2026-03-15, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Ja det är relativt få drabbade. Din siffra låter hyfsat resonabel. I alla fall om en ser på individer som är 15 år och uppåt En bör ha med sig att det är antal våldtäkter. Och en person kan vara utsatt för 100 våldtäkter på ett år.
Men även om vi säger att det var en person som blev utsatt per våldtäkt. Så blir det enormt små siffror. Deras är ungefär 36 000 våldtäkter på 8,9 miljoner personer.
Det skulle vara 0,004 procent av befolkningen i den åldersgruppen. En väldigt låg siffra.

Mindre allvarliga sexualbrott är inte värt att ha en diskussion om. Det är ett typiskt sätt för feminister att förskjuta perspektivet. Om du hittar en seriös krimonologi som gjort en studie på det som inte haft ett genusperspektiv så säg till.

Vissa brott är så vanliga att det inte finns ett behov av att göra en vetenskaplig studie.
För resultatet säger ingenting. Att uppleva stt.en blir tafsad på eller att blivit utsatt för ringa misshandel säger ingenting. Det är en del av den mänskliga upplevelsen.

Tvärtom, det är ett relativt vanligt brott, och du kan inte räkna 36 000 per 8,9 miljoner!
det är siffran för endast ett år. Och en ständigt upprepad siffra som leder till att ca 1/3 av alla kvinnor i Europa, nångång efter 15 år blir utsatta för sexuellt våld från en man.

Hur många miljoner tror du att 1/ 3 av Europas kvinnor är i antal?

och jag skulle mer hävda att vissa brott är så lite skadliga för människor att de inte behöver göras så stor affär av...ex cykelstöld eller dylikt...medan andra de facto är betydligt allvarligare, ex. våld och kränkningar av alla de slag s.k. personbrott och kan leda till större skada för involverade .
Stölder kan man också förstå bättre, men varför man ger sig själv rätten att medvetet skada andra människor fysiskt är de facto betydlgit mindre begripligt.
Citera
2026-03-15, 15:50
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tvärtom, det är ett relativt vanligt brott, och du kan inte räkna 36 000 per 8,9 miljoner!
det är siffran för endast ett år. Och en ständigt upprepad siffra som leder till att ca 1/3 av alla kvinnor i Europa, nångång efter 15 år blir utsatta för sexuellt våld från en man.

och jag skulle mer hävda att vissa brott är så lite skadliga för människor att de inte behöver göras så stor affär av...ex cykelstöld eller dylikt...medan andra de facto är betydligt allvarligare, ex. våld och kränkningar av alla de slag s.k. personbrott och kan leda till större skada för involverade .
Stölder kan man också förstå bättre, men varför man ger sig själv rätten att medvetet skada andra människor fysiskt är de facto betydlgit mindre begripligt.

Förövaren får ju givetvis ut något av det, det är väl inte så svårt att begripa?
Citera
2026-03-15, 16:12
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Förövaren får ju givetvis ut något av det, det är väl inte så svårt att begripa?

Jomen vi vet redan att du njöt av att våldta din mamma..... Förlåt, "hade sex med" din mamma.

Men du har fortfarande inte svarat på hur din mamma uttryckte det till polisen. Sa hon "hade sex med" eller "han våldtog mig"?

Edit, de små mössen fyller febrilt i fältet under "Rapportera inlägg" as we speak 😂 Jäkligt tuffa och macho sålänge det är de själva som delar ut smockorna, inte så tuffa när de får tillbaka....
Senast redigerad av Jenny9 2026-03-15 kl. 16:54.
Citera
2026-03-15, 16:54
Medlem
Citat:

Om jag gör en justering så blir det 0.008 våldtäkter .
Antalet våldtagna är betydligt lägre.

Tror du blandar ihop siffrorna. Ca en tredjedel kvinnor i Europa har varit utsatta för fysiskt eller sexuellt våld av en man. Det är inte synonymt med våldtäkt.
Det är en väldigt blandad kompott av handlingar.

Det är dessutom väldigt vanskligt att jämföra flertalet olika länder med varandra.
Synen på vad som tex är sexuellt våld skiljer sig enormt mycket.

Sverige är ett av världens bästa länder vad gäller trygghet för kvinnor.
Vi är i en helt annan liga än de flesta länder I Europa.
Troligtvis för att svenska män är så skötsamma.
Citera
2026-03-15, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Om jag gör en justering så blir det 0.008 våldtäkter .
Antalet våldtagna är betydligt lägre.

Tror du blandar ihop siffrorna. Ca en tredjedel kvinnor i Europa har varit utsatta för fysiskt eller sexuellt våld av en man. Det är inte synonymt med våldtäkt.
Det är en väldigt blandad kompott av handlingar.

Det är dessutom väldigt vanskligt att jämföra flertalet olika länder med varandra.
Synen på vad som tex är sexuellt våld skiljer sig enormt mycket.

Sverige är ett av världens bästa länder vad gäller trygghet för kvinnor.
Vi är i en helt annan liga än de flesta länder I Europa.
Troligtvis för att svenska män är så skötsamma.
PER ÅR!

Du menar en människa måste var utsatt för just penetrerande sex för att de ska upplevas som en otroligt kränkande handling som kan förstöra tilliten för lång tid?

Och ja Sverige har bredare definition av våldtäkt vilket många länder i ex Europa inte har, ex. att ha samlag med någon som är medvetslös, eller stoppa in en flaska i nåns bak, är just våldtäkt här men inte i land X.

Tycker jag snarast är hedrande för Sverige och gör att siffrorna snarast är för lågt satta om vi sk ta ex Europas statistisk och ännu värre om vi ska ta världens...där en del länder fortsatt idag betraktar det som fullt lagligt att tvinga sig på sin fru med våld.
Senast redigerad av Merapi 2026-03-15 kl. 17:35.
Citera
2026-03-15, 18:16
Medlem
Citat:
PER ÅR!

Du menar en människa måste var utsatt för just penetrerande sex för att de ska upplevas som en otroligt kränkande handling som kan förstöra tilliten för lång tid?

Och ja Sverige har bredare definition av våldtäkt vilket många länder i ex Europa inte har, ex. att ha samlag med någon som är medvetslös, eller stoppa in en flaska i nåns bak, är just våldtäkt här men inte i land X.

Tycker jag snarast är hedrande för Sverige och gör att siffrorna snarast är för lågt satta om vi sk ta ex Europas statistisk och ännu värre om vi ska ta världens...där en del länder fortsatt idag betraktar det som fullt lagligt att tvinga sig på sin fru med våld.

Vi har även den sinnessjuka samtyckeslagstiftningen som gör i princip varenda svensk som någonsin haft sex till våldtäktsman.

Sen, återigen, dina siffror blir rejält uppblåsta av att Sverige de senaste decennierna importerat mängder med afrikaner och araber.
Citera
2026-03-15, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Vi har även den sinnessjuka samtyckeslagstiftningen som gör i princip varenda svensk som någonsin haft sex till våldtäktsman.

Sen, återigen, dina siffror blir rejält uppblåsta av att Sverige de senaste decennierna importerat mängder med afrikaner och araber.

Japp bryr man sig inte ett skit om partnern vill ha sex, så begår man våldtäkt.
Ansvaret för detta ligger numera på den aktive och inte på offren.
Citera
2026-03-15, 18:36
Medlem
Citat:
PER ÅR!

Antal våldtäkter . Låg siffra trots att vi har en skev definition av våldtäkt
Antal mön som våldtar ligger runt 20 000 per år.
Och vi har 5 miljoner män.

Det är tyvärr fortfarande som så att de som blir utsatta ofta blir det vid flera tillfällen i sitt liv.
Minst 50 procent av de kvinnor som anmäler våldtäkt har personliga egenskaper som ökar deras risk att bli utsatta.

Vi har bra siffror i Sverige.
Ganska logiskt att anta att svenska män inte gillar att våldta.
Citera
2026-03-15, 19:34
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jomen vi vet redan att du njöt av att våldta din mamma..... Förlåt, "hade sex med" din mamma.

Men du har fortfarande inte svarat på hur din mamma uttryckte det till polisen. Sa hon "hade sex med" eller "han våldtog mig"?

Edit, de små mössen fyller febrilt i fältet under "Rapportera inlägg" as we speak 😂 Jäkligt tuffa och macho sålänge det är de själva som delar ut smockorna, inte så tuffa när de får tillbaka....

Vad är det för smockor jag delat ut till dig?
Citera
2026-03-15, 19:48
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Vad är det för smockor jag delat ut till dig?

Det är ett talesätt och jag nämnde väl inget om att det var till mig personligen.

Kan du inte bara svara på min fråga nu?
Citera
2026-03-15, 19:51
Medlem
Citat:
PER ÅR!

En handling kan uppfattas vara hur kränkande som helst. Men att tro att en inte kommer bli kränkt på vissa sätt är orealistiskt. En majoritet kommer drabbade av handlingar som kan vara olagliga men är en naturlig del av ett mänskligt samhälle.
Människor är inte perfekta därför kan en inte förvänta sig ett perfekt resultat. Bara att människor utvecklas åt rätt håll.

Det är när en diskuterar brott av en grad som är allvarligare som en kan se direkta kopplingar till samhället en lever i.
Tex att våldtäkt är extremt vanligt i krigsdrabbade områden.
Citera
2026-03-15, 19:56
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det är ett talesätt och jag nämnde väl inget om att det var till mig personligen.

Kan du inte bara svara på min fråga nu?

Nej, jag anmälde ju din fråga. Jag försöker hålla lite nivå här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in