2026-03-17, 12:25
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Foton på löjtnant Lars Eric Nilsson (1944 - 2003) finns i artikeln i Expressen den 20 november 1988 och i artikeln i Expressens bilaga Exxet den 26 februari 1995.

Expressen finns på KB och universitetsbiblioteken.

Tack så mycket!

Det finns en bild från en låst artikel i Expressen när man googlar, men det står inget datum. På bilden står en mörkhårig, skäggig man med cigarett (?) i munnen "skjut-beredd" med ett automatvapen. Är det LEN?
Citera
2026-03-17, 13:07
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om du räknar med att bankomaten låg vid Sveavägen 44 och Boforsarna korsade över vid Adolf Fredriks kyrkogata och köpte korv i Najis gatukök så börjar det stämma bättre.

Vi vet var Götabanken hade sitt lilla kontor (så litet att man knappt såg att det var en bank) och bankomat (deras gemensamma entré var 20 meter norr om Tunnelgatan). Trots att de öppnade i januari 1984 och stängde i maj 1986 (Linders Resor annonserade sin nya adress i en stor annons i Svenska Dagbladet den 18 maj 1986). Vi vet också att vittnet Anders Björkman inte hade varit där tidigare (som framgår av förhören 1986) och uppfattade Skandiahuset som "banken" (som han visade i första förhöret tre timmar efter mordet och i Stockholms tingsrätt 1989).

Jag hade nog korsat Sveavägen vid Adolf Fredriks Kyrkogata och köpt en korv av Ljubisa Najic (jag är stamkund på Sibylla). Nu vet vi att de inte gjorde det. Som framgår i förhöret med Åsa Gustafsson. De fortsatte på Sveavägens östra sida till Rådmansgatan. Där korsade de Sveavägen, passerade Venezia (pizzarestaurangen vid sydvästra hörnet av korsningen) och fortsatte uppför trappan till Holländargatan och Glädjehuset på Holländargatan 32.
Citera
2026-03-17, 13:09
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Tack så mycket!

Det finns en bild från en låst artikel i Expressen när man googlar, men det står inget datum. På bilden står en mörkhårig, skäggig man med cigarett (?) i munnen "skjut-beredd" med ett automatvapen. Är det LEN?

Jepp.

Löjtnant Nilsson i egen hög person.

Han gjorde även en kort filmkarriär 1987 (mindre än en sekund).

Den skäggige mannen vid 36:33 i denna film.
Senast redigerad av Lebel 2026-03-17 kl. 13:19.
Citera
2026-03-17, 13:19
Medlem
ThePaleHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag har sett två andra namn på "medaktörerna" i filmen "Förebudet".

Har du någon källanvisning till de namn du anger?

Finns här nedan, imdb filmfakta.

Det/dom du kanske syftar på är Lars Nilsson,C-G Östling och en till polis som i en tidigare övning ser om det är möjligt att komma åt och likvidera överbefälhavaren.

https://m.imdb.com/title/tt13767614/fullcredits/?ref_=tt_ov_sm_3#amzn1.imdb.concept.name_credit_gr oup.7caf7d16-5db9-4f4f-8864-d4c6e711c686
Citera
2026-03-17, 13:20
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jepp.

Löjtnant Nilsson i egen hög person.

👍

När man googlar hans namn och "Förebudet" kommer det upp en bild på fyra män som tittar in i kameran. Vet du vilka som är med på den bilden? Kn Arne H sa väl att LEN liknade fantombilden lite. Den enda jag kan tycka liknar den en aning, det är mannen tvåa från höger (den långa smala näsan, ögonen). Men den mannen verkar inte så mörk.
Citera
2026-03-17, 13:24
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
I mitt tidsförlopp,som jag kommer redovisa här..så kommer Boforsarna ut på gatan vid bankomaten i samma ögonblick som Nicola F befinner sig på den kommande mordplatsen.
Avståndet är drygt 20 meter(har läst uppgift om 23 meter). Sträckan efter Dekorima är dessutom dåligt belyst plus att Nicola F onekligen anger i sina förhör att han tittat innåt Tunnelgatan till och konstaterat att denna är mörk och folktom. Härmed så finns det rimligt underlag för att NF missat ögonblicket då Bofors börjar gå från bankomaten.
Bofors lär dessutom promenera norrut lite hastigare än vad Nicola F gör, och i situation innan mord har NF ingen anledning att minnesregistrera tre personer som går cirka 25 meter framför honom.

Det förefaller vidare vara uppenbart att Anders B har stått så till utanför bankomaten att Nicola F inte har sett honom. Mina antaganden här är att han stått långt ut emot sträckstenskanten alternativt så har han stått i dörren till bankomaten och på sådant sätt försvunnit ur Nicola Fs synfält såtillvida denna inte har vridit på huvudet. Det finns heller ingen uppgift att någon ur sällskapet Schaeffer har observerat Anders B kan tilläggas.

Det synkade tidsförloppet funkar enligt mitt enkla förmenande. Vad mera är, det synes vara det enda förloppet som gör det. Det finns rimliga svar på de frågeställningar som uppstår. Det tar hänsyn till materialuppgifterna och slutprodukten detta ger känns rimlig.

Det är naturligtvis möjligt att Boforsarna varit 20m före NF initialt för ett sedan växande avstånd och att dom missat skotten och makarna Palme. Någon minnesregistrering var naturligtvis inte aktuell just då för någon. Men en särskilt bra hypotes är det inte i mitt tycke.

Det blir betydligt bättre om de initialt är 35-40m framför. Det kan man lösa genom att låta Sveavägens bankomatklocka gå ca 10s före Tunnelgatans om man vill ha en mordtid på 23.18.33.

Ett problem som man inte utan vidare kan sopa under mattan är IMs ungdomsgäng. Jag har alltid trott att han inbillat sig, men på senare tid har jag ändrat uppfattning och tror att han såg ett gäng (som kan vara Bofors) när han var i närheten. Glenn M är ett problem förstås. Det kan dock inte uteslutas att Inges bankomatgäng kom före till bankomaten och att dom fipplade på x antal sekunder så Glenn smet före.

Ett optimalt scenario är att IM verkligen såg Boforsarna (som bevisligen är det enda gäng vi vet gått där strax före mordet) och att de senare hann passera Sari innan makarna Palme kom dit. Tyvärr låter det sig ej enkelt göras utan att man använder en del fantasi.

Om IM såg Boforsarna när han satt och väntade för vänstersväng (som vi inte vet något om) och att man samtidigt låter Sveavägens bankomatklocka gå x antal sekunder före Tunnelgatans (som vi inte heller vet något säkert om), så närmar man sig ett sådant scenario. Det blir spekulativt, men löser en del problem.
Citera
2026-03-17, 13:51
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ett optimalt scenario är att IM verkligen såg Boforsarna (som bevisligen är det enda gäng vi vet gått där strax före mordet) och att de senare hann passera Sari innan makarna Palme kom dit. Tyvärr låter det sig ej enkelt göras utan att man använder en del fantasi.

Lisbeth Palme beskrev personer som med all sannolikhet var Björkmans kamrater (i T116-L och T116-M och i förhöret i Stockholms tingsrätt 1989) och Nicola Fauzzi (i A13812-1).

Björkmans kamrat Klas Nyberg förklarade att "vi måste ha mött Palme" mellan den norra reklampelaren och butiken Sari (som låg vid sydöstra hörnet av korsningen Sveavägen - Adolf Fredriks Kyrkogata). Klas förklarade även varför de missade paret Palme.

"Alltså vad jag nu, vad jag tänker så här i tid så måste jag alltså, vi måste ha mött Palme. Men vi märker inte det, vi går tre stycken och pratar och varit på restaurang så vi var inte helt nyktra heller."

Lisbeth Palme beskrev Björkmans kamrater som "ett par". Kamraterna uppgav att de gick i bredd. Trottoaren var sju meter bred 1986. Paret Palme gick längs husväggen. Lisbeth såg Åsa Gustafsson och en av killarna. Den andre kan ha varit skymd för Lisbeth när hon såg dem.
Citera
2026-03-17, 13:55
Medlem
ThePaleHorses avatar
Lars Nilsson som polis i filmen "Förebudet"

https://imgur.com/a/SVYIgzC
Citera
2026-03-17, 14:21
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePaleHorse
Lars Nilsson som polis i filmen "Förebudet"

https://imgur.com/a/SVYIgzC

Tack!

Då förstår jag den som såg likheten mellan honom och förre handbollsspelaren Magnus Wieslander.
Citera
2026-03-17, 16:35
Medlem
Citat:
Lisbeth Palme beskrev personer som med all sannolikhet var Björkmans kamrater (i T116-L och T116-M och i förhöret i Stockholms tingsrätt 1989) och Nicola Fauzzi (i A13812-1).

Björkmans kamrat Klas Nyberg förklarade att "vi måste ha mött Palme" mellan den norra reklampelaren och butiken Sari (som låg vid sydöstra hörnet av korsningen Sveavägen - Adolf Fredriks Kyrkogata). Klas förklarade även varför de missade paret Palme.

"Alltså vad jag nu, vad jag tänker så här i tid så måste jag alltså, vi måste ha mött Palme. Men vi märker inte det, vi går tre stycken och pratar och varit på restaurang så vi var inte helt nyktra heller."

Lisbeth Palme beskrev Björkmans kamrater som "ett par". Kamraterna uppgav att de gick i bredd. Trottoaren var sju meter bred 1986. Paret Palme gick längs husväggen. Lisbeth såg Åsa Gustafsson och en av killarna. Den andre kan ha varit skymd för Lisbeth när hon såg dem.

Vad som kan tilläggas är att alternativ förklaring till Lisbeth Palmes intryck av att ha mött ett par saknas.
Det kan egentligen endast handla om Boforsarna.
Frånsett enstaka ekipage..Nicola F, så saknas materialuppgifter om att andra gått norrut aktuell sträcka vid aktuell tidsrymd.
Den rimligaste förklaringen till Lisbeth Palmes intryck av att LOP eventuellt mött ett par stavas Boforstrio.
Det går att dra vissa slutsatser här.
LOP bör lämna butiken Saris skyltfönster cirka 90 sekunder innan skotten faller cirka 110 meter längre söderut.
Någonstans under dessa 90 sekunder så måste Bofors och LOP ha passerat varandra.
Citera
2026-03-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det är naturligtvis möjligt att Boforsarna varit 20m före NF initialt för ett sedan växande avstånd och att dom missat skotten och makarna Palme. Någon minnesregistrering var naturligtvis inte aktuell just då för någon. Men en särskilt bra hypotes är det inte i mitt tycke.

Det blir betydligt bättre om de initialt är 35-40m framför. Det kan man lösa genom att låta Sveavägens bankomatklocka gå ca 10s före Tunnelgatans om man vill ha en mordtid på 23.18.33.

Ett problem som man inte utan vidare kan sopa under mattan är IMs ungdomsgäng. Jag har alltid trott att han inbillat sig, men på senare tid har jag ändrat uppfattning och tror att han såg ett gäng (som kan vara Bofors) när han var i närheten. Glenn M är ett problem förstås. Det kan dock inte uteslutas att Inges bankomatgäng kom före till bankomaten och att dom fipplade på x antal sekunder så Glenn smet före.

Om IM såg Boforsarna när han satt och väntade för vänstersväng (som vi inte vet något om) och att man samtidigt låter Sveavägens bankomatklocka gå x antal sekunder före Tunnelgatans (som vi inte heller vet något säkert om), så närmar man sig ett sådant scenario. Det blir spekulativt, men löser en del problem.

Det bör väl dessutom påpekas att Nicola F aldrig tillfrågades om han såg några ryggtavlor på folk när han vandrade Sveavägen norrut mordkvällen.
Han kan således eventuellt ha sett Boforstrions ryggtavlor.
Citera
2026-03-17, 17:17
Medlem
Tog Hans Holmer befälet över utredningen för att bland annat se till att inga spår ledde vidare till statsapparaten?

Man använde ju väldigt mycket tid på PKK och kurder jämfört med andra uppslag.
Var jakten på PKK enbart till för att hitta en syndabock?

Han hade ju god kunskap om Säpo , han var ju chef på Säpo 1970-1976..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in