2026-03-17, 01:44
Medlem
Lebels avatar
Thomas Kangers nya bok "En dag i Christer Petterssons liv" är läsvärd. Kanger driver hejdlöst med Sveriges största anka (Filters "avslöjande" av Stig Engström 2018) och "journalisterna" som skapade den. Nya avslöjanden.

Kangers beskrivning av mordförloppet är mindre bra. Han tror att Inge Mårelius började vänta knappa två minuter före mordet (fem sekunder mindre än de 119 sekunder som hans passagerares uttag pågick). Självklart får Kanger problem.

Björkmans sällskap blir ett problem. Kanger gissar att Björkmans sällskap var i Götabankens bankomat 20 meter norr om Tunnelgatan (inte 30 meter som Kanger tror) när skotten kom. Det kan lätt avvisas. Björkman var kvar vid bankomaten när uttagen var klara. Som framgår av förhören med Björkman och hans kamrater. Att skotten kom när deras uttag pågick är en omöjlig tanke.

"Några flickor" blir också ett problem. Birgitta Schaeffer och hennes två döttrar är okända för Kanger. Inge vittnade i Svea hovrätt 1989 att "några flickor" var "tre personer". Det har Kanger glömt. Han tror att "några flickor" är 31-åriga Grand-vittnet Susanne Agel och hennes 29-åriga väninna Ann-Mari Hellsten, som gick Sveavägen söderut på den västra sidan (de gick "ganska raskt" och bör ha passerat Tunnelgatan före 23.17). "Några flickor" (som var "tre personer") gick på den östra sidan. Det har Kanger glömt.

Inge vittnade i Stockholms tingsrätt 1989 att Susanne Larsson letade efter sitt kort innan uttagen började i postkontorets bankomat. Det har Kanger glömt. Susanne letade efter sitt kort redan när Glenn Malmström kom till bankomaten (som framgår i första förhöret med Malmström). Det är okänt för Kanger.

Det blir lättare att fatta mordförloppet om man fattar att Inge väntade i drygt tre minuter (som Inge berättade för Kanger 1987). Kanger är inte lika påläst som 1987. Boken är ändå läsvärd.

Att Inge såg att gärningsmannen kom gående norrifrån till Dekorima är en efterhandskonstruktion (som dök upp i telefonförhöret den 12 november 1987). Några månader efter Kangers intervjuer.
Citera
2026-03-17, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Kanske det.

Den som tog ut tusenlappen (cirka 7000 kr i dagens penningvärde) verkar ha druckit en hel del. Uttaget pågick från 22.53.09 till 22.54.39 (bankomattid). Enligt journalremsan. En minut och 30 sekunder. De båda föregående uttagen 22.25 (41 sekunder) och 22.45 (45 sekunder) var också ganska långa.

Mellan 22.54 och 23.16 (bankomattid) var postkontorets bankomat oanvänd. Glenn Malmströms saldokontroll var 38 sekunder. Susanne Larssons uttag var 37 och 35 sekunder. Helena Lähdes 41 sekunder. Åsa Gustafssons utttag i Götabankens bankomat var 34 sekunder. Klas Nybergs 32 sekunder.

Vad som är intressant är när postkontorets bankomat pep (23.18.28 bankomattid) och när Helenas uttag var klart (23.18.56 bankomattid). Skotten kom mellan dessa tider.

Vi vet att Susanne och Sven-Erik (som båda steg in genom vänster bakdörr i Inges Opel Rekord) behövde "lagom" tid. Susannes uttag slutade 23.18.13 (bankomattid). Hon stoppade ner pengar och kort, korsade gatan, öppnade vänster bakdörr, steg in och flyttade sig till höger sida i baksätet. Sven-Erik satte sig till vänster i baksätet och stängde dörren. Sedan sa Inge att GM "tänker skjuta" (E107-2-D).

Hur lång tid tog det? Inte 15 sekunder. Det är för lite. Susanne var alkoholpåverkad (enligt Glenn Malmström). "Lagom rolig" (enligt Susanne själv). Inte 43 sekunder. Det är för mycket. Mittemellan är lagom (29 sekunder).

Skotten kom 23.18.42 bankomattid (23.21.30 enligt Fröken Ur och rekonstruktionen den 5 maj). Postkontorets bankomat gick två minuter och 48 sekunder efter Fröken Ur. Övervakningsapplikationens klocka ("dataklockan") gick också efter Fröken Ur. Minst 48 sekunder efter Fröken Ur. Annars hade postkontorets bankomat hamnat utanför tvåminutersgränsen och larmat. Det vet vi att den inte gjorde. Därför vet vi att bankomatsystemet startades om minst en gång mellan den 28 februari och den 24 april (när krinsp Sjödin fann att "dataklockan" gick 90 sekunder före Fröken Ur). Som framgår av spaningsuppslag EG10019.

Därför vet vi att "dataklockan" kunde ändras mer än två minuter när bankomatsystemet startades om. Det är inte konstigt. Att klockor gick några minuter fel var inte konstigt 1986. Internet användes inte i näringslivet. Inte heller Network Time Protocol. Bankgirot (som skötte driften av Bankomatsystemet sedan 1984) använde Datex och X.21.

Därför vet vi att Sveriges 489 bankomater (som var anslutna till Bankgirots övervakningssystem) synkades med "dataklockans" nya tid när Bankomatsystemet startades om och "dataklockan" ställdes (med valfri klocka och inte med Fröken Ur). Det gjordes inte regelbundet (bara vid olika typer av fel).

Som framgår av förhören med marknadsansvarige Nordström den 22 april (EG10019-3), produktionschef Jonas den 24 april (EG10019-4) och dataoperatör Tapper den 24 april (EG10019-5), samt BankomatCentralens brev till polisen den 17 april (bilaga till EG10019-3). Intressanta i sammanhanget är även journalremsan (bilaga till EG10019-3), förklaringen till journalremsan (bilaga till EG10019-3), postkontorets tider (EG10019-6) och Götabankens tider (bilaga till EG10019). Länkar finns nedan.

Utan synk kunde alla bankomater hamna utanför tvåminutersgränsen och larma när Bankomatsystemet startades om. Utan synk var det ingen mening att ha en larmfunktion med en tvåminutersgräns.

Därför vet vi att Sveriges 489 bankomater synkades med "dataklockans" nya tid när Bankomatsystemet startades om den 28 februari 1986 kl 8.00. "Dataklockans" nya tid var två minuter och 48 sekunder efter Fröken Ur. Liksom bankomaternas nya tid. Därför vet vi att Götabankens bankomat på Sveavägen gick lika mycket efter som postkontorets bankomat på Tunnelgatan (Olof Palmes gata). Två minuter och 48 sekunder. Att övervakningsapplikationen var avstängd från 16.59 på fredagen till 7.56 på måndagen har ingen betydelse. Den var avstängd varje helg.

Ingen kunde räkna på detta före 2020 (utom polisen). De exakta tiderna för uttagen i Götabankens bankomat 20 meter norr om Tunnelgatan var inte kända för allmänheten före 2020 (bara att de började 23.15 och slutade 23.16).

Polisen insåg att bankomaterna gick fel. Inte att de gick lika fel. Det framgick inte tillräckligt tydligt i förhören. Polisen frågade inte om de gick lika fel. Personalen visste inte att polisen hade skäl att jämföra två bankomater.

Många tekniker (som var med på 80-talet) kan intervjuas.

https://delafil.se/dbda8d54ca116976/Pol-1986-04-22_EG10019-3_Information_om_bankomater.pdf

https://delafil.se/5641ff6d922262ff/Pol-1986-04-22_EG10019-3_Bilaga_Journalremsa.pdf

https://delafil.se/595e3622ca3554e2/Pol-1986-04-22_EG10019-3_Bilaga_Förklaring_journalremsa.pdf

https://delafil.se/952e96c683492ca0/Pol-1986-04-22_EG10019-3_Bilaga_BankomatCentralens_brev.pdf

https://delafil.se/f17ac98392cde966/Pol-1986-04-24_EG10019-4_Information_om-bankomater_mindre_maskad.pdf

https://delafil.se/d12bceb870f2caeb/Pol-1986-04-24_EG10019-5_Information_om_bankomater_mindre_maskad.pdf

https://delafil.se/955a511eb0892cbb/Pol-1989-08-30_EG10019-6_Postkontorets_tider.pdf

https://delafil.se/d0283f3c3d1ee7ae/Pol-1989-08-30_EG10019_Bilaga_Götabankens_tider.pdf

Du får bakläxa på inflationen mellan Februari 1986 jämfört med Februari 2026.

Gällande journalremsan avseende Helena Ls uttag så är det diskrepansen mellan den tredje och fjärde händelsen som är intressant.
Det finns fem händelser.
Den första anger registrering av kort.Detta sker 23.18.15 (alla tider uttryckta i bankomattid).
Andra händelsen synes behandla önskat belopp, som anges 23.18.21.
Fjärde händelsen anges som sedlar uppräknade i magasin.Detta sker 23.18.47 i detta fall.
Femte händelsen är när kontanterna tagits och ärendet avslutat. Här 23.18.56.
Den tredje händelsen anger när PIN kod slagits in.
Det tar 19 sekunder mellan det att Helena L slagit in PIN kod till det att sedlarna har räknats upp i magasin, och då detta är en automatisk process som borde hålla sig inom ett intervall om cirka 13 sekunder så kan man anta att denna differens eventuellt har med det första misslyckade försöket att göra. Konsekvens av detta blir då enligt ovan beskrivna tankegång att Helena L hör skotten cirka 23.18.33 uttryckt i bankomattid.

I övrigt håller jag med om att bankomaterna Tunnelgatan och Sveavägen varit synkade mordkvällen.
Systemet borde ha varit direkt otjänligt om bankomattiderna var osynkade hej vilt.

Mordtid som jag arbetar efter ligger cirka 23.21.00. Jag anser tvivelsutan att 23.21.30 förefaller vara en alltför sen tid som vilar på ytterst tvivelaktig grund.

Ovanstående har betydelse för mitt fortsatta tidsförlopp.
Citera
2026-03-17, 08:52
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Du får bakläxa på inflationen mellan Februari 1986 jämfört med Februari 2026.

Det finns olika sätt att räkna. Ekonomifaktas 2649 kronor är rena glädjekalkylen. För den som festar i Stockholm. Vill man han ha lika roligt som man hade för 1000 kr 1986 är nog 7000 kr bra att ha.

Citat:
Gällande journalremsan avseende Helena Ls uttag så är det diskrepansen mellan den tredje och fjärde händelsen som är intressant.
Det finns fem händelser.
Den första anger registrering av kort.Detta sker 23.18.15 (alla tider uttryckta i bankomattid).
Andra händelsen synes behandla önskat belopp, som anges 23.18.21.
Fjärde händelsen anges som sedlar uppräknade i magasin.Detta sker 23.18.47 i detta fall.
Femte händelsen är när kontanterna tagits och ärendet avslutat. Här 23.18.56.
Den tredje händelsen anger när PIN kod slagits in.
Det tar 19 sekunder mellan det att Helena L slagit in PIN kod till det att sedlarna har räknats upp i magasin, och då detta är en automatisk process som borde hålla sig inom ett intervall om cirka 13 sekunder så kan man anta att denna differens eventuellt har med det första misslyckade försöket att göra. Konsekvens av detta blir då enligt ovan beskrivna tankegång att Helena L hör skotten cirka 23.18.33 uttryckt i bankomattid.

Jag förstår vad du menar. Det viktigaste är när bankomaten piper. Den hade pipit när skotten kom. Enligt förhören med Helena. Inge vittnade 1989 att Helena berättade för honom efteråt att hon väntade på pengarna när skotten kom.

Citat:
I övrigt håller jag med om att bankomaterna Tunnelgatan och Sveavägen varit synkade mordkvällen.
Systemet borde ha varit direkt otjänligt om bankomattiderna var osynkade hej vilt.

Mordtid som jag arbetar efter ligger cirka 23.21.00. Jag anser tvivelsutan att 23.21.30 förefaller vara en alltför sen tid som vilar på ytterst tvivelaktig grund.

Ovanstående har betydelse för mitt fortsatta tidsförlopp.

Det är svårt att tro att Leif Ljungqvists U-sväng tog mer än 44 sekunder och det är svårt att bortse från att Kerstin Nordström (damen på Sveavägen 39) och Ingrid Zetterström (växeltelefonisten hos Solna taxi) båda uppgav 23.22.
Citera
2026-03-17, 09:21
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Det finns olika sätt att räkna. Ekonomifaktas 2649 kronor är rena glädjekalkylen. För den som festar i Stockholm. Vill man han ha lika roligt som man hade för 1000 kr 1986 är nog 7000 kr bra att ha.

Jag förstår vad du menar. Det viktigaste är när bankomaten piper. Den hade pipit när skotten kom. Enligt förhören med Helena. Inge vittnade 1989 att Helena berättade för honom efteråt att hon väntade på pengarna när skotten kom.

Det är svårt att tro att Leif Ljungqvists U-sväng tog mer än 44 sekunder och det är svårt att bortse från att Kerstin Nordström (damen på Sveavägen 39) och Ingrid Zetterström (växeltelefonisten hos Solna taxi) båda uppgav 23.22.

Man kanske ska vara försiktig med att ta Helena L helt på orden. En skottid ner mot 23.18.30 i bankomattid passar inte bra ihop med synkade klockor. Det ger vid handen att NF endast var ca 20 meter efter Boforsarna när de startade från bankomaten och mellan där skulle AB varit inklämd på något sätt. Det är svårt att få till något bra för Boforsarna och AB aktuell kväll.
Citera
2026-03-17, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Man kanske ska vara försiktig med att ta Helena L helt på orden. En skottid ner mot 23.18.30 i bankomattid passar inte bra ihop med synkade klockor. Det ger vid handen att NF endast var ca 20 meter efter Boforsarna när de startade från bankomaten och mellan där skulle AB varit inklämd på något sätt. Det är svårt att få till något bra för Boforsarna och AB aktuell kväll.

Om du räknar med att bankomaten låg vid Sveavägen 44 och Boforsarna korsade över vid Adolf Fredriks kyrkogata och köpte korv i Najis gatukök så börjar det stämma bättre.
Citera
2026-03-17, 09:57
Medlem
Citat:
Det framgår i kapitel 17 och 19 i Gunnar Walls bok "Rättsskandalen Olof Palme" från 2023. Samt i noterna. Wall ställer en bra fråga i boken. "Hur stark koppling hade Stay Behind kvar till själva Skandiahuset 1986? Svaret är okänt. Kanske nästan ingen alls."

Rätt svar: Ingen alls. Under 70-talet fanns kontoret på Bergsgatan 16. Sedan på Fleminggatan 17. Eftersom Lindencrona kvarstod som styrelseledamot i Skandia till 1978 hade han möten i Skandiahuset. När Giesecke tog över Stay Behind 1978 fanns ingen koppling alls till Skandiahuset. Utom i vissa journalisters fantasi. Som framgår i en annan bra bok. "Sveriges sak var vår" av Johan Wennström.

Okej. Du har inte svar på min fråga vem "Militärpolaren" är? Löjtnant X kompis.
Citera
2026-03-17, 10:15
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om du räknar med att bankomaten låg vid Sveavägen 44 och Boforsarna korsade över vid Adolf Fredriks kyrkogata och köpte korv i Najis gatukök så börjar det stämma bättre.

Ja möjligt, jag får det dock inte att gå ihop på ett bra sätt som jag är nöjd med när det gäller Boforsarna, hur jag än pusslar och hur andra pusslar för den delen.

Bofors befann sig längs Skandiahuset i ungefär 2 min och 30 sek, fördelade ungefär så här:

Förbrukade 15s från Dekorima till Bankomaten
Förbrukade 1 min och 20s inne i bankomatlokalen
Förbrukade 55s från bankomaten tills dom når AFK

Makarna Palme behövde ca 1 min och 20 s från Sari i gångtakt till Dekorima

Problem som finns:

- Bofors och makarna Palme (Lisbeth) har inte sett varandra vad vi vet. Möjligen såg Lisbeth Boforsarna.
- Bofors och NF har inte sett varandra vad vi vet.
- AB och NF har inte sett varandra vad vi vet säkert. NF kan ha sett AB stöpt som Tensonmannen.
- Ju närmare NF var Bofors ju sämre blir det eftersom NF kanske borde nämnt dom, men framförallt så borde Bofors kanske hört skotten.
- Om IM såg Bofors passera mordplatsen efter att han vänt bilen får man problem med Glenn M.
- Om Bofors hann långt förbi Sari innan makarna Palme kom dit, får man problem med lång väntetid på Sveavägen för AB.
- Det är svårt att helt bortse ifrån att IM sett ett gäng passera Dekorima runt den tid han var i dess närhet.
- Vid synkade klockor är det problem med en mordtid ner mot 23.18.30 (bankomattid) eftersom NF då var väldigt nära Bofors.
Citera
2026-03-17, 10:25
Medlem
Citat:
Ja möjligt, jag får det dock inte att gå ihop på ett bra sätt som jag är nöjd med när det gäller Boforsarna, hur jag än pusslar och hur andra pusslar för den delen.

Bofors befann sig längs Skandiahuset i ungefär 2 min och 30 sek, fördelade ungefär så här:

Förbrukade 15s från Dekorima till Bankomaten
Förbrukade 1 min och 20s inne i bankomatlokalen
Förbrukade 55s från bankomaten tills dom når AFK

Makarna Palme behövde ca 1 min och 20 s från Sari i gångtakt till Dekorima

Problem som finns:

- Bofors och makarna Palme (Lisbeth) har inte sett varandra vad vi vet. Möjligen såg Lisbeth Boforsarna.
- Bofors och NF har inte sett varandra vad vi vet.
- AB och NF har inte sett varandra vad vi vet säkert. NF kan ha sett AB stöpt som Tensonmannen.
- Ju närmare NF var Bofors ju sämre blir det eftersom NF kanske borde nämnt dom, men framförallt så borde Bofors kanske hört skotten.
- Om IM såg Bofors passera mordplatsen efter att han vänt bilen får man problem med Glenn M.
- Om Bofors hann långt förbi Sari innan makarna Palme kom dit, får man problem med lång väntetid på Sveavägen för AB.
- Det är svårt att helt bortse ifrån att IM sett ett gäng passera Dekorima runt den tid han var i dess närhet.
- Vid synkade klockor är det problem med en mordtid ner mot 23.18.30 (bankomattid) eftersom NF då var väldigt nära Bofors.

Notera min hypotes att bankomaten ligger vid Sveavägen 44, cirka 50 meter från Dekorima. Då får du ett annat tidsschema.

https://wpu.nu/wiki/Ljubisa_Najic sålde korv till tre ungdomar i 25-årsåldern (Boforsarna ?) medan makarna Palme passerade bakom ryggen på ungdomarna.

Märk att jag skrev ett ?-tecken. Jag har inte i detalj utrett denna hypotes / scenario men det verkar rimligt. Samt att PU inte offentligt bekräftat vilka dessa ungdomar var.

Stämmer min hypotes så kan ett tidsschema med genomsnittstider för promenad och synkroniserade bankomattider belysa händelseutvecklingen.
Senast redigerad av Utredaren 2026-03-17 kl. 10:44.
Citera
2026-03-17, 11:12
Medlem
Citat:

I mitt tidsförlopp,som jag kommer redovisa här..så kommer Boforsarna ut på gatan vid bankomaten i samma ögonblick som Nicola F befinner sig på den kommande mordplatsen.
Avståndet är drygt 20 meter(har läst uppgift om 23 meter). Sträckan efter Dekorima är dessutom dåligt belyst plus att Nicola F onekligen anger i sina förhör att han tittat innåt Tunnelgatan till och konstaterat att denna är mörk och folktom. Härmed så finns det rimligt underlag för att NF missat ögonblicket då Bofors börjar gå från bankomaten.
Bofors lär dessutom promenera norrut lite hastigare än vad Nicola F gör, och i situation innan mord har NF ingen anledning att minnesregistrera tre personer som går cirka 25 meter framför honom.

Det förefaller vidare vara uppenbart att Anders B har stått så till utanför bankomaten att Nicola F inte har sett honom. Mina antaganden här är att han stått långt ut emot sträckstenskanten alternativt så har han stått i dörren till bankomaten och på sådant sätt försvunnit ur Nicola Fs synfält såtillvida denna inte har vridit på huvudet. Det finns heller ingen uppgift att någon ur sällskapet Schaeffer har observerat Anders B kan tilläggas.

Det synkade tidsförloppet funkar enligt mitt enkla förmenande. Vad mera är, det synes vara det enda förloppet som gör det. Det finns rimliga svar på de frågeställningar som uppstår. Det tar hänsyn till materialuppgifterna och slutprodukten detta ger känns rimlig.
Citera
2026-03-17, 11:23
Medlem
ThePaleHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint

Bo Sunnefeldt,Jan-Eric Pettersson var det två militärkamraterna i filmen "Förebudet". En annan som figurerar i gruppen Gustav är en tidigare numera pensionerad polis(militär) från södra Sverige(Skåne) med fyra bokstäver i efternamnet.Han lär veta ett och annat 😉 (sök och ni hittar). Cirka 10.40-45 in i ovan nämnda film syns Lars Nilsson iklädd polisuniform skjutandes. Mörk,sydländskt utseende,ansiktsform som stämmer in på beskrivningen.Även "hisscenen" där dom tre ovanstående iklädda vita snödräkter mejar ner polis ser man hur viktigt det kan vara att ändra ansiktsbeklädnad i form av skägg.Lars Nilsson förekommer på bild även i "Statskupp i slowmotion "
Till sist, att det förekommit tyskt tal likt Das auto,das auto! i vittnesmål,tänk på i vilka kretsar dessa nazianstrukna umgåtts och hyllat. Vilseleda med ett annat språk är en liten del i det hela.
Senast redigerad av ThePaleHorse 2026-03-17 kl. 11:25.
Citera
2026-03-17, 11:24
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint

Svårt att förstå vem du menar. Lars Nilsson hade flera "militärpolare". Avsnitt och tid tack.

De som var med på övningen på Gotland beskrivs i kapitel 18 och 20 i Gunnar Walls bok. Samt i noterna sist i boken. Kapitel 17 handlar om Stay Behind och kapitel 19 om Håkan I.

Walls fingerade namn "Klas" från Såtenäs, "Benny" från Såtenäs (D9440-7), "Ove" från Moholm och "Patrik" från Moholm (D9440-15) får du fråga Wall om. Dessa fyra (samt Lars Nilsson från Karlsborg) var med i planet från Arlanda till Trollhättan och i militärtaxin som skjutsade dem till sina respektive bostäder. Enligt Walls intervju med "Patrik" i boken. "Den höge officeren" i "Palmemordets dolda spår" är överstelöjtnant Torsten S.
Citera
2026-03-17, 12:03
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ålder, längd och hårfärg stämmer väl in på de som har sett lite av gm. Men är det något vittne som beskrivit gm som så pass svarthårig att han liknade en sydlänning? (Det beror kanske på hur långt söderut man menar?)

Sedan vet man inte hur LEN var klädd just mordkvällen/natten, om han nu var kvar i Stockholm. Han och några andra ska dock ha haft tillgång till bl a en lägenhet på Norr Mälarstrand, som kunde ha använts som "mellanlandning" mellan ankomst till Stockholm och hemfärd. Jag tycker att det hade varit intressant om polisen hade lagt ner mer tid på detta spår - eller att det kunde undersökas vidare i dag.

Någonting som jag tänkte på, angående huvudbonad. Åtminstone på den tiden så använde inte sällan militärer stickad mössa, där kanten viktes upp. Visst var det väl AnBj och någon mer som tyckte sig uppfatta att gm hade något liknande på huvudet? Nu var det ju också andra killar/män som använder sådana Gökboet-liknande mössor.

Förutom LEN och CGÖ, vilka var med i den "fyrklöver" som ingår i programmets hypotes.

Finns det bild på LEN någonstans (som jag har missat.)

Foton på löjtnant Lars Eric Nilsson (1944 - 2003) finns i artikeln i Expressen den 20 november 1988 och i artikeln i Expressens bilaga Exxet den 26 februari 1995.

Expressen finns på KB och universitetsbiblioteken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in