2023. JD Vance egen opinionsartikel i WSJ:
Trump’s Best Foreign Policy? Not Starting Any Wars.
Han har mitt stöd år 2024 eftersom jag vet att han inte vårdslöst kommer att skicka amerikaner att strida utomlands."
(...)
"Under Trumps fyra år vid makten startade han inga krig trots enorma påtryckningar från sitt eget parti och till och med medlemmar av sin egen administration.
Att inte starta krig är kanske en låg ribba, men det är en återspegling av Trumps föregångares hökaktiga uppfattning och det utrikespolitiska etablissemang som de slaviskt följde."
(...)
https://www.wsj.com/articles/trumps-best-foreign-policy-not-starting-any-wars-ukraine-russia-war-rocket-nuclear-power-weapons-def ense-11675186959
Oktober 2024.
Vance i podcastintervju "The Tim Dillon Show":
Vi kommer "att ha överlappande intressen [med Israel, min anm] och ibland kommer vi att ha olika intressen.
Och vårt starka intresse ligger i att inte gå i krig med Iran. Det skulle vara en enorm distraktion av resurser. Det skulle bli oerhört dyrt för vårt land”.
Dagen innan attacken mot Iran till Washington Post: .
"Bara för att en president förstörde en militär konflikt betyder det inte att vi aldrig kan delta i en militär konflikt igen.”
Man behöver ju inte "upprepa tidigare misstag" och "vi måste vara försiktiga med det, men jag tror att presidenten är försiktig."
Klassade Trump som en potentiell Hitler 2016 och chattgruppar, där 24 till 35-åringar ylar jag älskar Hitler, var att "barn gör dumma saker, särskilt unga pojkar”.
Måtte vara jobbigt att ömsa skinn hela tiden.