2026-03-16, 17:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Anka-2000
Ja, men fortfarande märkligt att samordna det med allmänt val 2030.

Varför skulle dock euron vänta? Det är ja eller nej. Alternativt kanske en punkt om en permanent förhandling som i Danmark där de inte någon gång behöver införa euron.

Att samordna med den allmänna valdagen torde dels sammanhänga med ekonomisk besparing, dels att partierna brukar hoppas att väljarna skall rösta på samma alternativ som det parti de röstar på förespråkar.

Det jag spekulerar om som Linje 3, skulle mycket väl kunna formuleras som något i stil med Gå med i EMU samordnat till tiden med Danmark. Då kan man säga Ja, utan att det får Ja-effekter.
Citera
2026-03-16, 17:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
1) Ja till Euro.
2) Nej till Euro.
3) Euro med förnuft, litet längre fram.
4) Nej till EU, lämna EU inom ett år.

Vacker tanke, men jag tror inte att det kommer att utformas riktigt så. Nu är förstås saken den, att vi inte kan förutsäga hur länge dagens EU och EMU fortsatt håller ihop, eller håller ihop på ungefärligen nuvarande sätt.
Citera
2026-03-16, 17:52
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vacker tanke, men jag tror inte att det kommer att utformas riktigt så. Nu är förstås saken den, att vi inte kan förutsäga hur länge dagens EU och EMU fortsatt håller ihop, eller håller ihop på ungefärligen nuvarande sätt.
Det är väl oväntat att SD vill ha en folkomröstning? Jag fruktar att det kan bli ja, folk i Sverige är ganska lätt påverkade nu för tiden. Det ligger väl inte i SD att Sverige får Euro? Det borde väl vara en kärn-fråga för SD att Sverige inte får Euro?

Har SD blivit helt ryggradslösa eller tror SD att L åker ur och SD inte behöver bry sig om en omröstningen?
Senast redigerad av ett2ett2ett2 2026-03-16 kl. 18:29.
Citera
2026-03-16, 17:55
Medlem
Citat:
Att samordna med den allmänna valdagen torde dels sammanhänga med ekonomisk besparing, dels att partierna brukar hoppas att väljarna skall rösta på samma alternativ som det parti de röstar på förespråkar.

Det jag spekulerar om som Linje 3, skulle mycket väl kunna formuleras som något i stil med Gå med i EMU samordnat till tiden med Danmark. Då kan man säga Ja, utan att det får Ja-effekter.

Men då kommer det väl aldrig ske? Eller missförstår jag hur Danmark har det. De har väl att de inte är bundna att gå med men kan, deras valuta är väl också knuten till euron på något sätt som gynnar den?
Citera
2026-03-16, 17:57
Medlem
Citat:

Samt är det väl märkligt att man aldrig gjorde det någon gång gällande samordning. Inte ens 1994 där det var två månader efter allmänt val. SD kommer troligen missgynnas och folk kommer rösta efter parti.
Citera
2026-03-16, 17:59
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
EU kan inte tvinga oss att införa euron. Politikerna har tidigare sagt att svenska folkets Nej till euron ska respekteras. Frågan var mycket enkel. Den löd: ”Anser du att Sverige skall införa euron som valuta?”. Inte "Anser du att Sverige ska införa Euron som valuta nu eller i framtiden?". Sedan får du tolka det hur du vill.

Jag tolkar ingenting, utan berättar hur det ligger till. I samband med att vi röstade om medlemskap i EU, röstade vi också direkt för att bli medlemmar av EMU med ett därtill hörande krav på att införa euron i framtiden. Danmark avtalade däremot bort detta krav ur paketet. Folkomröstningen 2003 handlade således om huruvida tiden var inne för att införa euron där och då, med de förutsättningar och avtal som Sverige hade och alltjämt har, och inte huruvida vi skulle lämna EMU-samarbetet eller ej. Det är dock en ganska vanlig missuppfattning, att folkomröstningen handlade om att införa euron generellt, och vilket i sin tur bygger på den allmänna svenska okunskapen. Men så varken var eller är fallet.

/AI
Citera
2026-03-16, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
EU kan inte tvinga oss att införa euron. Politikerna har tidigare sagt att svenska folkets Nej till euron ska respekteras. Frågan var mycket enkel. Den löd: ”Anser du att Sverige skall införa euron som valuta?”. Inte "Anser du att Sverige ska införa Euron som valuta nu eller i framtiden?". Sedan får du tolka det hur du vill.
Vi kanske skall införa direktdemokrati "genom ballistisk" - för att citera Looptroop.
https://m.youtube.com/watch?v=vYv03p8QWBU
Citera
2026-03-16, 18:11
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Jag tolkar ingenting, utan berättar hur det ligger till. I samband med att vi röstade om medlemskap i EU, röstade vi också direkt för att bli medlemmar av EMU med ett därtill hörande krav på att införa euron i framtiden. Danmark avtalade däremot bort detta krav ur paketet. Folkomröstningen 2003 handlade således om huruvida tiden var inne för att införa euron där och då, med de förutsättningar och avtal som Sverige hade och alltjämt har, och inte huruvida vi skulle lämna EMU-samarbetet eller ej. Det är dock en ganska vanlig missuppfattning, att folkomröstningen handlade om att införa euron generellt, och vilket i sin tur bygger på den allmänna svenska okunskapen. Men så varken var eller är fallet.

/AI

Isåfall hade inte politikerna sagt att svenskarnas Nej ska respekteras. Och EU kan fortfarande inte tvinga oss att införa euron. De har inte ens försökt.
Citera
2026-03-16, 18:37
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Men då kommer det väl aldrig ske? Eller missförstår jag hur Danmark har det. De har väl att de inte är bundna att gå med men kan, deras valuta är väl också knuten till euron på något sätt som gynnar den?
Tror inte det gynnar något. Men det är väl enklare att "gå ur € Euron när man har sina kronor kvar.
"7,46038 DKK per euro, med en tillåten fluktuation på endast +/- 2,25 % (i praktiken håller den sig oftast mycket snävare än så)"
Citera
2026-03-16, 18:40
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen

/AI
Hur funkar det då? Sverige måste införa Euro men har flytande kurs på obestämd tid, Danmark måste inte gå med men har en fast kurs mot Euron.

Känns som att båda är med fast ändå inte.
Citera
2026-03-16, 18:50
Medlem
TotalWars avatar
Opinionen ser ut ungefär så här (oavsett vem du frågar i Europa):

1) Utöka EU´s makt på bekostnad av det egna landet -> Alltid Nej

2) Behålla Status Quo -> Alltid Ja

P.g.a 1) har de folkvalda och EU slutat hålla folkomröstningar. Nu senast fick Bulgarien gå med i Euron, utan folkomröstning.

Hålls en folkomröstning i Sverige kommer svenskarna säga nej igen. Det enda som kan förändra det är någon slags ekonomisk kris i Sverige. Men just nu verkar det istället vara det ledande landet i Europa som står för krisen, en kris som kommer fördjupas kommande år. Industri som lämnar kommer aldrig tillbaka.

Sverige däremot tror jag kommer göra bra ifrån sig ekonomiskt de kommande åren, det tror Anders Borg också. Jag ser ett fördjupat samarbete inom Norden de kommande åren, snarare än fördjupat EU-samarbete, som mest består av pratkvarnar som levererar lite eller inget.
Citera
2026-03-16, 18:55
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
L och SD har presenterat det så kallade ”sverigelöftet” och där heter det att de båda partierna (om tidö vinner valet 2026) skall förhandla fram en folkomröstning 2030 om euron, samtidigt som ordinarie val! I utbyte får SD statsrådsposter. Hur tänker Åkesson? Man blandar aldrig nationell folkomröstning och allmänna val. Kärnkraften mars 1980, EMU 2003 i september till och med EU-omröstningen hölls i november 1994 (två månader efter val till riksdag).

Genomföra folkomröstning som innebär att Sverige aldrig kommer kunna lämna EU, samtidigt som val kommer innebära att man aldrig kommer få en riktig debatt om det beslut som eventuellt kommer vara förödande för Sverige som självständig stat. Är detta SDs desperata försök att rädda kvar EU-vänliga, mångkultur- och massinvandringsförespråkarna Liberalerna i riksdagen?
Det dåliga självförtroendet har gjort att de väljer denna dag. De räknar med valförlust helt tydligt men att de kan komma tillbaka till nästa val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in