Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-17, 18:32
Medlem
solstrålars avatar
Exakt vad är det för "eftergifter" SD gett som L tjatar om? På Jimmie verkar det som att nästan inga eftergifter alls getts men enligt L har SD "Svängt rejält". Vad är det dom pratar om?
2026-03-17, 18:33
Medlem
Tvärtom...

Ja, hårdare straff kan behövas.

Men långsiktigt minskar brottsligheten bara med förebyggande arbete... Och en minskad segregation och mindre klyftor.. All forskning visar detta.., det kan du väl googla dig till eller fråga din favorit AI.

Dvs det Tidö, som var ett idiotiskt projekt från början, borde satsa mycket mer på att skapa ett samhälle där fler är delaktiga och känner framtidstro..

Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Grymt, peddo Jönsson, "gängens värsta fiende" 😂 har hoppat av partistyrelsen. En bra början.

Det där med "gängens värsta fiende" är inte bara otroligt töntigt utan provocerande i sin naivitet. Ett hån mot alla som drabbas, alla barn som dras in i skiten osv. Lösningen är inte mer socialliberal dynga som är just det som har skapat de här problemen, utan åt andra hållet. Det som tidö faktiskt börjar nå, trots allt motstånd från sosseaktivister och andra muppar.
2026-03-17, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erectionem
Segrande? Knappast. Det här är ingen seger det är bara paus innan nästa bakslag. Några fler medlemmar ändrar ingenting det är ren panikvärvning snarare än styrka.

Nej du har fel. Det handlar om stödröstning inte om några återvändande väljare. Folk tänker bara rädda kvar L inte för att de tror på partiet utan för att de inte vill se det dö helt. Efter valet är luften ur och alla vet det.

Frågan är när vi ser vilka som tänker stödrösta. Opinionsundersökningar pågår men jag tror inte det sätter sig till en stor tendens på resultaten som redovisas 31/3 eller 1/4. Däremot är jag säker på att vi ser tendensen den 30/4. Jag tror på många väldigt osäkra väljare just nu och det är inte säkert vi har klara besked om Simonas linje håller den 22 mars.
För övrigt har jag svårt hänga med i svängarna nu.
2026-03-17, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Tvärtom...

Ja, hårdare straff kan behövas.

Men långsiktigt minskar brottsligheten bara med förebyggande arbete... Och en minskad segregation och mindre klyftor.. All forskning visar detta.., det kan du väl googla dig till eller fråga din favorit AI.

Dvs det Tidö, som var ett idiotiskt projekt från början, borde satsa mycket mer på att skapa ett samhälle där fler är delaktiga och känner framtidstro..

Kulturellt heterogena samhällen är mkt mer kriminella än homogena samhällen. All forskning visar det.

Det sk "långsiktiga förebyggande arbetet"som.ni sossar har bedrivit har inte fungerat. All forskning visar det.

Tidö har redan nått resultat med brottsligheten, vänt trenden, även om det är väldigt långt kvar.

Kommer den rödgröna naiva geggan tillbaka efter valet så hurrar de kriminella.
2026-03-17, 18:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Frågan är när vi ser vilka som tänker stödrösta. Opinionsundersökningar pågår men jag tror inte det sätter sig till en stor tendens på resultaten som redovisas 31/3 eller 1/4. Däremot är jag säker på att vi ser tendensen den 30/4. Jag tror på många väldigt osäkra väljare just nu och det är inte säkert vi har klara besked om Simonas linje håller den 22 mars.
För övrigt har jag svårt hänga med i svängarna nu.

Jo precis. Stödröster är det allra mest osäkra som finns. De ger ingen verklig grund att stå på bara en tillfällig livlina. När partiet inte längre fyller en funktion som att rädda kvar i riksdagen så försvinner de på en gång. Det är inte övertygelse det är panik och den ska de få känna av när verkligheten hinner ikapp.
2026-03-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Exakt vad är det för "eftergifter" SD gett som L tjatar om? På Jimmie verkar det som att nästan inga eftergifter alls getts men enligt L har SD "Svängt rejält". Vad är det dom pratar om?

SD har inte svängt rejält, det är bara det att när man skingrar ANTI-SD dimmorna så ser man plötsligt sanningen, att SD är ett parti som man kan samarbeta med i många olika frågor.

Mycket riktigt också så är det enda reaktioner jag sett från SD sida, att några missförstod ett par detaljer. När den saken var avklarad så var alla lugna som filbunkar.
2026-03-17, 18:47
Medlem
Om Tidö vinner sker en förhandling, SD och L kan inte 6 månader innan valet säga, " det här har vi enats om". Ebba B har mkt riktigt sagt att avtalet inte är värt någonting alls .. Dessutom, "fasa ut vinster i skolan" är fluffigt, för att inte tala om att M och KD inte alls gillar förslaget.

Så nej... avtalet är ett sätt att förhoppningsvis tysta den Socialliberala oppositionen i L.

Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
2026-03-17, 18:53
Medlem
Jag är liberal.. ej sosse.

Om vi utgår från att du inte är rasist och vill ha etnisk rensning så handlar det om att göra dagens Sverige så välfungerande som möjligt.

Och segregation och större klyftor ökar brottsligheten, finns studier ex från Danmark.

Jag är ödmjuk för att hårdare straff kan behövas, men förebyggande arbete är enda sättet att långsiktigt minska brottsligheten

Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Kulturellt heterogena samhällen är mkt mer kriminella än homogena samhällen. All forskning visar det.

Det sk "långsiktiga förebyggande arbetet"som.ni sossar har bedrivit har inte fungerat. All forskning visar det.

Tidö har redan nått resultat med brottsligheten, vänt trenden, även om det är väldigt långt kvar.

Kommer den rödgröna naiva geggan tillbaka efter valet så hurrar de kriminella.
Senast redigerad av Ed-Dearborn 2026-03-17 kl. 18:54. Anledning: Stavfel
2026-03-17, 18:55
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Klart han hoppar av ser finare ut än att sparkas ut, liberala kvinnors ordförande har hamnat i blåsväder för sitt ställningstagande.

Jag tror de flesta i partiet är rätt glada över att han hoppar av, oavsett anledning eller eller hur fint det ser ut. Det var min poäng.
2026-03-17, 18:55
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Världen är inte "höger" eller "vänster", det är en konstgjord och konstruerad uppdelning som dessutom numera inte håller ihop. Det är skadligt för demokratin eftersom det är en statistisk "sanning" att det alltid finns mest väljare i mitten. Därför är "mittenpartier" viktiga som sådana, deras huvudsakliga roll i en sund demokrati är att vända kappan efter väljarnas vind och se till att det blir en stabil majoritetsregering. Åt det håll väljarna för tillfället vill ha det.

Tvingar man dem att välja sida i förväg, som i Sverige, så spricker de av naturliga skäl på mitten. Deras naturliga politik ligger på båda sidor om mitten, inte på den ena eller den andra. Skär man av den kakan på mitten så halverar man ett mittenparti. Det är skit (riktigt skit, faktiskt) för en fungerande demokrati.

I Sverige borde egentligen L, C och MP vara sådan partier, och också KD skulle kunna vara det om det faktiskt var ett parti som prioriterade människan i stort, i sann kristen anda. Men svenska KD, som ursprungligen var ett sådant parti (och grundades av den anledningen) har under nuvarande ledarskap blivit ett höger-ideologiskt, pro-sionistiskt och anti-islamistiskt parti, kryddat med litet rasism och "det är inte fult att samla pengar på hög" a'la Livets ord.

MP har gått i motsatt riktning: natur och klimat handlar ytterst om resurser och i andra länder är "de gröna" därför rätt långt till höger och skiljer sig från "mittenhögern" bara med att naturen också ska räknas som kapital på banken (vars värde ska skyddas och ökas). När det gäller Putin, Ukraina och Trump, eller Kina och handelspolitiken så ligger t.o.m. ytterom "mittenhögern", de är allt annat än "mjukisar". Till skillnad från högern så är samhället mest bara matematik för de gröna, och de har därför inga problem med att samarbeta varken vänsterut (med stöd som makes sense) eller högerut. Inte så i Sverige, där man satsat på att vara det mest överdrivet kramgoa partiet av alla och att speciellt krama invandrare. Svenska MP har pejl på klimat och natur, men i övrigt verkar de mest utflippade. I en normalt fungerande demokrati skulle de ha suttit med också i "högerlutande regeringar", här har de gjort sig till nåt slags sosse add-on modul. Det är rent ut sagt onaturligt.

C förtjänar enorm cred för att de inte sålt ut och gått med i "blockpolitiken". De är, som ett sant mittenparti, ungefär lika mycket höger som vänster och skulle vara ett av de mest värdefulla partierna i en normalt funtad demokrati. Som sitter med i både "vänsterlutande" och "högerlutande" regeringar. Så går det till i ett flertal andra länder, det närmaste exemplet är Finland där centern är ett av de partier som suttit med i flest regeringar. Och samma roll borde ett liberalt parti som L ha, men den rollen har de själva klåpat bort.

Det är också så det ska fungera i ett demokratiskt samhälle, att väljarna klumpar sig i mitten i sann gaussisk anda. Det är också lätt att se sig om i världen och granska vad som händer om man medvetet och under lång tid använder populism, styrd media och annat fanskap för driva väljarna åt två olika håll istället. Då får man ett "polariserat samhälle", och då slutar samhället till stora delar att fungera, och framförallt att utvecklas. Det är redan på gång i Sverige, tack vare vår idiotiska "blockpendel" som svänger av och an och för Sverige tillbaka till nolläge över tid.

Så "regeringsalternativen" är nåt som borde klarna först efter valet, det ska definitivt INTE vara nåt man röstar på. Istället ska man rösta på partier och deras kandidater, annars sätter man demokratin ur spel.
Jag håller nog inte med dig i ditt resonemang.

Om man bara ska se till ett partis program och kandidat och rösta därefter och inte ta hänsyn till vilken politik det blir i realiteten efter valet. Är det nog inte många som kan förhålla sig till.

Att som jag, vara helt emot mer invandring då jag tror att det bara skulle förstöra vårt land och ge oss oöverskådliga problem. Skulle i praktiken kunna tänka mig att rösta S. Men då vet jag att det blir tre ytterliggare partier i båten, som står helt tvärtemot mig i den frågan.
Jag vet också att S inte vill ha någonting med SD att göra, oavsett fråga. SD som också är ett tänkbart alternativ för mig.

Den här information är ju totalt väsentlig för mig i mitt val av parti, och hur jag vill att Sverige ska styras i för riktning. Därför måste man få veta med vilka ett parti kan tänkas samarbeta med, för att få med sig den politik som är viktig för mig.
Annars blir det ju som att köpa grisen i säcken.

Sen ska C inte ha cred för någonting. De är ju högerextrema om nåt parti.
Enda anledningen att de befinner sig där de är. Är att de kan enas med de andra vänsterpartierna av deras hat mot SD. Inget annat.
2026-03-17, 18:57
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Ska bli en underhållande söndag, spana in Liberalernas extrainsatta landsmöte, se talen från talarstolen, röstning, bör väl sändas på SVT Play precis som landsmötet i november 2025. Då sände även Liberalerna själva https://www.youtube.com/@Liberalernas/streams

Nästan ett läge för sportbarerna att göra spin-off på, storbilds-tv, stor stark, en generöst tilltagen plankstek rikligt med Bea för typ 130 kr. Det skulle vara trevligt, lite brittiskt pub känsla där det denna söndag diskuterades politik och inte så mycket fotboll.

Är det någon som vet i vilken stad det extrainsatta landsmötet ska hållas, hållpunkter och tider?
Jag ser också fram emot det och Jan Jönsson kanske är där och brister ut i gråt. Så djävla skönt att L blir av med det godhjärtade vänsterpacket. Klokt av Samona som på detta vis rensar upp i den bråkiga sörjan av kärringar. Själv är jag inte helt främmande för att ge L en stödröst om det ser ut att gå vägen.
Senast redigerad av ziggarillen 2026-03-17 kl. 19:00.
2026-03-17, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Han hoppar inte av, åtminstone inte än.. Jönsson har lämnat Partistyrelsen vilket är något helt annat.

L sitter i Riksdagen mkt tack vare Stockholm, och Jan har fått ett högre stöd Kommunalt än vad partiet fått på Riks..

Jan har inte bestämt sig vad han ska göra, men han har varit ett dragplåster, indirekt gett L en plats i Riksdagen..
Jag syftade på det kanske kunde misstas, tänkte då kvinnoförbundets ordförande ser ut att få sparken om inte hon också kliver av uppdraget.
Senast redigerad av tjanska 2026-03-17 kl. 19:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in