2026-03-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Man har blivit bekväm med att saker går snabbt och smidigt.. På gott och ont.

Ja, får försöka tänka på att hålla kortet rätt annars i fortsättningen eller sätta över någon tejp på kortet som döljer siffrorna.

Jag har tejp över cvc-nr
Citera
2026-03-15, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Frågan är ju snarare varför du inte tar ut pengar först och betalar med riktiga pengar så behöver du aldrig tänka på sånt.

Tyvärr en hel del uteställen som inte tar kontanter. Istället stoppar de fram en kortläsare med beloppet och rutar där du kan fylla i dricks "5%" "10%" - har förklarat för krögare jag känner att jag alltid trycker noll på apparater. Vill de ha dricks så får de ta emot kontanter.
Citera
2026-03-15, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Jaså, är det det nya nu eller va det nåt du själv efterfrågade?

Fick det nu när det förra kortet gick ut. Nackdelen är att kortet känns billigare, som nåt jävla busskort eller nåt.
Citera
2026-03-15, 16:43
Moderator
Neksnors avatar
Vet inte vad fryst kort innebär, men jag antar att banken vet att du frös det så om du nu tinar upp det och dagen efter blir blåst på en massa pengar av den där krogtypen kan det hända. att banken börjar ståla frågor om din kortförvaring och frysning. Det kan bli jobbigt. Beställ nytt och lägg in det i en kortapp på telefonen. Sedan gömmer du kortet hemma, längst in till vänster under de rena kalsongerna.
Citera
2026-03-15, 16:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Inte många i Sverige som rar emot cash

De flesta vanliga butiker och matställen och absoluta merparten av alla krogar i sverige tar cash.
Citera
2026-03-15, 16:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Tyvärr en hel del uteställen som inte tar kontanter. Istället stoppar de fram en kortläsare med beloppet och rutar där du kan fylla i dricks "5%" "10%" - har förklarat för krögare jag känner att jag alltid trycker noll på apparater. Vill de ha dricks så får de ta emot kontanter.

Finns ju en minoritet av uteställen som är oseriösa och inte har nån skam som inte tar emot landets valuta de jobbar i.

De ska man självklart inte ge en enda krona i vinst.

Det svider för dom i plånkan varje gång du inte går ut där då det är extemt bra marginal på drinkar.

Välj nån seriös familjeägd lokal krog och stöd dom istället.
Citera
2026-03-15, 18:14
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menomi
Fick det nu när det förra kortet gick ut. Nackdelen är att kortet känns billigare, som nåt jävla busskort eller nåt.
Sån skit vill man ju inte ha, inte ens riktiga bankkort kan man alltså få nu för tiden.
Citera
2026-03-15, 18:18
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Man använder väl inte samma kod ändå?

Vad menar du? Samma kod till bankID som kortet på krogen? Nä bankID är ju 6 siffror och koden till kortet 4 siffror.
Citera
2026-03-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
De flesta vanliga butiker och matställen och absoluta merparten av alla krogar i sverige tar cash.

Matbutiker gör ju det men inte andra affärer. Iaf inte i städer. Större restauranger är tveksamt..
Citera
2026-03-15, 20:15
Avstängd
Citat:
Var på krogen i helgen och vet inte om det är jag som är paranoid, men jag var framme flera gånger med kortet i baren för att betala drinkar etc. Jag upplevde det vid ett av de sista tillfällena som jag betalade att en kund som satt vid baren där kollade väldigt angeläget när jag blippade mitt kort och även hade en lapp han skrev saker på. Jag minns inte om jag kan ha råkat blippa kortet med kortnummersidan uppåt samt baksidan med CVC-koden vid olika tillfällen innandess.

Jag har tillfälligt fryst kortet nu, men hade ni spärrat och beställt ett nytt kort?
Nej du är inte paranoid säkra före osäkra märkte du att nån försökt så gör det bara
Citera
2026-03-15, 20:25
Medlem
Citat:
Var på krogen i helgen och vet inte om det är jag som är paranoid, men jag var framme flera gånger med kortet i baren för att betala drinkar etc. Jag upplevde det vid ett av de sista tillfällena som jag betalade att en kund som satt vid baren där kollade väldigt angeläget när jag blippade mitt kort och även hade en lapp han skrev saker på. Jag minns inte om jag kan ha råkat blippa kortet med kortnummersidan uppåt samt baksidan med CVC-koden vid olika tillfällen innandess.

Jag har tillfälligt fryst kortet nu, men hade ni spärrat och beställt ett nytt kort?

Jag brukar ha mitt bankkort spärrat mot internetköp och låser upp tillfälligt när jag ska handla något, kanske något för dig ?
Citera
2026-03-15, 21:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Använd telefonen för att betala istället!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in