och miljöfrågor, kombinerat med en betoning på federalism och individens frihet. Samtidigt har båda partierna successivt tappat fäste i övriga delar av landet.

Det som särskiljer Liberalerna är dock flera tydliga politiska ställningstaganden. Partiet är öppet för kärnkraft, förespråkar ett starkt svenskt engagemang i NATO i nära samverkan med våra närmaste allierade, och har intagit en mer pragmatisk hållning i förhållande till Sverigedemokraterna.

Liberalerna har nu börjat betona det nödvändiga i att hantera konsekvenserna av decennier av politik som man menar varit skadlig för Sverige, det svenska samhället och även för de människor som kommit hit och ofta hamnat i utanförskap. Lyfter nu även vikten av att återupprätta lag och ordning samt stärka sammanhållningen i samhället.

Om jag vore stockholmare skulle jag rösta på Liberalerna, om det stod och vägde med med en röst på Stureplanscentern.
2026-03-17, 19:18
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Som sagt, jag tycker man ska stå för sina grundläggande principer som politiker och politiskt parti. Inte vända kappan efter vinden, och inte sälja ur principerna för egen fördel. Då är man både opålitlig per definition och direkt olämplig som folkvald, ingen kan ju lita på att man får det man röstar på med såna politiker och ett sånt parti. Och då sätts grunden i den representativa demokratin ur spel.

Vad gäller brunvänster eller brunhöger så är det ren och skär idioti i sig. Sverige har i dagsläget åtta funktionella politiska partier, sju om man inte räknar med L. Inte två partier, ett "vänster" och ett "höger". Och de går alla till val på egna valmanifest, precis som man ska göra i en fungerande europeisk demokrati. Men det som INTE är som i andra länder med fungerande demokrati är att här försöker man kuppa väljarna och göra upp sinsemellan i förväg.

Så kör man med "vi är ett block" så ska man också köra med ett gemensamt "blockvalmanifest" inför valet, kör man istället med fyra egna så ljuger man ju väljarna rakt i ögonen: man för fram hitte på-politik som aldrig kommer att genomföras i hopp om att de ska rösta på den. Det borde vara fängelse och livstids politiskt förbud för sånt, det är direkt anti-demokratiskt...
Ja men nu har vi block - och vad är det egentligen för "ideologiska värderingar" som Folkpartiet tjatar om som är oförenliga med SD? Att de är för massinvandring? Är det liberalism (i klassisk bemärkelse) att massimportera islamister?
2026-03-17, 19:25
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja men nu har vi block - och vad är det egentligen för "ideologiska värderingar" som Folkpartiet tjatar om som är oförenliga med SD? Att de är för massinvandring?
Det är inte synen på invandring som varit problemet för liberalerna tidigare, utan motsättningen nationell - överstatlig.

Och när sd backat från det nationella och bejakat EU och Nato (och Israel förstås) är det en (liten) majoritet av liberalerna som nu uppfattar dem som rumsrena. För att de nu delar liberalernas "ideologiska värderingar" om överstatlighet.

Sd har inte backat från sin syn på invandringen, så där finns ingen kursändring och inget renare rum för någon liberal att ta fasta på. Så det har ingen del i liberalernas svängning. Eller för bolsjevik-sidan (majoriteten) av liberalerna kanske skall tilläggas. För "mensjevikerna" gällde den röda linjen nog invandringen trots allt.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-03-17 kl. 19:46.
2026-03-17, 20:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Varför inte helt enkelt vara upplösa partiet och uppmana de få äkta väljarna de har att rösta på Moderaterna.

Det är inte värdigt att hålla sig kvar i Riksdagen som ett så kallat zombieparti med hjälp av stödröster med ett äkta väljarstöd på 1-2%.

Riv av plåstret, boka festvåning, fira och upplös partiet.

Nja alltså det där pratet om "äkta väljare" är problematiskt. Det finns många mitten-högerväljare i Sverige som saknar ett liberalt parti som de kan rösta på, inkl. undertecknad. Nu öppnades dörren för en hel del av oss.

Punkter som tilltalar mig och sådana som mig är EU-federalisering, NATO, kärnkraft, Pride, kompetensinvandring. M är t ex inte så uttalat för EU-federalisering som L. M är över huvud taget inte så internationalistiska som L. Som Liberal känner man sig inte hemma i den svenska myllan.
2026-03-17, 20:31
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Precis, han har vädrat sina egna åsikter mer än partiets samt ville inte bli partiledare tidigare utan styra från baksätet.
Vad ska ha hitta för jobb nu då? Han tjänar väl närmare 100000 i månaden hos Liberalerna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in