Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Världen är inte "höger" eller "vänster", det är en konstgjord och konstruerad uppdelning som dessutom numera inte håller ihop. Det är skadligt för demokratin eftersom det är en statistisk "sanning" att det alltid finns mest väljare i mitten. Därför är "mittenpartier" viktiga som sådana, deras huvudsakliga roll i en sund demokrati är att vända kappan efter väljarnas vind och se till att det blir en stabil majoritetsregering. Åt det håll väljarna för tillfället vill ha det.
Tvingar man dem att välja sida i förväg, som i Sverige, så spricker de av naturliga skäl på mitten. Deras naturliga politik ligger på båda sidor om mitten, inte på den ena eller den andra. Skär man av den kakan på mitten så halverar man ett mittenparti. Det är skit (riktigt skit, faktiskt) för en fungerande demokrati.
I Sverige borde egentligen L, C och MP vara sådan partier, och också KD skulle kunna vara det om det faktiskt var ett parti som prioriterade människan i stort, i sann kristen anda. Men svenska KD, som ursprungligen var ett sådant parti (och grundades av den anledningen) har under nuvarande ledarskap blivit ett höger-ideologiskt, pro-sionistiskt och anti-islamistiskt parti, kryddat med litet rasism och "det är inte fult att samla pengar på hög" a'la Livets ord.
MP har gått i motsatt riktning: natur och klimat handlar ytterst om resurser och i andra länder är "de gröna" därför rätt långt till höger och skiljer sig från "mittenhögern" bara med att naturen också ska räknas som kapital på banken (vars värde ska skyddas och ökas). När det gäller Putin, Ukraina och Trump, eller Kina och handelspolitiken så ligger t.o.m. ytterom "mittenhögern", de är allt annat än "mjukisar". Till skillnad från högern så är samhället mest bara matematik för de gröna, och de har därför inga problem med att samarbeta varken vänsterut (med stöd som makes sense) eller högerut. Inte så i Sverige, där man satsat på att vara det mest överdrivet kramgoa partiet av alla och att speciellt krama invandrare. Svenska MP har pejl på klimat och natur, men i övrigt verkar de mest utflippade. I en normalt fungerande demokrati skulle de ha suttit med också i "högerlutande regeringar", här har de gjort sig till nåt slags sosse add-on modul. Det är rent ut sagt onaturligt.
C förtjänar enorm cred för att de inte sålt ut och gått med i "blockpolitiken". De är, som ett sant mittenparti, ungefär lika mycket höger som vänster och skulle vara ett av de mest värdefulla partierna i en normalt funtad demokrati. Som sitter med i både "vänsterlutande" och "högerlutande" regeringar. Så går det till i ett flertal andra länder, det närmaste exemplet är Finland där centern är ett av de partier som suttit med i flest regeringar. Och samma roll borde ett liberalt parti som L ha, men den rollen har de själva klåpat bort.
Det är också så det ska fungera i ett demokratiskt samhälle, att väljarna klumpar sig i mitten i sann gaussisk anda. Det är också lätt att se sig om i världen och granska vad som händer om man medvetet och under lång tid använder populism, styrd media och annat fanskap för driva väljarna åt två olika håll istället. Då får man ett "polariserat samhälle", och då slutar samhället till stora delar att fungera, och framförallt att utvecklas. Det är redan på gång i Sverige, tack vare vår idiotiska "blockpendel" som svänger av och an och för Sverige tillbaka till nolläge över tid.
Så "regeringsalternativen" är nåt som borde klarna först efter valet, det ska definitivt INTE vara nåt man röstar på. Istället ska man rösta på partier och deras kandidater, annars sätter man demokratin ur spel.
Jag håller nog inte med dig i ditt resonemang.
Om man bara ska se till ett partis program och kandidat och rösta därefter och inte ta hänsyn till vilken politik det blir i realiteten efter valet. Är det nog inte många som kan förhålla sig till.
Att som jag, vara helt emot mer invandring då jag tror att det bara skulle förstöra vårt land och ge oss oöverskådliga problem. Skulle i praktiken kunna tänka mig att rösta S. Men då vet jag att det blir tre ytterliggare partier i båten, som står helt tvärtemot mig i den frågan.
Jag vet också att S inte vill ha någonting med SD att göra, oavsett fråga. SD som också är ett tänkbart alternativ för mig.
Den här information är ju totalt väsentlig för mig i mitt val av parti, och hur jag vill att Sverige ska styras i för riktning. Därför måste man få veta med vilka ett parti kan tänkas samarbeta med, för att få med sig den politik som är viktig för mig.
Annars blir det ju som att köpa grisen i säcken.
Sen ska C inte ha cred för någonting. De är ju högerextrema om nåt parti.
Enda anledningen att de befinner sig där de är. Är att de kan enas med de andra vänsterpartierna av deras hat mot SD. Inget annat.