Motion 3 på Djurgårdens årsmöte, om derbymatcher. Är det en riktig motion? Känns väldigt generellt AI-skriven och jag läste den på vårt forum. Fake?
Motion 3
Motionsställare: Anton Jan Årbrandt, medlem 48162
Tydliggörande av föreningens inställning och prioritering av derbymatcher
Bakgrund:
Derbymatcher är inte matcher som vilka andra som helst. De påverkar hela säsongen, lagets självbild och relationen mellan föreningen och dess supportrar. För oss djurgårdare är seger i derbyn ett grundkrav. Att acceptera något annat innebär att sänka ribban för vad det betyder att representera Djurgårdens IF Fotboll.
Djurgårdens IF ska vara ett lag som vinner derbymatcher. Punkt.
Derbyn kräver mer än taktisk skicklighet – de kräver mentalitet, intensitet, mod och en kompromisslös inställning. Särskilt på hemmaplan ska vår arena vara en av de svåraste platserna att komma till i svensk fotboll. Det förutsätter ett spel som präglas av hög fysisk närvaro, tydliga markeringar, uppoffrande arbete och en vilja att dominera närkamperna.
Detta handlar inte om att spela fult eller bryta mot spelets regler, utan om att spela med stolthet, ansvar och respekt för klubbmärket. Djurgårdens IF ska alltid uppträda med den kampvilja och vinnarkultur som supportrarna kräver och förtjänar.
Syfte
Syftet med denna motion är att tydliggöra derbymatchernas särskilda betydelse och att markera att seger i derbyn ska vara en uttalad och prioriterad målsättning för föreningen, från sportslig ledning till spelartrupp.
Yrkande
Jag yrkar att årsmötet beslutar:
1) att Djurgårdens IF Fotboll tydligt fastslår att seger i derbymatcher är en prioriterad sportslig målsättning
2) att föreningens sportsliga ledning ges i uppdrag att säkerställa att lagets förberedelser, inställning och spel i derbymatcher präglas av högsta möjliga intensitet, fysisk närvaro och mental kompromisslöshet.
3) att derbymatchernas särskilda betydelse beaktas i föreningens sportsliga riktlinjer och värdegrund, särskilt vad gäller prestation och attityd på hemmaplan.
Avslutning
Denna motion syftar inte till att detaljstyra det sportsliga arbetet, utan till att sätta en tydlig riktning för Djurgårdens IF Fotboll. Föreningen ska stå för ett spel och en attityd som speglar läktaren: kompromisslös, hungrig och med seger som enda accepterade utgång i derbymatcher
Det är en jämn match som kunde ha slutat åt båda håll. Mest lättnad ikväll.
God natt.
Inget vidare skönspel men tycker det är tydligt att Hammarby är längre fram än vad Djurgården är. Det finns en helt annan trygghet och systematik i hur man bygger upp spelet och relationerna sitter mycket tydligare. Hade man haft Tekie istället för Adjei på mitten hade matchen nog avgjorts tidigare. Djurgården lät honom vandra ganska obehindrat med boll men han hittade inte många kreativa lösningar ändå.
Jag tror Djurgården kommer bli bättre och bättre givet att det är mycket nytt i startelvan och att många roller inte satt sig än, men förstår inte narrativet att vi var bättre igår för det tycker jag inte vi var.