2026-03-14, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Fartygen är ju inte sjödugliga, det har det pratats om länge att Ryssarna seglar runt i icke sjödugliga fartyg, bryter de dessutom mot flaggning så är de lovligt byte. Jag hoppas att Ryssarna ingriper mot liknande brott i sina farleder om det är svenska osjödugliga skepp som flaggar falskt, så länge de har fog för det och inte bara hämnas.

Vad är ens att "flagga falskt"?
Jo att skeppen inte har den flagg du anser att de skall ha.

Börja titta på de svenska båtarna som bär utländsk flagg, enbart för att det är billigare än att ha dem svenskflaggade.

Sjövärdigheten. Ja den kan man starkt ifrågasätta och inte bara på ryska båtar.
Gå igenom valfri svensk skorv så kan du göra mängder av nedslag på sjödugligheten.

Att man använder sig av en inhyrd kapacitet är kanske för att ryskflaggade båtar hindras och jagas här i Östersjön.
Man har skjutit sig själv lite i foten här i västvärlden. Vad trodde man effekten skulle bli? Jo att man vänder sig till andra fartyg för att få sina varor levererade.
Varorna kommer aldrig sluta strömma fram o tillbaka.

När det kommer till fartygsvärlden så är det väldigt mycket fuskande med allt från löner till fartygssäkerheten.
Gå ombord på valfri finnlandsbåt så får du kanske en glimt om vilka som städar hytterna och sedan kan du gissa dig till varför väldigt få svenskar tar dessa jobb.
Ja, all personal ombord har en funktion när det kommer till säkerheten ombord.

Det här tillslaget är politik. Man försöker muskla bort ryssarna från marknaden.
Problemet är som jag ser det att det är inte ens vår egen idé. Sverige tjänar ingenting på det här utan tanken är att allt skall ersättas med amerikanska varor till ett högre pris.
De fria marknadskrafterna gäller bara så länge USA/Israel tjänar på det.

Det kommer inte bli bra för världsmarknaden, jobben, miljön eller freden att bete sig på det här sättet.
Citera
2026-03-14, 11:23
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Definitionen av "rysstroll" börjar bli ganska bred märker jag.

Jag förstår inte riktigt varför du ens gör ett inlägg när det bara innehåller nonsens.
Bemöt det jag skriver istället för att komma med tramsiga kommentarer som "börja packa" eller "rysstroll".

Förklara istället hur det blir bra för världshandeln och stabiliteten när nationer börjar borda varandras fartyg titt som tätt. För den delen förstår inte jag.
Kanske du tänker om den dagen du blir arbetslös eller blir satt på ett flyg till Baltstaterna för att utkämpa ett amerikanskt krig.

Kommunist är det bättre?

Inget nonsens i mitt inlägg skriver bara som det är.
Förstår att det inte passar dig riktigt.

Enligt dig så var det alltså ytterst dumt att anfalla kalifatet Islamiska Staten.
Det skapar spänning, inte bra för världshandeln.

Borda skepp som bryter mot lagar och förordningar är helt riktigt.
Men jag förstår att det smärtar dig och ditt modersland som ligger dig ömt om hjärtat.
Ja dvs Ryssland och din hjälte Putin.
Jag anser också att vi ska skydda Östersjön från katastrofer och därmed kontrollera
samtliga fartyg som passerar sundet.
Vi kan ej ha mer eller mindre "flytande" vrak transportera olja eller farligt gods.

När dessutom terroriststaten Ryssland valde att angripa ett grannland.
Borde deras fartyg inte ha tillåtelse att passera sundet överhuvudtaget.
All trafik till och från Ryssland stoppas tills de har lämnat ockuperade Ukraina.

Arbetslös jag skulle jag bli det skulle jag söka efter nytt jobb.
Dagens arbetsmarknad skulle jag ha nytt jobb inom ett par månader som högst.
(skulle nog eventuellt gå snabbare)
Jag skulle förmoda att mina skatter betalar ditt aktivitetsstöd som du haft sen du var 20år.

Om det blir krig gör jag min plikt är inte svårare än så helt enkelt.

Du gör din plikt att sprida rysk propaganda här vid Flashback vilket säkert känns bra för dig.
Citera
2026-03-14, 11:37
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:

Börja titta på de svenska båtarna som bär utländsk flagg, enbart för att det är billigare än att ha dem svenskflaggade.

Gå igenom valfri svensk skorv så kan du göra mängder av nedslag på sjödugligheten.

Att man använder sig av en inhyrd kapacitet är kanske för att ryskflaggade båtar hindras och jagas här i Östersjön.
Man har skjutit sig själv lite i foten här i västvärlden. Vad trodde man effekten skulle bli? Jo att man vänder sig till andra fartyg för att få sina varor levererade.

När det kommer till fartygsvärlden så är det väldigt mycket fuskande med allt från löner till fartygssäkerheten.
Gå ombord på valfri finnlandsbåt så får du kanske en glimt om vilka som städar hytterna och sedan kan du gissa dig till varför väldigt få svenskar tar dessa jobb.

Det här tillslaget är politik. Man försöker muskla bort ryssarna från marknaden.
Problemet är som jag ser det att det är inte ens vår egen idé. Sverige tjänar ingenting på det här utan tanken är att allt skall ersättas med amerikanska varor till ett högre pris.

Det kommer inte bli bra för världsmarknaden, jobben, miljön eller freden att bete sig på det här sättet.

Vilket underhållande inlägg. Att du verkligen har noll koll ska maskeras med massa text och könsloargunent.

Lagarna är tydliga. Om en båt har ett lands flagga ska det finnas under landets register. Det gör inte dessa båtar. Dessutom saknar de försäkring vilket är en allvarlig risk som du inte kan förstå.
Citera
2026-03-14, 11:42
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
De svenska myndigheterna har garanterat tagit lärdom av Irans agerande i Hormuzsundet.
Iranska myndigheter har nämligen klart deklarerat, att tillträde till Persiska Viken skall endast medges för fartyg från "vänskapliga länder"!

Det finns dock en mycket stor skillnad.
Ovänskapliga länder likt USA, Israel O&Co, dessa kan aldrig göra något åt Irans diskriminerande politik.
Däremot har Ryssland absolut förmåga agera i Östersjön, med t.ex. omfattande mineringar så all båttrafik totalt upphör inom hela Östersjön.

Då har Sverige redan nu gjort sig klara att rensa minor.

HMS Vinga (M75) minröjningsfartyg har legat still nu utanför de bordade ryska vraken.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:10102139/zoom:10
Citera
2026-03-14, 12:19
Medlem
handtralalas avatar
Citat:

Falskflagg = fartyget har annan flagg än där det är registrerat. Bekvämlighetsflagg = fartyget är registrerat i ett land mer förmånliga regler och för det landets flagga. Förstår du nu?

Sverige vill inte ha miljökatastrofer orsakat av dåligt underhållna fartyg i sina farvatten. Därför riktas insatser mot dessa närapå uttjänta skorvar.

Resten av ditt inlägg är irrelevant trams, försök hålla dig till sakfrågan istället för att hitta på.
Citera
2026-03-14, 13:01
Medlem
Citat:

Du förstår inte ämnet du diskuterar och gör dig själv till en fjant när framhärdar.
Citera
2026-03-14, 13:53
Medlem
Snart kan det bli värre bråk om de stoppar fartyg. En del har beväpnade legosoldater.
Citera
2026-03-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Falskflagg = fartyget har annan flagg än där det är registrerat. Bekvämlighetsflagg = fartyget är registrerat i ett land mer förmånliga regler och för det landets flagga. Förstår du nu?

Sverige vill inte ha miljökatastrofer orsakat av dåligt underhållna fartyg i sina farvatten. Därför riktas insatser mot dessa närapå uttjänta skorvar.

Resten av ditt inlägg är irrelevant trams, försök hålla dig till sakfrågan istället för att hitta på.

Vi får se vad rätten säger.
Hittills har det inte gått bra alls för Sverige och deras bordningar.
Vad jag vet har samtliga skepp släppts.

Om man vill slippa dåligt utrustade fartyg så kanske man inte skall lyfta sanktioner mot de ryska fartyg som faktiskt var säkra.
Citera
2026-03-14, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Vilket underhållande inlägg. Att du verkligen har noll koll ska maskeras med massa text och könsloargunent.

Lagarna är tydliga. Om en båt har ett lands flagga ska det finnas under landets register. Det gör inte dessa båtar. Dessutom saknar de försäkring vilket är en allvarlig risk som du inte kan förstå.

Kul att du blir road.
Det finns alltid en massa undantag.
Det är dessutom inte lagar utan regler som IMO lagt fram när det kommer till internationell sjöfart.
Vad gäller svensk sjöfart så är det en kombination av EU-regler, regler från IMO och svensk lagstiftning och/eller föreskrifter från sjöfartsverket.

Eftersom du skriver båt så hävdar jag att du har fel.
Det finns mängder med båtar i Sverige som inte är registrerade, helt enligt lagen.
Vad gäller försäkring så är det kanske för snabbt att uttala sig om huruvida fartyget är försäkrat eller inte och vilken typ av försäkring det handlar om.

Ingenting är svart eller vitt. Jag gissar på att även i det här fallet så kommer man låta allt gå. Man har tagit sig vatten över huvudet här.

Du kanske minns hur det gick med de påstådda sabotageverksamheten man beskyllde både ryska och kinesiska skepp för?
Citera
2026-03-14, 16:10
Medlem
Citat:
Det här är bara politik om vem som skall ha makten och ingenting annat.
En dag kanske även du vaknar upp och ser världen för vad den är.
Världen som den är, är att kustbevakningen har tagit ett nytt fartyg ur skuggflottan, så vad gnäller du för?
Citera
2026-03-14, 16:34
Medlem
barkeepers avatar
Kul att roa sig lite med att använda AI och söka lite….

Sea Owl 1:s tidigare namn, vem som äger henne tidigare, vem som äger henne nu, och vilka andra skepp dom sanktionerade företagen äger och var dom kommer ifrån.

Dyker upp en hel rad välrenommerade norska och amerikanska företag som American Eagle Tankers, SKS, Genmar…. Och man kan ju tycka att när dom företagen sålde skeppen borde dom i alla fall haft en aning om att det var rätt skumma företag som köpte. Även en del greker som Thenamaris och Velos är med i smeten….kanske Minerva också…
Citera
2026-03-14, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
”Rysspapper”?! Det låter som något man torkar sig i arslet med. Det är liksom det finaste som man kan göra med något ryskt.

Internationell sjöfart är reglerad enligt just internationella lagar och regler.

===

För övrigt så är Östersjön numera ”the Nato lake”. Och Kattegatt är vår motsvarighet till Hormuzsundet. Sverige 🇸🇪 och Danmark 🇩🇰 bestämmer vem som får passera. Glöm inte det!
Ja du, du vet inte vilka regler som gäller på sjön så vad tyst.

Vilka fantasier, vart har du läst detta om "the Nato lake" och hur ska vi kunna stoppa trafik in och uit ur Östersjön tänkte du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in