Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-17, 10:40
Medlem
Conny63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Omtalade stockholmaren Jan Jönsson har nu bekräftat till DN att han hoppar av partistyrelsen.

https://www.tv4.se/just-nu/181lpg6Ip3bjxysoPwHLfk/liberalernas-jan-jonsson-hoppar-av-partistyrelsen?utm_source=tv4.se&utm_medium=shared _link

" Jan Jönsson leder Liberalerna i Stockholms stadshus och har under lång tid varit kritisk till samarbetet med Sverigedemokraterna."
Nu kommer liberalerna stiga i Stockholm . Han har nog varit ett sänke för L
2026-03-17, 10:41
Medlem
trillians avatar
Ett litet bekymmer är detta:
Jan Jönsson och andra HBTQI-personer som är säkra på att SD hatar dem mer än Palestinierna i V, riskerar nu att gå till C.

Så om man kollar på blocken som helhet så kan "vänstersidan" vara vinnare på sikt.

Det kan tappas några tusen röster till C. En liten vandring vänsterut.

Å andra sidan är jag personligen glad för jag kan återvända till det Folkparti jag en gång älskade. Jag minns när de föreslog språkkrav för medborgarskap 2002 och blev totalt utskällda av i stort sett alla.

Jag har flera gånger funderat på om det var där och då den moderna "politiska korrektheten" föddes kring invandringsfrågan. Efter blev FP lite brända på tassarna och höll låg profil. Men egentligen var vi alltid ganska skeptiska till den enorma invandringen. Sen på senare år har det tillkommit en enklav av "öppna gränser"-liberaler. Och då lämnade jag.

Så vi återvänder bara lite till våra rötter. Inget fel med det.
2026-03-17, 10:45
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Om jag minns fel så ber jag naturligtvis om ursäkt . Men en av orsakerna till att SD bildades var ju för att Sverige skulle lämna EU , något som idag inte ses som en lika viktig hjärtefråga vad det verkar . Så nja , så lika i den frågan är inte SD och V .

Nej, idag är Swexit inte en särskilt het fråga. Men sådant kan ändras, vi får väl se hur energiläget utvecklas framöver med tanke på kriget/krisen i Iran & Mellanöstern osv.
Jag kan föreställa mig att frågan om Swexit kan aktualiseras igen om t ex elen blir jävligt dyr på hemmaplan under en lång tid för att (bla) Tyskland har klantat sig med energiförsörjningen, eller om det kommer en ny flyktingström och Sverige åläggs att ta ansvar (igen), kanske en ny ekonomisk kris i sydeuropa som vi måste skjuta till pengar för etc etc.

Det kan ju också hända att euro-införandet framställs/uppfattas som oundvikligt när vi närmar oss den där eventuella folkomröstningen 2030, detta kan få euro-motståndare att utveckla ett motstånd mot EU generellt och så är Swexit-frågan aktuell igen.
2026-03-17, 10:48
Medlem
Skilsmässa
L uppger att det nuvarande samarbetet med SD fungerar bra och har gjort så under mandatperioden. I dagsaktuella frågor kan man uppenbarligen samsas och ena L-falangen ser det nu som rimligt att även det största partiet i regeringsunderlaget ges plats i regeringen.

Den andra falangen motsättersig detta. Väljarna har svårt att förstå hur man kan idka ett så intimt samarbete som funkat bra men att det skulle omöjlgt att "formalisera" samarbetet. SD har redan nu enligt experter en mycket stor påverkan på den förda politiken!

En skillnad mellan falangerna är hur man ser på hur SD såg ut för ca 40 år sedan, partiets rötter. Detta är oerhört viktigt för falang 2 och inget man kan släppa.

Vad gör ett äkta par som bråkat i många år utan att komma överens och bli lyckliga tillsammans? De skiljer sig (i bästa fall).

Det bästa för L vore nu om de som lovat lämna partiet faktiskt gör det. Kan bli en nystart för L och många borgerliga väljare som skrämts bort tror jag kommer åter plus lite större chans till stödröster.

Det talas om att starta ett nytt parti bland de presumtiva avhopparna. Gör det! Ni blir förhoppningsvis lyckligare och kan kapa banden till SD totalt!

Visst riskerar L åka ur riksdagen kortsiktigt men det gör man nog oavsett. Som det nu är blir ingen lycklig.
Senast redigerad av lont 2026-03-17 kl. 10:57.
2026-03-17, 11:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Jan Jönsson och andra HBTQI-personer som är säkra på att SD hatar dem mer än Palestinierna i V, riskerar nu att gå till C.

Så om man kollar på blocken som helhet så kan "vänstersidan" vara vinnare på sikt.

Å andra sidan är jag personligen glad för jag kan återvända till det Folkparti jag en gång älskade. Jag minns när de föreslog språkkrav för medborgarskap 2002 och blev totalt utskällda av i stort sett alla.

Jag har flera gånger funderat på om det var där och då den moderna "politiska korrektheten" föddes kring invandringsfrågan. Efter blev FP lite brända på tassarna och höll låg profil. Men egentligen var vi alltid ganska skeptiska till den enorma invandringen. Sen på senare år har det tillkommit en enklav av "öppna gränser"-liberaler. Och då lämnade jag.

Många vänstermuppar har lämnat men L's medlemsantal har likväl ökat sedan Mohamssons besked. Den nya linjen är populär.
2026-03-17, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Omtalade stockholmaren Jan Jönsson har nu bekräftat till DN att han hoppar av partistyrelsen.

https://www.tv4.se/just-nu/181lpg6Ip3bjxysoPwHLfk/liberalernas-jan-jonsson-hoppar-av-partistyrelsen?utm_source=tv4.se&utm_medium=shared _link

" Jan Jönsson leder Liberalerna i Stockholms stadshus och har under lång tid varit kritisk till samarbetet med Sverigedemokraterna."
Jaså. Jag trodde han skulle hjälpa till med att hitta en ny partiledare. Eller t.o.m kandidera själv. Har de släppt den iden nu eller vad?
Senast redigerad av ealdorman3 2026-03-17 kl. 11:14.
2026-03-17, 11:15
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Många vänstermuppar har lämnat men L's medlemsantal har likväl ökat sedan Mohamssons besked. Den nya linjen är populär.

Det är en intressant notering. Är man borgerlig, tycker att vi haft för stor invandring, men inte kan tänka sig att rösta på M-Kristersson, eller KD-Busch, eller SD-Åkesson, ja då framstår ju L plötsligt som ett möjligt alternativ - till skillnad från Centern som både vill ha öppna gränser och samarbeta med S.

Många av dem som lämnat borde ju kunna passa bra i C, men tydligen är samröret med S för svårt att hantera. Det torde alltså vara höger-liberaler som lämnat också, annars hade de ju redan gått till C.

(Jag menar ju att C såklart är höger, men de befinner sig nu pga SD-motvilja på vänstra planhalvan)

L bör ta tillfället i akt och driva frågor om yttrandefrihet (även på nätet), religionsfrihet i meningen frihet från religion för den som önskar, omskärelse av småpojkar (förbud alltså) etc.
Senast redigerad av ceyifam2 2026-03-17 kl. 11:17.
2026-03-17, 11:17
Medlem
Mitt stalltips är att partiet röstar ner Mohamsson på söndag. Därefter kommer alla liberala ministrar avgå. Regeringskrisen blir ett faktum. Jag trodde ärligt talat inte att L skulle klara tre hela år i denna regering utan implodera. Bra gjort ändå.
2026-03-17, 11:24
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Det är en intressant notering. Är man borgerlig, tycker att vi haft för stor invandring, men inte kan tänka sig att rösta på M-Kristersson, eller KD-Busch, eller SD-Åkesson, ja då framstår ju L plötsligt som ett möjligt alternativ - till skillnad från Centern som både vill ha öppna gränser och samarbeta med S.

Många av dem som lämnat borde ju kunna passa bra i C, men tydligen är samröret med S för svårt att hantera. Det torde alltså vara höger-liberaler som lämnat också, annars hade de ju redan gått till C.

(Jag menar ju att C såklart är höger, men de befinner sig nu pga SD-motvilja på vänstra planhalvan)

L bör ta tillfället i akt och driva frågor om yttrandefrihet (även på nätet), religionsfrihet i meningen frihet från religion för den som önskar, omskärelse av småpojkar (förbud alltså) etc.
Man kan säga att vänsterfalangen i L är dom som är mittemellan C och högerfalangen i L som både velat ha och äta kakan in i det sista och vägrat ta in verkligheten. Partiledningen har hela tiden fått parera för dom för att hålla partiet. Om dom är så starka i sin till synes omöjliga övertygelse får dom väl skapa ett nytt parti.
2026-03-17, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Jaså. Jag trodde han skulle hjälpa till med att hitta en ny partiledare. Eller t.o.m kandidera själv. Har de släppt den iden nu eller vad?

"Det behövs erfarna skeppare och erfarna styrmän på den svenska skutan. Men 1976 var det politiska lättmatroser som försökte ta över navigeringen.
Gunnar Sträng vid ett möte 1985 i Vita Bergen i Stockholm"
2026-03-17, 11:33
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Jag killgissar det dök upp några militanta hårdmoderater och levererade dekorerade gurkor till hans bostad.

Han har ev fått preliminärt ja att få stå med på C lista för Stockholm stad, så han kan oppositionsråda vidare där.
2026-03-17, 11:48
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian

Är dessa sådana röstmagneter att det skulle göra någon skillnad.
Den tysta majoriteten av svenska folket är inte Palestina/Hamas eller HBTQI++ sympatisörer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in