Citat:
Ursprungligen postat av
Snurrespratt24
Du gör den ”analys” som är den du vill ha. Om du inte kan frikoppla dig från vilket önskat resultat du vill ha, så kommer du aldrig kunna göra en korrekt analys. Det kallas bias.
Jag är inte L-röstare själv och kan därför inte argumentera för varför folk ska rösta på dem. Jag tror att L uppfattas som ”borgerliga med ett stänk av socialdemokrati” och det som gör dem attraktiva att rösta på kan vara för dem som vill ha en borgerlig regering men önskar att den inte ska driva alltför långt högerut. Bara en gissning. Om det stämmer så innebär det att L inte nödvändigtvis måste driva ett gäng engagerande sakfrågor, utan att det räcker att folk uppfattar dem som ett släpankare i en högerregering. Ls roll blir då att bromsa upp farten i frågor där andra partier agerar segel - invandringspolitik, kriminalpolitik osv. Se till att det inte går för fort och för drastiskt.
Nu när Centern har joinat Team Maggan kan L ensamma ta rollen som ”lagom-alternativet” i en borgerlig regering. I Landet Lagom ska den rollen inte underskattas.
Men vad kan L göra i en potentiell Tidö 2.0-regering? De har inte kunnat göra ett smack liberalism i Tidö 1.0, och blir det en 2:a får de ännu mindre utrymme.
Nu ska man inte överskatta "den vanliga väljaren", men så korkade att de tror att L skulle kunna genomföra nåt slags "liberal politik" i en Tidö 2.0-regering är inte de vanliga väljarna. Är man för liberalism, eller för den delen "socialliberalism", så röstar man på ett alternativ som faktiskt kan genomföra/genomdriva såna politiska beslut.
Och gissa vilket parti det nu är... (tips: det är inte L).
Samtidigt är den "vanliga svenska väljaren" är något av ett mysterium för mig, eftersom Tidö röstades till majoritet trots uppenbara vallögner och en betydande del av dem ännu stöder Tidö efter 3,5 misslyckade år. Jag förstår de invandrar- och invandringshatande SD:arna, de har bara ett alternativ i det svenska partifältet. Men alla andra...?