Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-16, 17:33
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Alldeles bortsett från vad jag tycker så tror jag inte det finns plats för ytterligare ett SD-lierat parti.

Däremot, rent marknadsföringsmässigt, finns det plats i nischen
- borgerligt
- socialliberalt, tänk byns skollärare som vill väl
- mindre marknadstänk än centern som blivit väldigt företagsvänligt

Ungefär så tror jag en "företagsledning" skulle vilja positionera att tänkt nytt parti. Liberalerna under Mohamsson lämnar ett vakuum i den politiska mittfåran.
2026-03-16, 17:43
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Bara för att förtydliga hur det ska gå till i ett svensk parti som är uppbyggt enligt föreningsprincipen.

Medlemmarna väljer representanter till stämman (landsmötet)
Stämman beslutar och väljer en partistyrelse.
Partistyrelsen följer stämmans beslut.

Om nu partistyrelsen inte kan följa stämmans beslut så finns det olika sätt att agera. Men så som L ledning har gjort är felaktigt. Det rätta vore att presentera förslaget till partiet och kalla till en extra stämma där de får ta ett beslut. Naturligtvis skulle det även innebära att en ny ledning hade behövts väljas om de går emot förslaget.

Exakt så.

Men nu har de politiker som personligen tjänat på att sitta i regering (som ministrar) eller på partiledarposten (som Mohamsson) ensidigt och i det fördolda fattat ett ett beslut mot stämman. Och i ett läge där en förtroendeomröstning ska gå av stapeln med kort varsel så hotar de med att avgå och själv kasta partiet för vargarna om de inte får sin vilja igenom.

Det är helt oförsvarligt, oberoende av opinionsläget. Och det visar med önskvärd tydlighet vad det är som driver Edlund, Britz, Pourmokhtari och Larsson (som är så obetydligt att jag alltid är tvungen att goggla vem den fjärde L-ministern är). Mohamsson är jag inte är helt säker på, det sätt hon gått tillväga på är helt förkastligt, men hon kan potentiellt ha inbillat sig att det skulle vara för "partiets bästa" (tips: det är det inte).

Det är helt enkelt en kupp av de L-politiker som vill behålla makten och de höga positionerna så till den milda grad att de är beredda att spela hasard med sitt eget parti. I och för sig ser det ju ut som om de skulle ha blivit arbetslösa i alla fall, men det vittnar förstås samtidigt om deras inställning till partielojaliteten och de liberala demokratiska grundprinciperna.
2026-03-16, 18:02
Medlem
Esprades avatar
Allt det där finns i Danmark. Nackdelen är att det också finns en massa danskar där.
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
"Liberalerna/Folkpartiet" har aldrig varit ett liberalt parti med Europeiska mått mätt. Vi har aldrig haft ett liberalt parti med Europeiska mått mätt. Svenska kärringar och Svensson Svensson hade aldrig tolererat att andra kan köpa starköl på ICA, röka cannabis istället för att supa ner sig den 25e eller gå på bordell om man inte knullat på ett tag.

Vi är ett kärringland i alla avseenden! Det enda vi är riktigt bra på är hög invandring från Somalia.
2026-03-16, 18:03
Medlem
Saltkatts avatar
Simona var ett bondeoffer redan från start. Ingen ville bli partiledare, eftersom alla begrep att det var kört. "Att vara liberal är att vara kluven" brukar det ju heta, men 13-8 i partistyrelsen är inga lovande siffror. Stockholm och Uppsala hör dessutom till L:s starkaste fästen, och det är just de distrikten som är mest emot SD-hånglandet.

Jag avundas henne inte, men nu har hon gett sig in på det här (och inte gjort det bästa av det), så hon får stå sitt kast.
2026-03-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Exakt så.

Men nu har de politiker som personligen tjänat på att sitta i regering (som ministrar) eller på partiledarposten (som Mohamsson) ensidigt och i det fördolda fattat ett ett beslut mot stämman. Och i ett läge där en förtroendeomröstning ska gå av stapeln med kort varsel så hotar de med att avgå och själv kasta partiet för vargarna om de inte får sin vilja igenom.

Det är helt oförsvarligt, oberoende av opinionsläget. Och det visar med önskvärd tydlighet vad det är som driver Edlund, Britz, Pourmokhtari och Larsson (som är så obetydligt att jag alltid är tvungen att goggla vem den fjärde L-ministern är). Mohamsson är jag inte är helt säker på, det sätt hon gått tillväga på är helt förkastligt, men hon kan potentiellt ha inbillat sig att det skulle vara för "partiets bästa" (tips: det är det inte).

Det är helt enkelt en kupp av de L-politiker som vill behålla makten och de höga positionerna så till den milda grad att de är beredda att spela hasard med sitt eget parti. I och för sig ser det ju ut som om de skulle ha blivit arbetslösa i alla fall, men det vittnar förstås samtidigt om deras inställning till partielojaliteten och de liberala demokratiska grundprinciperna.
Bättre att Simona hade blundat för opinionssiffrorna och trampat full gas mot stupet?
2026-03-16, 18:07
Medlem
Så om hon nu blir bortvald kan vi konstatera att L är rasister som inte vill att en arabisk-svensk kvinna skall få leda landet tillsammans med SD.
2026-03-16, 18:13
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Har röstat på SD i fyra val nu. Men detta året blir det sossarna. Värre kappvändare än Tidö-partierna får man leta efter.
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Som tur är kommer din sosseröst vara ganska betydelselös. Lycka till och hoppas då för din skull att sozzarna vinner ihop med MP, VPK och Pedofilpartiet!
Pedofilpartiet? Sedan när jobbar MP, V och SD ihop?
2026-03-16, 18:14
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
Stort motstånd sägs det.

https://www.flashback.org/showthread.php?p=94543004&posted=1#p94543004

Länkade du just en flashbackpost skriven av dig själv som källa?
2026-03-16, 18:16
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Alldeles bortsett från vad jag tycker så tror jag inte det finns plats för ytterligare ett SD-lierat parti.

Däremot, rent marknadsföringsmässigt, finns det plats i nischen
- borgerligt
- socialliberalt, tänk byns skollärare som vill väl
- mindre marknadstänk än centern som blivit väldigt företagsvänligt

Ungefär så tror jag en "företagsledning" skulle vilja positionera att tänkt nytt parti. Liberalerna under Mohamsson lämnar ett vakuum i den politiska mittfåran.

Nej, det här mittenpartiet behöver inte bli mer mitten. Inte ens lärarna röstar på fd Folkpartiet längre.

Nischen som är ledig är den liberala. Ett parti som står upp för individens frihet att t ex bygga om sina hus, bygga höga staket, köpa sprit i mataffären, röka på uteserveringen, kanske knarka lite om andan faller på osv.
Liberalerna skulle kunna sträva efter att stärka individens rättigheter vid myndighetskontakter, tänk t. ex om de skulle lova en grundlig genomlysning av socialtjänstens förehavanden? Det finns nog en del röster att casha in för ett äkta liberalt alternativ. Det är sånt de borde syssla med, inte pilla runt med skolor, marknad, EU och annat de inte vet ett skit om.
2026-03-16, 18:19
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Bara för att förtydliga hur det ska gå till i ett svensk parti som är uppbyggt enligt föreningsprincipen.

Medlemmarna väljer representanter till stämman (landsmötet)
Stämman beslutar och väljer en partistyrelse.
Partistyrelsen följer stämmans beslut.

Om nu partistyrelsen inte kan följa stämmans beslut så finns det olika sätt att agera. Men så som L ledning har gjort är felaktigt. Det rätta vore att presentera förslaget till partiet och kalla till en extra stämma där de får ta ett beslut. Naturligtvis skulle det även innebära att en ny ledning hade behövts väljas om de går emot förslaget.

Ok är det enligt någon specifik såsselag som enbart existerar i Sverige?
2026-03-16, 18:21
Medlem
Maulcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Så om hon nu blir bortvald kan vi konstatera att L är rasister som inte vill att en arabisk-svensk kvinna skall få leda landet tillsammans med SD.

Liberalerna gör allt för att hålla huvudet ovanför vattenytan, som brukligt är så ljuger man in i döden för partiet. Lovar runt och håller tunt. Önskvärt vore om dessa nejsägare står för sitt ord när landsmötet röstar vågar dom detta? Liberaler är inte speciellt kända för att vara rakryggade och våga stå för sitt ord. Ofta är det många frireligiösa individer som söker sig till Liberalerna och en och annan polis som borde veta bättre vad som borde vara ett Sverigelöfte, nämligen att det behövs en partiledare med rak rygg som kan stå för sitt ord och inte lura sin partistyrelse och sina väljare.
2026-03-16, 18:22
Medlem
DoktorNos avatar
Hoppas nu att alla som tänkt stödrösta på L, för att rädda kvar partiet i riksdagen, tänker om och röstar på de partier de brukar rösta på, för en röst på Liberalerna är en bortkastad röst.

Jag tror att L inte kommer att nå 4-procentspärren, oavsett om Mohamson får vara kvar som partiledare eller inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in