Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
89,76%
491 röster
Nej
10,24%
56 röster
2026-03-16, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hela ditt inlägg är en paradox. Å ena sidan pekar du på att det lutar åt ett visst håll (konkurs). Å andra sidan länkar du till en föråldrad artikel (oktober 2025) från Aftonbladet som påstår att aktierna har ett visst värde. Efter att denna artikel publicerats har flera aktieinnehavare skrivit ner sitt innehav kraftigt.

Hur vore det om du skrev färre inlägg, mindre osammanhängande text i inläggen och höll en konsekvent linje?

Frustration kanske kommer pågrund av avsaknaden av information.

Att VÅRAT kapital inte omvärderas är mest störande.

Att dom som sitter på aktier idag vill givetvis inte att det ska framstå att STEGRA är insolvent, utan dom vill hålla liket vid liv.

Jag vill enbart veta hur det står till egentligen med STEGRAS fullt finansierade projekt.
Så jag ska ta i beaktning det du skriver.

Men att invänta med nästa inlägg tills STEGRA avser att presentera sin finansieringsrunda kan jag inte lova.
Det kanske blir till sommaren.
Citera
2026-03-16, 15:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filfjant
Frustration kanske kommer pågrund av avsaknaden av information.

Just detta är historien om Stegra som tillåts undanhålla all tänkbar vederhäftig information och ljuga sig blåa om allt. Det är också därför som alla »rykten« är fantasifigurer. Det finns ingen som vet, varvid alla »rykten« är egna påhitt eller rena gissningar.

Det är en sak att skriva: jag tror att detta kommer att hända.... Det är inte ett »rykte«. Det är en gissning. Om man går igenom tråden och i princip allt som spekulerats kring Stegra i både PK-medier och alternativmedier så är den sammanlagda kunskapen väldigt nära noll. Det är faktiskt ingen som vet något alls. Inte du, inte jag, inte någon annan i tråden, inte Christian Sandström, inte Jan Blomgren, inte Chang Frick, inte SVT, inte DI, inte FT, inte Bloomberg och ingen annan heller.

Det närmaste man kan komma är att se på frågan i svartvitt, nämligen om man tror att Stegra kommer att blir klart eller inte och om det som klart kommer att kunna skapa en lönsam verksamhet.

Jag vet inte vad jag ska tro. Det enda jag vet är att VD Henrik Henriksson har 2,1 miljoner i månadslön och att Bodens kommun dragit på sig skulder inemot 1,5 miljarder.
Citera
2026-03-16, 15:58
Medlem
Citat:
Just detta är historien om Stegra som tillåts undanhålla all tänkbar vederhäftig information och ljuga sig blåa om allt. Det är också därför som alla »rykten« är fantasifigurer. Det finns ingen som vet, varvid alla »rykten« är egna påhitt eller rena gissningar.

Det är en sak att skriva: jag tror att detta kommer att hända.... Det är inte ett »rykte«. Det är en gissning. Om man går igenom tråden och i princip allt som spekulerats kring Stegra i både PK-medier och alternativmedier så är den sammanlagda kunskapen väldigt nära noll. Det är faktiskt ingen som vet något alls. Inte du, inte jag, inte någon annan i tråden, inte Christian Sandström, inte Jan Blomgren, inte Chang Frick, inte SVT, inte DI, inte FT, inte Bloomberg och ingen annan heller.

Det närmaste man kan komma är att se på frågan i svartvitt, nämligen om man tror att Stegra kommer att blir klart eller inte och om det som klart kommer att kunna skapa en lönsam verksamhet.

Jag vet inte vad jag ska tro. Det enda jag vet är att VD Henrik Henriksson har 2,1 miljoner i månadslön och att Bodens kommun dragit på sig skulder inemot 1,5 miljarder.

Så länge STEGRAR är transparent dom har för avsikt att vara, och om media inte vill eller om inte STEGRA vill komma till tals eller granska.

Då kommer gissningar, spekulationer och rykten fortsätter, så då får man förutsätta / gissa att någon part tycker att det gynnar dom.

Finns det däremot sanning i alla gissningar, spekulationer och ryktesspridning så vet vi även att det finns fängelse i straffskalan.

För företag vare sig start-upp eller andra har regelverk att förhålla sig till.

Och med hänsyn till hur många som råkat illa i Northvolt så kan man tycka att man säkerställer att det inte sker igen.

Och det väljer ju STEGRA själva om dom vill bidra med att gjuta olja på vågorna genom att vara transparent.

Annars måste jag börja spekulera i vilken fantastiskt genomtänkt och utarbetad finansieringsplan och affärsmodell STEGRA har, att inte någon tänkt på det förut……
Citera
2026-03-16, 20:09
Medlem
Citat:

OM du hade läst vad Sandström och Blomgren skriver istället för att skriva mängder med spekulativa inlägg som utgår från din egna hemmasnickrade världsbild där du själv vet exakt bäst om allting.

Du har inte ens koll på Bodens kommuns skuldsättning.
Citera
2026-03-16, 20:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
OM du hade läst vad Sandström och Blomgren skriver istället för att skriva mängder med spekulativa inlägg som utgår från din egna hemmasnickrade världsbild där du själv vet exakt bäst om allting.

Du har inte ens koll på Bodens kommuns skuldsättning.

Du har inte koll på något.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/laneskulden-skenar-i-boden-fran-80-miljoner-till-15-miljard

Jag skriver i det du citerar: Det enda jag vet är att VD Henrik Henriksson har 2,1 miljoner i månadslön och att Bodens kommun dragit på sig skulder inemot 1,5 miljarder.

Det får du till att jag »vet exakt bäst om allting«. Ditt mindervärdeskomplex är oroväckande. Det har gått så långt att du börjar berätta för mig vad jag tycker, tror och skriver.

Kan du få in det i din träskalle att jag skriver att jag inte vet? Ingen annan vet heller. De bara spekulerar. Sluta nu citera mig som du lovat ett tiotal gånger att du skulle sluta med, men du klarar inte det.
Citera
2026-03-16, 20:55
Medlem
Citat:
Du har inte koll på något.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/laneskulden-skenar-i-boden-fran-80-miljoner-till-15-miljard

Jag skriver i det du citerar: Det enda jag vet är att VD Henrik Henriksson har 2,1 miljoner i månadslön och att Bodens kommun dragit på sig skulder inemot 1,5 miljarder.

Det får du till att jag »vet exakt bäst om allting«. Ditt mindervärdeskomplex är oroväckande. Det har gått så långt att du börjar berätta för mig vad jag tycker, tror och skriver.

Kan du få in det i din träskalle att jag skriver att jag inte vet? Ingen annan vet heller. De bara spekulerar. Sluta nu citera mig som du lovat ett tiotal gånger att du skulle sluta med, men du klarar inte det.

Men om du inte vet kan du inte sluta spamma tråden med dina spekulationer?

Alternativt ta reda på saker från folk som faktiskt vet något och har kompetens - som Sandström och Blomgren.

Så kan du referera vad de säger istället för att gömma dig bakom SVT-citat som inte redovisar hela storyn?
Citera
2026-03-16, 22:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Men om du inte vet kan du inte sluta spamma tråden med dina spekulationer?

Alternativt ta reda på saker från folk som faktiskt vet något och har kompetens - som Sandström och Blomgren.

Så kan du referera vad de säger istället för att gömma dig bakom SVT-citat som inte redovisar hela storyn?

Nollan är i farten igen. Christian Sandströms artikel i Afv 8 juni 2025:
I veckan rapporterade SVT att kommunens skuldsättning har gått från 80 miljoner 2017 till 1,5 miljarder år 2025.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/sandstrom-cirkus-miximus-i-boden-stegrad-miljardskuld-jobben-uteblir
Sandström citerar samma artikel från SVT som jag gjorde. Det måste ju, enligt dig, betyda att Sandström inte vet något.

Kom med något vettigt någon gång och sluta göra mig till ett ämne i tråden bara för att du har mindervärdeskomplex.
Citera
2026-03-16, 23:43
Medlem
Citat:
Nollan är i farten igen. Christian Sandströms artikel i Afv 8 juni 2025:
I veckan rapporterade SVT att kommunens skuldsättning har gått från 80 miljoner 2017 till 1,5 miljarder år 2025.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/sandstrom-cirkus-miximus-i-boden-stegrad-miljardskuld-jobben-uteblir
Sandström citerar samma artikel från SVT som jag gjorde. Det måste ju, enligt dig, betyda att Sandström inte vet något.

Kom med något vettigt någon gång och sluta göra mig till ett ämne i tråden bara för att du har mindervärdeskomplex.

Du vinner igen, som alltid!
Citera
2026-03-17, 01:11
Medlem
wwrs avatar
Har de fått upp ett 94 meter högt torn och i alla fall delar till 37 vätgasapparater kanske de kommer att göra stål.

Centralstyrda organisationer som EU känner sig hotade om andra regioner än centrum i diktaturen utvecklas positivt.

Norrland är starkt med vattenkraft och malm. Därför attackeras Norrland. Men det är inte säkert att det nu kommer att ske på samma sätt som med Northvolt, dvs med ett industriprojekt som är avsett att misslyckas.

SSAB kan sänkas genom det stora lån de tagit. Stegra kanske tillverkar grönt stål ett tag och går sedan över till vanlig produktion. Stegra har ju redan köpt in sig i hamnar och kan försöka ta kontroll över infrastruktur. De har något avtal med LKAB.

De nätverk som attackerar landet har stor ekonomisk styrka. De kan säga till Wallenberg att göra grönt stål. De kan säga till Microsoft att lägga order till Stegra. Pengar har ingen betydelse på den nivån. Fattas det pengar säger de bara åt Trump att trycka mer.

Det som har betydelse är centralstyrning och kontroll av råvaror.

Hade detta varit ett normalt industriprojekt i en fri, kapitalistisk ekonomi så hade det lags ned för länge sedan. Men politiska intressen på mycket hög nivå fortsätter att pumpa in pengar i det. Kontrollen över det råvarurika, norra Sverige står på spel.

Ingen skulle vara villig att ta de risker detta projekt innebär. Det man kallar "riskkapital" är egentligen pengar avsatta för politisk styrning.

Detta kan ta olika vägar men avsikten är tyvärr alltid att ta malm och stålproduktion ur svenska händer.
Senast redigerad av wwr 2026-03-17 kl. 01:39.
Citera
2026-03-17, 09:12
Medlem
Stegras finanser
Det är inte lätt att dra.

Gammal artikel DI

https://www.di.se/mobil/debatt/konkurslagen-riskerar-att-straffa-seriosa-foretag/

” En grundläggande förutsättning för ett
fungerande näringsliv och ett starkt samhälle ar att företag kan förlita sig på sina
avtal. Om lagstiftningen inte skyddar löpande leveranser enligt avtal, tvingas företagare i praktiken begå avtalsbrott så fort ett rykte om ekonomiska problem uppstår. Detta skapar en osäkerhet som skadar allt från enskilda småföretag till hela samhällsbygget och svensk välfärd.
Vi uppmanar därför regeringen att
skyndsamt göra en översyn av
konkurslagstiftningen och hur den tillämpas.
Johnny Petré, vd Installatörsföretagen Erik Haara, vd Trä- och Möbelföretagen
Catharina Elmsäter-Svärd, vd
Byggföretagen
Anders Lenhoff, förbundsdirektör,
Innovationsforetagen
Pontus Sjöstrand, vd Måleriföretagen Anders Hvarfner, vd Plåt- &Ventföretagen Jenny Svärd, vd Glasbranschföreningen
Anders Robertsson, vd Maskinentreprenörerna”

Och Stegra är solventa….

https://www.di.se/mobil/ledare/upp-till-bevis-for-stegra/

” Stegra behöver därför ta in runt 10 miljarder kronor för att färdigställa bygget av det enorma fabrikskomplexet i Norra Svartbyn och starta produktionen nästa år
enligt plan.”

Men så länge ingen säger något får allmogen fortsätta spekulera, och det verkar även pågå i affärsmedia.

https://www.di.se/mobil/nyheter/di-erfar-familjen-wallenberg-forsoker-radda-stegra/

” Krisen i Stegra uppdagades i oktober förra
året då bolaget informerade om fördyrningar som skulle krava 10 miljarder
mer än originalplanen. I ljuset av Northvolts konkurs ska det ha fått flera finansiärer att reagera kraftigt.
Stegra har sedan kapitalbehovet
presenterades inte kommenterat
krisuppgifterna utan sagt att
"finansieringsprocessen följer plan och att
den ska vara avslutad senast i mars"”

Det är klart att många undrar….

https://www.di.se/mobil/nyheter/uppgifter-stegra-behover-mer-an-20-miljarder/

” procent av den totala projektbudgeten, i en mix av eget kapital, lån, outsourcing och partnerskap. I en senare intervju med Dii november förtydligade ordföranden Shaun Kingsbury att det handlade om cirka 1 miljard euro, drygt 10 miljarder kronor.
"Som vi sa i vårt pressmeddelande
bedömer vi att det handlar om cirka 15 procent extra kapital som vi behöver ta in.
Den totala investeringen är 6,5 miljarder
euro, så det motsvarar ungefär 1 miljard euro som vi behöver ta in"
", sa Shaun
Kingsbury till Di.
Men till finansiärer har Stegra under 2026
uppgett att bolaget behöver mer än 2 miljarder euro, över 20 miljarder kronor, enligt flera källor till Di. Redan i januari - strax innan finanschefen byttes ut - fördes den siffran fram i investerarmöten, uppger källorna.”

Så STEGRA förlitar sig på ”signal” politik utan att själv ha ordning på sin planering.

https://www.di.se/mobil/debatt/regeringen-blockerar-stegras-framtid/

” En grundläggande orsak till konflikten är regeringens motvilliga hantering av Stegra, och ett politiskt ointresse för villkoren i byggbranschen. Stegra är en enorm industrisatsning. Tanken är att använda Sveriges rika energi- och mineralresurser för att producera stål utan importerade fossila bränslen. Flera bolag har redan tecknat avtal om att köpa stålet, bland annat Microsoft, BMW och Electrolux.
Projektet kan bidra till att skära Sveriges
och EUs importberoende av fossila bränslen och på sikt kommer etableringen att nästan dubblera Sveriges produktionskapacitet.
Men Stegra har fått problem: regeringens
motstånd mot grön industripolitik.
Offentliga stöd till industriinvesteringar har ett viktiot sionalvärde - att regeringen”

Dom som skrivit denna sista DESPERATA debattartikel får ni googla själva, eller se tidigare inlägg.

Jonas Algers, doktor i miljö- och
energisystem och industripolitisk utredare, fackliga idéinstitutet Katalys Max Jerneck, chefsekonom, fackliga idéinstitutet Katalys”

Men när kommer något från STEGRA?

Följer dom tidplanen?

Hur ligger STEGRA till med finansieringen?

Kan ENTREPRENÖRERNA lita på att STEGRA inte är insolvent?

Och vad gör alla som har möjlighet att utöva TILLSYN?

Kommer Entreprenörer att utsättas för återbetalningskrav likt i SERNEKE och NORTHVOLT om STEGRA inte löser sin finansiering, eller har STEGRA planer för något så ovanligt som att man begär sig i KONKURS innan det riskerar drabba andra?

Snart ska dom 700 stålverksarbetarna återigen ha sin lön på kontot.

Och HENRIK HENRIKSSON ska ha sin.

Det skulle bespara mig en massa tid om transparensen skulle öka lite.
I princip alla ”stora” företag brukar idag omge sig med horder av KOMMUNIKATÖRER, och något ska dom väl KOMMUNICERA på dagarna.

Skulle underlätta så jag slipper spekulera.
Citera
2026-03-17, 09:49
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filfjant
Gammal artikel DI

https://www.di.se/mobil/debatt/konkurslagen-riskerar-att-straffa-seriosa-foretag/

” En grundläggande förutsättning för ett
fungerande näringsliv och ett starkt samhälle ar att företag kan förlita sig på sina
avtal. Om lagstiftningen inte skyddar löpande leveranser enligt avtal, tvingas företagare i praktiken begå avtalsbrott så fort ett rykte om ekonomiska problem uppstår. Detta skapar en osäkerhet som skadar allt från enskilda småföretag till hela samhällsbygget och svensk välfärd.
Vi uppmanar därför regeringen att
skyndsamt göra en översyn av
konkurslagstiftningen och hur den tillämpas.

Slutsatsen av den tolkningen av konkurslagstiftningen är att leverantörer som inte får betalt av Stegra skyndsamt måste skicka in en så kallad 2:9a till tingsrätten. Det är en ansökan om konkurs baserad på en obeståndspresumtion när en klar och förfallen fordran inte betalas. I det läget är det upp till gäldenären Stegra att bevisa att bolaget inte är på obestånd.

Någon sådan ansökan verkar inte ha gjorts eftersom det sannolikt skulle ha uppmärksammats i media. Vem vågar gå ut först?
Citera
2026-03-17, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Slutsatsen av den tolkningen av konkurslagstiftningen är att leverantörer som inte får betalt av Stegra skyndsamt måste skicka in en så kallad 2:9a till tingsrätten. Det är en ansökan om konkurs baserad på en obeståndspresumtion när en klar och förfallen fordran inte betalas. I det läget är det upp till gäldenären Stegra att bevisa att bolaget inte är på obestånd.

Någon sådan ansökan verkar inte ha gjorts eftersom det sannolikt skulle ha uppmärksammats i media. Vem vågar gå ut först?

Det finns nog inte någon ”klar” förfallen fordran, för efter det då skulle det kunna gå fort.

Därför skulle STEGRAS neddragningar på arbeten, nerläggningar av arbeten mm kunna misstänkas bero på en likviditetskris.

Men fortsätter några entreprenörer lojalt jobba för STEGRA med växande skulder.
Dom som inte är lika lojala betalar STEGRA.
Och tvistiga betalningar förhalas då blir den sammanlagda skulden väldigt stor innan smällen eventuellt kommer.

Finns många artiklar om återkrav både i SERNEKE och NORTHVOLT konkurserna.

https://www.byggnadsarbetaren.se/platforetaget-fick-aterkrav-efter-serneke-konkursen-ska-strida-in-i-det-sista/

”Det stod också att William Jansson borde ha läst allt som står om Serneke i Göteborgs-Posten.
– Det är ju löjligt. Jag läser inte Göteborgs-Posten. Men när en faktura dröjde så ringde jag Kronofogden och där fanns inga skulder. Kronofogden sa att Serneke alltid har betalt innan det blir ett ärende hos dem.
William anlitade advokat och bestred återkravet, men till slut fick han en 200 sidor tjock stämning.”

Det är väl den osäkerheten som många måste leva med.
Och STATEN står med lönegarantin.

Så information är behövlig om detta ska anses sunt från LEDARSKAPET.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in