2026-03-17, 17:13
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag vidhåller, att skriva:

"Män njuter av att våldta för att män njuter av sex", vilket alltså var vad jag ursprungligen svarade på.

Är vedervärdigt sätt att uttrycka sig...förövrigt en rejäl kränkning av män.

"Sex" som begrepp inkluderar alla former av sexuella aktiviteter, frivilliga som icke frivilliga. Det finns ingen anledning att göra ordet heligt och enbart associerat med något positivt som frivilligt sex. Våldtäkt är en form av sex.

Vill tro att du hänfaller åt samma idé i andra diskussioner där du på något sätt skall diktera hur språket används för att du blir upprörd. Det är lönlöst att försöka förbjuda hur ord används baserat på känslor.
Citera
2026-03-17, 17:22
Medlem
Citat:
Nej scrolla neråt....och välj sexbrott...
20,1% av kvinnor mellan 16 och 24 uppger sig varit utsatta för sexbrott föregående år.

det tycker alltså du är "lite".

Bara för att det är intressant så kan vi jämföra utsatthet för sexbrott kontra utsattheten för misshandel.
Tyvärr finns inte ålderkategorin 16-25 med för misshandel hos jämställdhetsmyndigheten......så jag går till källan: hoppas du kan se min sökning annars får du göra en egen tabell

misshandel för män 16-24 7,7%

https://bra.se/statistik/statistik-fran-enkatundersokningar/nationella-trygghetsundersokningen/skapa-din-egen-tabell-ntu

Elever i årskurs 9 som uppger att de har blivit tafsade eller tagna på ett sexuellt sätt mot sin vilja, eller blivit tvingade till att göra något som de upplevde som sexuellt, under de senaste 12 månaderna

2023: 17,9 procent flickor, 7,2 procent pojkar

Kan dela två länkar.
https://bra.se/statistik/statistik-fran-enkatundersokningar/nationella-trygghetsundersokningen/utsatthet-for-brott

https://bra.se/amnen/misshandel

Du kommer se att män är överrepresenterade i nästan samtliga kategorier av brott.
Misshandel så är män ungefär 40 procent mer utsatta. Och vad gäller grov misshandel ungefär 100 procent mer utsatta

Kan vi återgå till ämnet våldtäkt.
Så att du kan bemöta mina påståenden.
Eller har du inga argument där.
Citera
2026-03-17, 17:33
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Suck...tydligheten förelåg DÅ, eftersom tråden då var i en kontext av en annan tråd.
Men oroa dig inte jag har numera helt slutat skapat "sarkastiska" trådar för att få fram en poäng.
Sarkasm är ett bra verktyg att använda när man vill prata över andras huvuden, kör på.

BTW, såg att min kommentar vart smått felformulerat.
Tanken var att gå på retrett.

"Men det kan även vara jag som inte har alla hästar i stallet, hmmm...
Senast redigerad av RitchieBlackmore 2026-03-17 kl. 17:34. Anledning: tangentfel
Citera
2026-03-17, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Kan dela två länkar.
https://bra.se/statistik/statistik-fran-enkatundersokningar/nationella-trygghetsundersokningen/utsatthet-for-brott

https://bra.se/amnen/misshandel

Du kommer se att män är överrepresenterade i nästan samtliga kategorier av brott.
Misshandel så är män ungefär 40 procent mer utsatta. Och vad gäller grov misshandel ungefär 100 procent mer utsatta

Kan vi återgå till ämnet våldtäkt.
Så att du kan bemöta mina påståenden.
Eller har du inga argument där.

Fast nu gjorde jag alltså en jämförelse mellan riskerna för att utsättas för misshandel kontra sexbrott mellan könen för att få dig att fatta att nej risken för att utsättas för sexbrott är INTE liten.
Vilket du alltså hävdar att det skulle vara.
Citera
2026-03-17, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
"Sex" som begrepp inkluderar alla former av sexuella aktiviteter, frivilliga som icke frivilliga. Det finns ingen anledning att göra ordet heligt och enbart associerat med något positivt som frivilligt sex. Våldtäkt är en form av sex.

Vill tro att du hänfaller åt samma idé i andra diskussioner där du på något sätt skall diktera hur språket används för att du blir upprörd. Det är lönlöst att försöka förbjuda hur ord används baserat på känslor.

Våldtäkt är alltså sex....

Att bli våldtagen är samma upplevelse som att ha frivilligt sex...
Citera
2026-03-17, 18:09
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Våldtäkt är alltså sex....

Att bli våldtagen är samma upplevelse som att ha frivilligt sex...

Upplevelse är något helt annat. Det är bara ord som beskriver något. Sex är det övergripande ämnet. Det kan delas in i frivilligt och ofrivilligt. Du verkar ha svårt att vara objektiv och tolkar in påståenden om att våldtäkt och frivilligt sex skulle vara samma upplevelse.

I vilket fall som helst blir det lite felaktigt att som du gör i trådstarten skriva att alla män skulle njuta av att våldta. Det finns många som under vissa förutsättningar gör det. Svårt att få bra statistik exakt på hur många beroende på tidsrymd och annat.
Senast redigerad av MuhamtaCurry 2026-03-17 kl. 18:13.
Citera
2026-03-17, 18:11
Medlem
Citat:
Fast nu gjorde jag alltså en jämförelse mellan riskerna för att utsättas för misshandel kontra sexbrott mellan könen för att få dig att fatta att nej risken för att utsättas för sexbrott är INTE liten.

Sexualbrott är fortfarande inte synonymt med våldtäkt. Kilade du på sidan jag delade. Där kan en se att män är mer utsatta för brott i 7 kategorier av 9.
Tafsningar är fortfarande inte våldtäkt.
Apropå våldtäkt. Visste du att män har ungefär hälften så stor möjlighet att få sin förövare till domstol jämfört med kvinnor. Vad tror du att jämställdhetsmyndigheten säger om det.
Citera
2026-03-17, 18:54
Medlem
Citat:
Sexualbrott är fortfarande inte synonymt med våldtäkt. Kilade du på sidan jag delade. Där kan en se att män är mer utsatta för brott i 7 kategorier av 9.
Tafsningar är fortfarande inte våldtäkt.
Apropå våldtäkt. Visste du att män har ungefär hälften så stor möjlighet att få sin förövare till domstol jämfört med kvinnor. Vad tror du att jämställdhetsmyndigheten säger om det.

Att Merapi inte reagerar på det svartmarkerade är för att hon inte förstår att det kan vara ett jämställdhetsproblem även om offret och förövaren är av samma kön.... det är som att tro att ifall det fanns lönediskriminering pga. kön till nackdel för kvinnor så är det inte relevant ur jämställdhetssynpunkt ifall de som sätter lönerna till stor del är kvinnor. Redan här inser man hur absurt resonemanget är.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-03-17 kl. 18:57.
Citera
2026-03-17, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Att Merapi inte reagerar på det svartmarkerade är för att hon inte förstår att det kan vara ett jämställdhetsproblem även om samma kön är offret som är förövaren.... det är som att tro att ifall det fanns lönediskriminering pga. kön till nackdel för kvinnor så är det inte relevant jämställdhetsmässigt ifall de som sätter lönerna till stor är kvinnor. Redan här inser man hur absurt resonemanget är.

Låter som vissa sorters feministisk logik.
Dvs inte alls logiskt utan cherrypicking
Citera
2026-03-17, 18:58
Medlem
Citat:
Låter som vissa sorters feministisk logik.
Dvs inte alls logiskt utan cherrypicking

Ifall hon på riktigt tror på jämställdhet så BORDE hon ta upp just detta. Men hon har ett enögt perspektiv på det hela. Ja, hon har stora svårigheter med logik och vara konsekvent. Det är något som har påpekats och observerats många gånger på det här forumet.

Att ha starka åsikter om världen utan rejält med kompetens blir sällan bra.
Citera
2026-03-17, 19:02
Medlem
Citat:

Om målet var att jämföra olika brottstyper och således få fram skillnaden mellan sexbrott och andra typer av brott så blir det ett rejält magplask att göra en jämförelse där könet är olika (man vs kvinna). Du borde ha isolerat den variabeln. Just saying. Som sagt, det här med logik är.... inte din grej.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-03-17 kl. 19:07.
Citera
2026-03-17, 19:09
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Upplevelse är något helt annat. Det är bara ord som beskriver något. Sex är det övergripande ämnet. Det kan delas in i frivilligt och ofrivilligt. Du verkar ha svårt att vara objektiv och tolkar in påståenden om att våldtäkt och frivilligt sex skulle vara samma upplevelse.

I vilket fall som helst blir det lite felaktigt att som du gör i trådstarten skriva att alla män skulle njuta av att våldta. Det finns många som under vissa förutsättningar gör det. Svårt att få bra statistik exakt på hur många beroende på tidsrymd och annat.

Men snälla du, våldtäkt är våldtäkt och sex är sex. Det är ju fan vad ni troll är glada för att röra ihop begreppen och blanda ihop hej vilt. Där är väl för fan ingen tjej eller kille som ringer till polisen och: "ja hej ursäkta, där var en kille som tvingade mig att ha sex med honom" Alla inklusive du skulle säga: "hej, jag har blivit våldtagen"

Denna tråden är svar på tråden "kvinnor njuter av att bli våldtagna" varken mer eller mindre. Sluta nu gagga om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in