Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
I mitt tidsförlopp,som jag kommer redovisa här..så kommer Boforsarna ut på gatan vid bankomaten i samma ögonblick som Nicola F befinner sig på den kommande mordplatsen.
Avståndet är drygt 20 meter(har läst uppgift om 23 meter). Sträckan efter Dekorima är dessutom dåligt belyst plus att Nicola F onekligen anger i sina förhör att han tittat innåt Tunnelgatan till och konstaterat att denna är mörk och folktom. Härmed så finns det rimligt underlag för att NF missat ögonblicket då Bofors börjar gå från bankomaten.
Bofors lär dessutom promenera norrut lite hastigare än vad Nicola F gör, och i situation innan mord har NF ingen anledning att minnesregistrera tre personer som går cirka 25 meter framför honom.
Det förefaller vidare vara uppenbart att Anders B har stått så till utanför bankomaten att Nicola F inte har sett honom. Mina antaganden här är att han stått långt ut emot sträckstenskanten alternativt så har han stått i dörren till bankomaten och på sådant sätt försvunnit ur Nicola Fs synfält såtillvida denna inte har vridit på huvudet. Det finns heller ingen uppgift att någon ur sällskapet Schaeffer har observerat Anders B kan tilläggas.
Det synkade tidsförloppet funkar enligt mitt enkla förmenande. Vad mera är, det synes vara det enda förloppet som gör det. Det finns rimliga svar på de frågeställningar som uppstår. Det tar hänsyn till materialuppgifterna och slutprodukten detta ger känns rimlig.
Det är naturligtvis möjligt att Boforsarna varit 20m före NF initialt för ett sedan växande avstånd och att dom missat skotten och makarna Palme. Någon minnesregistrering var naturligtvis inte aktuell just då för någon. Men en särskilt bra hypotes är det inte i mitt tycke.
Det blir betydligt bättre om de initialt är 35-40m framför. Det kan man lösa genom att låta Sveavägens bankomatklocka gå ca 10s före Tunnelgatans om man vill ha en mordtid på 23.18.33.
Ett problem som man inte utan vidare kan sopa under mattan är IMs ungdomsgäng. Jag har alltid trott att han inbillat sig, men på senare tid har jag ändrat uppfattning och tror att han såg ett gäng (som kan vara Bofors) när han var i närheten. Glenn M är ett problem förstås. Det kan dock inte uteslutas att Inges bankomatgäng kom före till bankomaten och att dom fipplade på x antal sekunder så Glenn smet före.
Ett optimalt scenario är att IM verkligen såg Boforsarna (som bevisligen är det enda gäng vi vet gått där strax före mordet) och att de senare hann passera Sari innan makarna Palme kom dit. Tyvärr låter det sig ej enkelt göras utan att man använder en del fantasi.
Om IM såg Boforsarna när han satt och väntade för vänstersväng (som vi inte vet något om) och att man samtidigt låter Sveavägens bankomatklocka gå x antal sekunder före Tunnelgatans (som vi inte heller vet något säkert om), så närmar man sig ett sådant scenario. Det blir spekulativt, men löser en del problem.